1402/05/29

راهنمایی برای انتخاب بهترین روغن دیفرانسیل برای خودرو

دیفرانسیل نقش یکی از اجزای حیاتی در سیستم اتومبیل دارد. عملکرد این قطعه اصلی نه تنها به یک عمل، بلکه به سه وظیفه مهم تقسیم می‌شود:

 

انتقال گشتاور از موتور به چرخ‌های محرک

تنظیم زاویه چرخ‌ها با سرعت‌های مختلف

عمل کاهنده در ترکیب با درایو نهایی

به این ترتیب، با کمک عملکرد درست دیفرانسیل، چرخ‌های خودرو هنگام پیچش با سرعت‌های مختلف می‌چرخند. این امر ثبات و ایمنی در هنگام رانندگی را تضمین می‌کند.

 

 تشکیل شدن از قطعات فلزی متنوع مانند چرخ دنده و سایر اجزا، دیفرانسیل را نیازمند روغن کاری دوره‌ای جهت تضمین عملکرد صحیح این اجزا و جلوگیری از آسیب دیدن کرده است. وظیفه مهم تخصیص روغن به این اجزا به عهده روغن دیفرانسیل قرار دارد.

 

روغن دیفرانسیل چیست؟

 

روغن دیفرانسیل یا احیا کننده ، نوعی روغن است که به‌طور خاص برای شرایط با فشار بالا طراحی شده است. این روغن تفاوت‌هایی در چگالی و ویسکوزیته نسبت به روغن موتور دارد. (روغن دیفرانسیل غلیظ بوده و ویسکوزیته بالاتری دارد.)

 

طبقه‌بندی:

 

موسسه نفت آمریکا (API) روغن‌های دیفرانسیل را از GL-1 تا GL-6 طبقه‌بندی می‌کند. هر طبقه‌بندی به انواع مختصی از گیربکس و شرایط کار مرتبط است. به‌عنوان مثال GL-1 روغن دنده‌ای پایه است که برای تنظیمات خاص دیفرانسیل و شرایط سبک طراحی شده است. همچنین GL-6 برای کار در شرایط سخت‌تر طراحی شده است.

 

چه روغن دیفرانسیلی را انتخاب کنید؟

برای انتخاب روغن دیفرانسیل باید توجه به چند نکته اصلی داشته باشید:

 

گرانروی

رتبه‌بندی API

معیار ANSI / AGMA

نوع افزودنی

ویسکوزیته

ویسکوزیته یکی از خصوصیات کلیدی است که باید در یک روغن دیفرانسیل با کیفیت موجود باشد. اطلاعات مربوط به ویسکوزیته معمولاً در دفترچه راهنمای سرویس خودرو ذکر شده است. اگر این اطلاعات در دسترس نیست، می‌توانید اطلاعات مدل خاص و ساخت اتومبیل خود را به‌صورت آنلاین جستجو کنید یا با مرکز خدمات یا با فروشگاه روغن متخصص تماس بگیرید.

رتبه‌بندی API

قبلاً اشاره کردیم که این رتبه‌بندی به مرتبه شرایط دیفرانسیل و عملکرد مربوط می‌شود. کدام‌یک از امتیازات مربوطه در کتابچه راهنمای دستگاه نیز توضیح داده شده است.

 

استاندارد ANSI / AGMA

این استاندارد شامل معیارهایی است که مواردی از جمله بار، سرعت، دما و غیره را تعیین می‌کند. ما فرض می‌کنیم که این پارامترها را می‌توان همچنین در کتابچه راهنمای خودرو یافت.

 

افزودنی‌ها

مواد افزودنی که ممکن است در مایع دیفرانسیل وجود داشته باشد، به‌طور اصولی در سه دسته تقسیم می‌شوند:

 

R&O - افزودنی‌های ضد زنگ و مقاوم در برابر اکسیداسیون که حفاظت در برابر خوردگی و مقاومت شیمیایی فراهم می‌کنند.

Antiscuff - مواد افزودنی که یک لایه محافظتی قوی‌تر روی اجزا دیفرانسیل ایجاد می‌کنند.

افزودنی‌های پیچیده - این نوع افزودنی تراوایی بیشتری دارند و یک فیلم محافظ حتی بهتر را فراهم می‌کنند.

روغن پایه دیفرانسیل، مانند روغن موتور، به دو دسته معدنی و مصنوعی تقسیم می‌شود:

 

روغن‌های پایه معدنی معمولاً گرانروی بیشتری نسبت به روغن‌های مصنوعی دارند و کاربردهای گسترده‌تری دارند.

روغن‌های مصنوعی از طرف دیگر، در برابر اکسیداسیون و تجزیه حرارتی مقاومت بیشتری دارند و آنها را به انتخاب مناسب برای استفاده در دماهای بالا منتقل می‌کند.

از تمام آنچه گفته شده است، مشخص است که انتخاب روغن دیفرانسیل مناسب آنچنان آسان نیست. بنابراین، در زمان خرید روغن، توصیه می‌شود به راهنمایی‌های تولیدکننده پایبند بمانید یا با یک مکانیک یا فروشنده متخصص در زمینه دیفرانسیل مشورت کنید.

چرا ضروری است که روغن دیفرانسیل به صورت دوره‌ای تعویض شود؟

تعویض روغن دنده به همان اهمیت تعویض روغن موتور خودرو می‌رسد، و دلیل این تغییر منظم این است که در طول زمان روغن آلوده می‌شود، ذرات جمع می‌کند، و به تدریج ویژگی‌های خود را از دست می‌دهد.

چندین بار روغن دیفرانسیل باید تعویض شود؟

 

روغن دیفرانسیل به طور کلی مقاومت بیشتری نسبت به سایر نوع روغن‌های خودرو دارند، که این موضوع نکته مثبتی است. با این حال، این معنا نیست که جایگزینی آنها باید نادیده گرفته شود (همانند بسیاری از موارد).

زمان تعویض بستگی به شیوه رانندگی و توصیه‌های سازندگان مدل و برند خاص خودرو دارد. با این حال، می‌توان گفت که روغن دیفرانسیل باید به طور معمول با گذشته از 30 تا 60000 کیلومتر عوض شود.

 

اگر پس از طی کردن مسافت مشخص شده، روغن تعویض نشده باشد، علائمی مانند صداهای نامطلوب از عناصر دیفرانسیل آغاز می‌شود و در نهایت دنده‌ها آغاز به خرابی خواهند کرد.

 

چگونه روغن دیفرانسیل را تعویض کنم؟

تعویض روغن کار سختی نیست، اما ممکن است کمی آزاردهنده باشد... روغن دنده بوی نامطبوعی را ایجاد می‌کند (بویی که میان بوی گوگرد و تخم مرغ فاسد دارد). این بوی اصلاً مطلوب نیست و اگر این کار نباید در محیط بسته انجام شود و لازم است باید در فضای با تهویه خوب یا در محیط‌های باز انجام شود.

می‌توان روغن را در کارگاه یا خانه تعویض کرد. توصیه می‌شود که برای جلوگیری از "بوی نامطبوع" این کار را به کارگاه اختصاصی بسپارید و همچنین مطمئن شوید که کار به سرعت، بدون توقف و بدون مشکل انجام می‌شود.

 

ابزارهای مورد نیاز، روغن جدید برای پر کردن، و محل مناسب برای انجام تعویض را آماده کنید

 

وسایلی که برای تعویض روغن نیاز دارید، بطور قطع در کارگاه یا خانه شما موجود هستند. معمولاً با مجموعه جغجغه‌ها، چند آچار، و یک سینی مناسب برای جمع آوری روغن قدیمی، کار را به خوبی انجام خواهید داد. در کتابچه راهنمای سرویس وسیله نقلیه خود می‌توانید اطلاعاتی در مورد نوع روغن دیفرانسیل مورد نیاز بیابید. اگر پیدا نکردید، می‌توانید با یک فروشگاه تخصصی یا تعمیرگاه تماس بگیرید تا در انتخاب درست به شما کمک کنند. همچنین، انتخاب محل مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است. بهتر است یک منطقه صاف در فضای باز یا یک اتاق با تهویه مناسب انتخاب کنید (همان‌طور که قبلاً اشاره شد).

 

مراحل تعویض روغن به شرح زیر است:

 

ابتدا وسیله نقلیه خود را روشن کرده و چند دور در اطراف منطقه دور کاری کنید تا روغن گرم شود. (وقتی روغن گرم می‌شود، بهتر و سریع‌تر تخلیه می‌شود.)

 

وسیله نقلیه را در مکانی صاف پارک کرده و ترمز دستی را بکشید.

 

برای انجام کار بهتر، وسیله نقلیه را با استفاده از جک یا دستگاه بالابر بلند کنید.

 

محل کار را آماده کنید. به دقت دیفرانسیل را مشاهده کنید و کتابچه راهنمای وسیله نقلیه را بخوانید. درب‌ پوش دیفرانسیل ممکن است دارای یک درپوش تخلیه روغن باشد که باید باز شود. به علاوه، ممکن است لازم باشد درب موتور (کاپوت) را باز کنید.

 

قبل از شروع به کار ، یک سینی یا ظرف مناسب دیگر زیر منطقه کار قرار دهید تا روغن قدیمی در آن جمع شود و به زمین نریزد.

 

درپوش تخلیه روغن قدیمی را کمی شل کنید. این درپوش معمولاً در بالای بدنه دیفرانسیل قرار دارد.

 

سوراخ تخلیه روغن را پیدا کرده و باز کنید تا روغن قدیمی به‌طور کامل خارج شود.

 

با استفاده از یک پارچه تمیز، قسمت‌های دیفرانسیل را پاک کنید تا روغن اضافی از بین برود. اطمینان حاصل کنید که همه چیز خشک و تمیز شده است. سپس درپوش تخلیه را بردارید و روغن دیفرانسیل جدید را با استفاده از روشنایی کافی و با دقت اضافه کنید. از یک روغن دنده با کیفیت و با توجه به دستورالعمل‌های تولید کننده استفاده کنید. پر کردن روغن جدید با استفاده از پمپ ،آسان است، بنابراین از ابزارهای مناسب برای تعویض روغن خود استفاده کنید.

 

با شروع به پر کردن روغن جدید، به طور مرتب ترکیبهای کلاهک را بررسی کنید تا به میزان مورد نیاز روغن را اضافه کنید. اگر نشانه‌ای بر روی کلاهک برای میزان روغن دارید، آن را رصد کنید و وقتی خط به نقطه حداکثر می‌رسد، توقف کنید. اگر چنین نشانه‌ای وجود ندارد، روغن را تا زمانی که از سوراخ پر کننده بیرون بزند، اضافه کنید.

 

درپوش تخلیه روغن را دوباره ببندید، ناحیه روغن ریزی را به دقت پاک کنید، و وسیله نقلیه را از جک خارج کنید.

 

در روزهای آتی، مواظب نشتی‌های محتمل باشید.

 

سوالات و پاسخ‌ها:

 

چه نوع روغنی را در دیفرانسیل باید استفاده کنیم؟ برای محور عقب در گیربکس‌های مدرن (که دیفرانسیل محور عقب نیز در آن قرار دارد) از روغن دنده با استاندارد API GL-5 استفاده می‌شود. ویسکوزیته مورد نیاز بسته به مدل خودرو توسط سازنده تعیین می‌شود.

 

چه نوع روغنی را در دیفرانسیل با لغزش محدود باید استفاده کنیم؟ برای دیفرانسیل‌های با لغزش محدود و دستگاه‌های قفل دیسک، باید از روغن‌های ویژه‌ای استفاده کرد که دارای کلاس ویسکوزیته و ویژگی‌های مناسب برای این نوع دیفرانسیل‌ها هستند.

 

نظرات کاربران