1401/02/22

نشانه‌های زمان تعویض شمع خودرو

 

تمام اجزای خودرو باید پس از مدتی کار کرد به دلیل فرسودگی در طول زمان یا خرابی تعویض شوند . یکی ازاین قطعات بسیار مهم شمع خودرو است .زمانی که شمع به درستی کار نمی کند باعث ایجاد مشکل برای سایر قسمت های خودرو می شود .

در این مقاله در مورد زمان تعویض شمع خودرو و علائم هشدار دهنده نیاز به تعویض شمع صحبت خواهیم کرد.

شمع خودرو و کاربرد آن

شمع خودرو یکی از مهم‌ترین قطعات مصرفی است که در پیشرانه خودرو ها تعبیه شده است، این قطعه نقش برجسته و پررنگی در کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد فنی خودرو دارد. شمع قسمتی است که در داخل سرسیلندر خودرو قرار داشته و دارای دو الکترود مجزا است که فاصله کمی بین آنها وجود دارد ،شمع خودرو جریان الکتریکی را از سیستم احتراق به محفظه احتراق موتور هدایت می کند.

این جرقه الکتریکی مخلوط سوخت و هوای فشرده شده را منفجر می کند و موتور را روشن می کند. اگر همه چیز مرتب باشد با به حرکت درآمدن پیستون های موتور ماشین روشن می شود، قدرت خود را حفظ می کنند و مخلوط سوخت و هوای فشرده بهتر می سوزد .

شمع ها در برابر تحمل گرما و فشار شدیدی که از داخل سیلندر ها عبور می کند، عملکرد دیگری علاوه بر تامین جرقه مورد نیاز برای احتراق دارند که عبارت است از حذف رسوبات افزودنی های سوخت یا سایر آلاینده ها.

 

 

شمع خودرو چیست؟

 

چرا شمع نیاز به تعویض دارد؟

واضح است که روشن شدن ماشین بدون جرقه حاصل از شمع ایجاد نمی شود. از آن جایی که سلامت شمع مستقیماً با عملکرد موتور مرتبط است، شمع های ضعیف یا معیوب می توانند باعث احتراق ناقص در هنگام استارت زدن و شتاب گیری شوند.

در این صورت خودرو نمی تواند حداکثر عملکرد خود را حفظ کند و سوخت زیادی هدر می‌رود. البته این بدان معنا نیست که شمع ها را فقط در صورت آسیب دیدگی یا معیوب بودن تعویض کنید، حتی شمع هایی هم که عمر طولانی دارند نیز باید تعویض شوند .

به دلیل فعل و انفعال مداوم با مخلوط سوخت و هوا رسوبات روی شمع های کهنه و قدیمی جمع می‌شوند، که این موضوع میتواند منجربه سوختن زودرس یا نابهنگام سوخت شود.

 از طرفی با بالا رفتن سن شمع فاصله آن بیشتر می شود .هنگامی که شمع جرقه می زند، جریان الکتریکی باید از شکاف عبور کند تا سطح مناسب اشتعال را در زمان مناسب فراهم کند .شمع به مرور زمان به دلیل گرمای شدید ،کثیفی، سایش، منبسط می شود .هرچه فاصله بیشتر باشد احتراق نامنظم تر و ناکارآمد تر است.

 

 زمان تعویض شمع خودرو

خوشبختانه شمع ها بخشی نیستند که نیاز به تعویض سریع داشته باشند. تعویض شمع ممکن است سال ها طول بکشد .اکثر خودروسازان توصیه می‌کنند هر ۵۰ هزار کیلومتر شمع های جدید را تعویض کنید .

اما طول عمر شمع به نوع شمع و سایر شرایط بستگی دارد . به عنوان مثال شمع های مسی کوتاه ترین طول عمر را دارند، در حالی که شمع های ساخته شده از مواد پیشرفته تر و با دوام تر می توانند ۴ برابر بیشتر از شمع های مسی دوام بیاورند.

علائم خرابی شمع و نیاز به تعویض کردن آن 

همیشه بهتر است شمع ها را به موقع تعویض کنید تا کار به علائم هشدار نرسد. با این حال می توانید از روی علائم زیر نیز زمان تعویض شمع را تشخیص دهید.

 نشانه های خرابی شمع عبارت اند از:

  1. ماشین به سختی روشن می شود

معمولاً چیزی که هنگام روشن شدن خودرو شک ما را بر می‌انگیزد باتری خودرو است ،اما اگر مطمئن هستید باتری مشکلی ندارد به شمع شک کنید، دلیل آن ساده است اگر شمع فرسوده یا مسدود شده باشد، جرقه کافی برای احتراق خودرو وجود نخواهد داشت .در این صورت موتور ماشین باید سخت‌تر کار کند تا روشن شود.

 

  1. احتراق ناقص یا میس فایر صورت گرفته است

معمولاً دلایل زیادی برای احتراق ناقص یا ضعیف وجود دارد ،مانند استفاده از سوخت پایین یا مشکل در کلاهک توزیع کننده کویل احتراق.

اما یکی از دلایلش فرسوده شدن شمع است. دور موتور به صورت نوسانی کاهش می یابد و دوباره افزایش می یابد. حتی می‌توانید صدایی را بشنوید که در دور موتور بالا افزایش می‌یابد و در دور موتور پایین کاهش می یابد.

اگر خودرو احتراق ناقص داشته باشد سوخت خام را به اگزوز می فرستد ،که به مبدل کاتالیزوری آسیب می رساند. در این صورت بهتر است شمع را تعویض کنید تا آسیب بیشتری وارد نشود.

 

بهترین لوازم یدکی بازار

 

  1. مصرف سوخت بالا می رود

شمع فرسوده یا آسیب دیده باعث می شود موتور از ظرفیت  خود خارج شود.  این حالت به این دلیل است که شمع نمی‌تواند به طور موثر سوخت را در محفظه احتراق بسوزاند،بنابراین سوخت بیشتری هدر می‌رود.در این صورت یکی دیگر از نشانه های معیوب بودن شمع این است که مصرف بنزین شما بی دلیل افزایش یافته است.

 

  1. موتور در هنگام درجا کار کردن صدای بلندی دارد

اگر در حین رانندگی صدای تق تق یا کوبش شنیدید ،قطعاً وقت آن رسیده است که شمع ها را چک کنید.

 

  1. اتومبیل به سختی گاز می خورد یا شتاب می گیرد

اگر شمع فرسوده یا آسیب دیده باشد نمی تواند به درستی مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق را مشتعل کند .نشانه آن این است که وقتی گاز می دهید ماشین برای شتاب گرفتن به سختی تلاش می کند.

 

  1. صدای موتور بلند تر از حد معمول است

خودروی شما فرقی نمی کند چهار، شش یا هشت سیلندر باشد ،اگر یکی از شمع ها خراب باشد صدای موتور شما را متوجه مشکل می کند. کاهش قدرت یک سیلندر روی دیگر اجزا نیز تاثیر می گذارد و باعث ایجاد صداهای عجیب و غریب مانند تلق تلق تلق می شود.

 

  1. چراغ چک موتور روشن می شود

چراغ نشانگر هنگام بروز مشکل در دستگاه روشن می شود و کدی را اعلام می‌کند که باید معنای آن را بدانید. اگر شمع به درستی کار نکند چراغ نشانگر روشن می شود. در این صورت بهتر است خودرو را به مکانیک نشان دهید تا ایراد را پیدا کند ،یا به دنبال علائم دیگری بگردید تا متوجه شوید که آیا مشکل شمع وجود دارد یا خیر.

 

آیا شمع باید سرویس شود؟

جواب بله می باشد .شمع ها به مرور زمان به دلیل تجمع رسوبات و ناخالصی‌ها کثیف یا مسدود می‌شوند .تمیز کردن به موقع بهترین راه برای افزایش عمر شمع و حفظ عملکرد صحیح آن است.

 

سخن آخر ...

یکی از مهمترین قسمتهای خودرو شمع آن است .شمع باید بعد از حدود ۵۰ هزار کیلومتر یا بعد از ۵ تا ۷ سال تعویض شود ،حتی اگر سالم باشد. اگر به طور مرتب ماشین را تعمیر می کنید برای مدت طولانی مجبور به تعویض شمع ها نخواهید بود.

تعویض شمع یکی از کارهایی است که می توانید خودتان انجام دهید، البته به شرطی که تا حدودی از تعمیرات سررشته داشته باشید . هرگز با شمع آسیب دیده بیش از حد رانندگی نکنید، زیرا این کار می‌تواند به سایر قطعات آسیب برساند و هزینه‌ای بیش از حد معمول برای شما داشته باشد.

برای تهیه و خرید محصول و همچنین مشاوره میتوانید به فروشگاه های ایران ایساکو- دیلاس پارت – گسترش قطعه ملک – اورجینال – فرخی – آرین یدک و... واقع در  مجتمع تجاری سپهر مراجعه نمایید.

 

 

 

نظرات کاربران