1402/08/21

معرفی فونیکس fx پرمیوم - خودروی نسل جدید

پس از مدت‌ها کپی کردن، آزمایش و خطا و تولید محصولات کم کیفیت و ناامن، چینی‌ها بالاخره موفق شدند خودروهای با کیفیت را به بازار عرضه کنند که برای عموم مردم به عنوان وسایل نقلیه کارآمد و قابل اعتماد شناخته می‌شوند؛ با این حال هنوز طرفداران متعصب برندهای اصیل، که اغلب از مخالفان سختگیر خودروهای چینی نیز هستند، با تأکید بر کیفیت متوسط، عملکرد و لذت رانندگی پایین و بالاتر از همه استانداردهای ایمنی نه چندان برجسته، اینگونه محصولات را با مسخره‌بازی مورد انتقاد قرار می‌دهند؛ حالا نسل جدید خودروهای ساخت چین وارد بازار شده‌اند تا با ارائه ویژگی‌های متفاوت به این منتقدان پاسخ دهند.

 

یکی از این خودروها چری اُمودا 5 (OMODA 5) است که البته در کشور ما به نام فونیکس FX شناخته می‌شود و قصد دارد به عنوان یکی از سریع‌ترین و ایمن‌ترین خودروهای تازه وارد بازار به همه ثابت کند که چری از دوران تاریک "ویانا" چقدر پیشرفت کرده است و اکنون می‌تواند توانایی خود را به کره‌ای‌ها نشان دهد. به ویژه این محصول از استانداردهای ایمنی اروپا پیروی می‌کند و مجوز ورود به این قاره را در اختیار دارد. ممکن است فکر کنید که در موردش بیش از حد اغراق می‌کنیم اما اگر ادامه متن را بخوانید متوجه خواهید شد که این زیباروی شرقی لایق تحسین و توجه است.

بررسی طراحی ظاهری فونیکس FX پریمیوم

اُمودا 5 همانطور که از نامش مشخص است بسیار تمرکز خود را بر روی روند و مد قرار داده و برای تولید آن از آخرین روش‌های مد روز استفاده شده؛ البته در نهایت به سلیقه‌ی عمومی مانند تیگو 8 پرو خیلی نزدیک نشده اما به جای آن جلوه‌ای خاص و منحصر به فرد دارد که توجه همه را به سمت خود جلب می‌کند. شاید جالب‌ترین قسمت طراحی‌ فونیکس FX پریمیوم جلو پنجره  بدون قاب باشد که با ایجاد لکه‌های کهکشانی در داخل سپر شکل گرفته و ترکیب آن با چراغ‌های دو قطعه، شخصیتی مدرن به خودرو می‌بخشد. چراغ‌های عقب نیز هرچند در گوشه‌ها مرا به یاد محصولات جدید نیسان (مثلاً نسل 8 ماکسیما) می‌اندازند اما در وسط به هم پیوند خورده‌اند و الگوی روشنایی جالب توجهی دارند.

ضمناً در طراحی ماشین بسیار کار شده که خوشبختانه با درون ماشین هماهنگی کامل دارد. حتی دریچه‌های دو طرف سپر واقعی هستند و هوا را به سمت دیسک‌های ترمز هدایت می‌کنند. آینه‌های جانبی به سبک خودروهای مسابقه‌ای از بدنه بیرون زده‌اند و بالچه دوقطبی انتهای ماشین نیز علاوه بر جذابیت بصری، روی بهبود  آیرودینامیک تاثیر می‌گذارد. خطوط مدور بسیاری هم در جای‌جای بدنه ترسیم شده‌‌اند تا FX از هیچ زاویه‌ای معمولی به نظر نرسد؛ بخصوص خط برجسته گلگیر عقب که حالتی عضلانی و جنگنده را پدید آورده.

 

در این میان نباید از چرخ‌های 18 اینچی سیاه با کلیپرها و تزئینات زیبای  قرمز غافل شد چرا که همین نکته در کنار خطوط انعطاف‌پذیر کناری و ستون C، حس پویایی را به اوج رسانده است. شیب انتهای سقف نیز باعث شده FX به ماشین‌های کراس‌اوور کوپه شبیه باشد. البته دوست داشتم داخل دیفیوزر عقب با اگزوزهای واقعی روبرو شوم اما متاسفانه این محصول هم مانند بسیاری از خودروهای جدید بازار، سراگزوزهای مصنوعی را ترجیح داده و بخار بازدمش بجای سوراخ بینی از زیر بدنه بیرون می‌آید!

جهت مشاهده و خرید لوازم یدکی چری و خودروهای چینی کلیک کنید

به طور کلی می‌توان گفت طراحی آینده‌نگرانه فونیکس FX برای جوانان بسیار به سطح ایده‌آل نزدیک است؛ اگرچه باید این نکته را هم در نظر داشت که به طور معمول چنین الگوهای ساختارشکنی، به همان اندازه که جلب توجه می‌کنند ممکن است در آینده زودتر از رقبای ساده‌تر از چشم  بیفتند.

بررسی محیط داخلی فونیکس FX پریمیوم

با ورود به داخل کابین فونیکس FX پریمیوم، ما با یک فضای شیک و مدرن مواجه می‌شویم که به خوبی با طراحی خارجی این خودرو هماهنگی دارد. هرچند در بخش‌های مختلفی جلوه‌های اسپرت کمتری به چشم می‌خورد. با این حال، حضور فرمان D-شکل، صندلی‌های یکپارچه و درب‌های بلند اندکی حس و حال اسپرت بودن را به داخل کابین منتقل می‌کند. در کنسول میانی، مکانی بزرگ برای قرارگیری اهرم تعویض دنده الکترونیکی و شارژر وایرلس وجود دارد که از ارگونومی بسیار خوبی برخوردار است. مانیتورهای متصل به یکدیگر روی داشبورد نیز تصاویر با کیفیت بالایی ارائه می‌دهند. البته تعداد زیاد گزینه‌های موجود ممکن است جستجوی یک گزینه خاص را کمی دشوار کند، به ویژه که برای اکثر این گزینه‌ها دکمه فیزیکی جداگانه در نظر گرفته نشده است. حتی برای تنظیمات لمسی تهویه و سیستم خنک کننده صندلی‌ها باید گاهاً نیاز به برداشتن نگاه از جاده داشته باشیم که ممکن است در موقعیت خاص موجب افزایش خطرات رانندگی شود. این موارد به عنوان یک سری مسائل جزئی مطرح می‌شوند و معمولاً به اندازه امکانات ایمنی و هشدار دهنده‌های خودرو که شامل کنترل سرعت خودرو، سامانه هشدار بین خطوط و ترمز اضطراری می‌شوند، مهم نیستند. به علاوه، فونیکس FX پریمیوم به یک سیستم فرمان صوتی نیز مجهز است که به راننده در ساده‌تر کردن رانندگی کمک می‌کند.

 

در این میان، تعدادی مشکل کوچک وجود دارد که ممکن است برای برخی از افراد مهم نباشد، اما ارزش ذکر دارند. به عنوان مثال، عدم وجود دنده تعویض دنده در پشت فرمان برای خودرویی از این نوع با ویژگی‌های اسپرت بسیار، ناگوار است. اضافه به آن، تعویض دنده به صورت الکترونیکی نیازمند حرکت دادن اهرم تعویض دنده به سمت بالا و پایین می‌باشد، که ممکن است مقداری وقت گیر باشد. نمایشگرهای سرعت و دور موتور نیز ابعاد کوچکی دارند و تاخیر در واکنش‌های خود دارند. با این حال، این ابعاد کوچک به خاطر تعداد زیادی از امکانات رفاهی و ایمنی که باید در آنها جا داده شود و از آنها استفاده شود، بوجود آمده‌اند و فشرده‌سازی نیز گزینه‌ای در مقابل افزایش ابعاد آنها بوده است.

 

کیفیت مواد استفاده شده نیز به نظر می‌رسد کمی پایین‌تر از سایر محصولات فونیکس باشد. البته کیفیت اکثر قطعات در حد مطلوبی است، اما با توجه به تولیدات جدید سری فونیکس مانند تیگو 7 و 8 پرو یا حتی آریزو 6 پرو، انتظار داشتیم کیفیت بیشتری مشاهده کنیم. به نظر می‌رسد کمپانی چری قصد داشته است تا محصول اسپرت خود را با محصولات لوکس خود تفاوت دهد و این نکته حتی در مورد کیفیت چرم صندلی‌ها نیز به خوبی قابل مشاهده است.

 

درباره فضای داخلی باید توجه داشت که FX برای خانواده‌های جوان ساخته شده است و بیشتر تمرکز خود را بر راحتی سرنشینان جلو متمرکز کرده است. البته فضای پاهای سرنشینان عقب نیز قابل قبول است، اما افرادی با قد بلندتر از 180 سانتی‌متر احتمالاً از محدودیت سقف شکایت خواهند کرد. بخصوص اینکه طرح یکپارچه صندلی‌های جلو، ارتفاع خط شانه و عدم وجود سقف پانورامیک باعث می‌شود که مسافران عقب در سفرهای طولانی احساس فضای کم و در نتیجه خستگی زودرس را تجربه کنند.

 

صندوق هم به نسبت انتظارات یک کراس‌اوور کامپکت مناسب است و به راحتی نیازهای معمول یک خانواده را برطرف می‌کند، اما نباید انتظارات بسیار زیادی از آن داشته باشید.

بررسی امکانات فونیکس FX پریمیوم

برای خلاصه کردن، می‌توانم بگویم که فونیکس FX به جز چند مورد از آپشن‌های معمولی مانند سقف پانورامیک، پدل شیفتر، ماساژور، نمایشگر UHD، سیستم AFLS، و چراغشور، همه ی آپشن‌های مورد نیاز را دارد! اگر مایل به مطالعه‌ی جزئیات هر یک از تجهیزات FX هستید، بهتر است ابتدا یک فنجان چای بریزید، نور صفحه نمایش را تنظیم کنید و در حالتی راحت قرار بگیرید؛ چرا که یک متن بلند در انتظار شماست.

 

قبل از هر چیز باید بگویم که FX در دو مدل پریمیوم و اکسلنت در بازار عرضه شده است. این دو مدل از نظر تجهیزات آپشن تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و تفاوت آنها به موارد فنی مانند موتور، گیربکس و تعلیق عقب مربوط می‌شود. تنها در مدل پریمیوم، 3 حالت رانندگی (Normal/ECO/Sport) در نظر گرفته شده است، در حالی که مدل اکسلنت فقط از حالت‌های ECO و Sport استفاده می‌کند.

 

اکنون بیایید به سیستم‌های کمکی رانندگی هوشمند یا همان ADAS بپردازیم؛ FX از تجهیزات بسیار خوبی از جمله رادار نقطه کور BSD، هشدار خروج از پارک RCTA، هشدار خروج از لاین LDW، هشدار تغییر لاین LCA، جلوگیری خروج از لاین LDP، رادار حرکت بین خطوط ELK، کروزکنترل تطبیق‌پذیر با قابلیت تعیین فاصله با خودرو جلوئی ACC، رادار کمکی برای رانندگی در شرایط پرترافیک TJA، سامانه کروز یکپارچه ICA، سیستم هشدار برخورد از جلو FCW، سیستم هوشمند جلوگیری از برخورد Intelligent Avoidance و ترمز خودکار اضطراری AEB برخوردار است. این موارد نشان می‌دهد که FX می‌تواند مانند تیگو 8 پرو، قابلیت رانندگی خودکار در سطح 2.5 را داشته باشد.

 

در مورد تجهیزات ایمنی، می‌توان به کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو، ایربگ‌های جانبی و پرده‌های هوا (مجموعاً 6 عدد)، سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری مانند ABS, EBD, BOS, TCS, EBA، نسل جدید سیستم کنترل پایداری BOSCH ESP 9/3 و کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری اشاره کرد. به نظر می‌رسد ترمز پارک برقی و سیستم اتوهلد را حذف کرده‌ام.

بیشتر بخوانید : مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی | کدامیک برای خرید انتخابی حساب شده است

خسته نشده‌اید؟! هنوز ادامه دارد، تازه به آپشن‌های رفاهی رسیدیم؛ امکانات زیادی مانند: برف‌پاک‌کن هوشمند، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS، چراغ‌های جلو، عقب و دی‌لایت‌ها همگی از نوع LED، Auto Light، تنظیم ارتفاع خودکار نور چراغ‌های جلو بهمراه نوربالای اتوماتیک IHC، چراغ مشایعت، روکش‌های چرم، فرمان برقی، تنظیم الکترونیکی صندلی راننده در 6 جهت و شاگرد 4 جهت، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، کول باکس، شارژر بی‌سیم، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با فیلتر PM 2.5 و خروجی مجزا برای مسافران عقب، نورپردازی داخلی با 64 رنگ، ورود و استارت بدون کلید، درب صندوق برقی با قابلیت بازشدن از طریق حسگر سویچ و تنظیم ارتفاع، سانروف برقی، امکان استارت خودرو با ریموت کنترل و آینه الکتروکرومیک هم در اینجا موجود است. به علاوه، اهرم تعویض دنده فونیکس FX از نوع الکترونیکی است و دو مانیتور بهم پیوسته 10.25 اینچی (جمعاً 20.5 اینچ) با Apple Car Play، Android Auto و بلوتوث برای کنترل آپشن‌ها و نمایش اطلاعات مورد نیاز روی داشبورد نصب شده است.

 

سیستم صوتی از برند مشهور سونی است و در این میان قابلیت Voice Command نیز در اختیار شما قرار دارد. دوربین 360 درجه با وضوح تصویر بالا، دوربین عقب داینامیک، دوربین ضبط وقایع و سنسورهای پارک جلو و عقب نیز هنگام رانندگی به یاریتان خواهند شتافت؛ تازه در این بین آپشن‌های ساده و رایج مانند ایموبیلایزر و آینه‌های تاشوبرقی و امثال آن را نیز مورد توجه قرار دادم تا متن کمی کوتاه‌تر شود!

بررسی مشخصات فنی فونیکس FX پریمیوم

تا این لحظه، همه چیز بسیار عالی است، اما تقریباً قابل پیش‌بینی بود. به طور معمول، ما مدتی است به دیدن خودروهای زیبا و با تجهیزات بالا از تولید کنندگان چینی عادت کرده‌ایم. اکنون، وقت آن است که مشخصات فنی و ویژگی‌های واقعی این خودرو را بررسی کنیم.

 

زیر کاپوت، موتوری مشابه با تیگو 8 پرو دیده می‌شود. این موتور یک موتور 1.6 لیتری توربو GDI است که با توانایی تولید 197 اسب‌بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور در محدوده دورهای موتور از 1750 تا 4000 RPM معرفی می‌شود.

 

این مشخصات و ارقام برای یک خودرو کراس‌اوور کامپکت با وزن تقریبی 1444 کیلوگرم بسیار جذاب هستند. انتقال قدرت نیز از طریق یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه انجام می‌شود. بر خلاف بسیاری از خودروهای چینی قدیمی‌تر، هماهنگی بین موتور و گیربکس بسیار خوب است. حاصل این هماهنگی، تقریباً انتقال تمام قدرت موتور به چرخ‌ها می‌شود.

 

نتیجه این ویژگی‌ها، شتاب صفر تا صدی رسمی در زمان 7.8 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر است. البته در شرایط مناطق با ارتفاع و استفاده از بنزین تهران، این اعداد احتمالاً کمی پایین‌تر خواهد بود.

 

متاسفانه، سیستم دودیفرانسیل قابل سفارش نیست و باید به دیفرانسیل جلویی ارائه شده در نسخه استاندارد اکتفا کنیم. ترمزها نیز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی هستند و در بخش جلویی از ترمزهای خنک‌کننده بهره می‌برند. همچنین، سیستم تعلیق از نوع مک‌فرسون در جلو و تعلیق مولتی‌لینک در عقب وظیفه حفظ تعادل و جذب ناهمواری‌های مسیر را بر عهده دارند. در بخش بعدی، تجربه رانندگی این سیستم‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

راستی، میهمان امروز ما از تیپ پریمیوم است و دارای مزایای فنی بسیاری نسبت به نسخه اکسلنت است. همانطور که ممکن است بدانید، موتور مدل اکسلنت یک واحد 1.5 لیتری دارد که توانایی تولید حدود 41 اسب بخار قدرت و 60 نیوتن‌متر گشتاور کمتر نسبت به نسخه دیگر را دارد. استفاده از گیربکس CVT و سیستم تعلیق عقب ساده‌تر تورشن‌بیم باعث می‌شود مدل اکسلنت نسبت به پریمیوم، در شتاب، سواری و هندلینگ ضعیف‌تر عمل کند. اما حتی این مدل هم در مقابل خودروهای کراس‌اوور هم‌قیمت کمبود خاصی ندارد و با رقبای خود رقابت می‌کند.

 

در زمینه ایمنی خودرو نیز اخبار خوبی داریم. فونیکس FX موفق شده است امتیاز 5 ستاره از موسسه Euro-NCAP را کسب کند؛ چیزی که برای یک خودرو چینی به طور معمول اتفاق نمی‌افتد. بیشتر خودروهای چینی به جز تنها چند استثناء مثل جیلی امگراند و ام جی 6 دارند ، که هر دو تنها 4 ستاره از سیستم سنجش ایمنی CNCAP سال 2011 را کسب کرده‌اند. حال این محصول با امتیازات کامل اروپا، حتی در شرایط سخت‌گیرانه سال 2022، هیچ شکی درباره کیفیت و ایمنی خود  باقی نگذاشته است.

 

تجربه رانندگی با فونیکس FX پریمیوم:

تا به حال از همه چیز راضی بوده ایم ،  تنها به سختی توانستم چند مشکل جزئی از ماشین بیرون بکشیم، در بقیه بخش‌ها همه چیز به خوبی پیش رفت. اما موضوع رانندگی می‌تواند متفاوت باشد. گاهی احساس می‌کنم که از یک خودرو چینی در توضیحات آن خوشحال می‌شوم، اما وقتی پشت فرمان می‌شینم، حس می‌کنم که به جای اسب‌بخار، با یک پونی بخار سر و کار دارم. اکنون با این تصور ذهنی، به رانندگی فونیکس FX می‌پردازم تا ببینم که این تازه‌وارد با ادعاهای بیشماری که از خودش می‌کند، در عمل نیز می‌تواند من را راضی نگه دارد یا خیر.

 

هنگام شروع حرکت، شرایط به نظر می‌رسد که خوب است و گیربکس بدون وقفه‌های معمول، نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. لگ توربو هم بسیار کم و به ندرت قابل حس کردن است. در دورهای کم، سر و صدا خوبی در کابین حکم‌فرماست و همچنین دید جلو و کناره‌ها به خاطر طراحی مناسب و آینه‌های بزرگ که از بدنه بیرون آمده‌اند، عالی به نظر می‌رسد. البته برای دیدن عقب از روی پنجره باریک عقب انتظار زیادی نداشته باشید، اما نگران نباشید چرا که دوربین داینامیک و دوربین‌های 360 درجه با دقت و کیفیت بالا فضای پیرامون را پوشش داده‌اند. همچنین دارای بسیاری از سنسورها و رادارهایی است که برای کمک به راننده در هر لحظه آماده‌اند.

 

صندلی‌ها دارای ویژگی مناسبی هستند و با شکل یکپارچه خود حس اسپرتی را به مسافران منتقل می‌کنند. در مورد کیفیت سواری نیز شرایط از آنچه فکر می‌کردم بهتر بود. اگر تجربه رانندگی با خودروهای کراس‌اوور کامپکت اسپرت را داشته باشید، حتماً می‌دانید که مقداری لرزش در این دسته طبیعی است، اما چری موفق شده است این لرزش ذاتی را به حداقل برساند و نتیجه این است که سواری فونیکس FX به خودروهای سدان خانوادگی تقریباً نزدیک شده است.

 

علاوه بر این، برای رسیدن به این هدف، کیفیت هندلینگ را فدا نکرده‌اند و خودرو در پیچ‌های تند از پایداری قابل‌قبولی برخوردار است؛ در واقع با توجه به مرکز ثقل پایین‌تر و تقسیم وزن بهتر نسبت به تیگو 8 پرو، شاهد دقت بیشتری در فرمان‌پذیری نسبت به آن مدل هستیم. حرکات جانبی و انعطاف‌پذیری نیز به خوبی کنترل شده‌اند و استحکام خودرو به طور قابل قبولی با انتظارهای یک خودرو کراس‌اوور تک‌دیفرانسیل هماهنگ است. همچنین، سیستم‌های فعال کمکی نیز با دقت بالا به وظایفشان عمل می‌کنند .

البته هنوز نباید چری را با تسلا و خیابان‌هایمان را با اتوبان‌های آلمان اشتباه گرفت! در واقع با توجه به خطوط جاده گمراه‌کننده، رانندگی‌های خطرناک برخی هموطنان و هوشیاری سطح 2.5 این محصول، همچنان باید با چشمان باز مراقب حرکات خودرو بود و ترجیحاً دست از فرمان برنداشت؛ اما در ترافیک‌های بلند هم در بعضی مسیرهای امن می‌توان رانندگی را به سیستم خودکار سپرد. خوشبختانه مجموعه کاملی از رادارهای جلوگیری از تصادف و هشدار خروج از خط و.. نیز از جان خود و خانواده ما محافظت می‌کنند که از آنها سپاسگزاریم!

 

خوب پس نتیجه می‌گیریم فونیکس FX برای خانواده‌های کم‌جمعیت گزینه بسیار خوبی است؛ هم سواری راحتی دارد، هم ایمن است و هم اینکه به لطف گزینه‌های پرشمار سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما آیا برای علاقه‌مندان به سرعت و هیجان هم وضعیت به همین خوبی خواهد بود؟

 

پاسخ "آری" است! فونیکس FX نه فقط برای رانندگی معمولی به اصطلاح پیرمردی، بلکه برای جوانان دیوانه سرعت هم یک گزینه عالی به حساب می‌آید و با شتاب صفر تا صد در حدود 8.1 ثانیه (که تازه با بنزین بهتر و فشار هوا در سطح دریا به زیر 8 ثانیه خواهد رسید) لذت رانندگی نزدیک به یک خودرو اسپرت واقعی را برایتان شبیه‌سازی می‌کند.

 

در واقع اگر می‌خواهید خودروی سریع‌تری داشته باشید باید به گزینه‌های بسیار گران‌قیمت‌تر یا قدیمی‌تر روی آورید که بیشتر از دسترسی عموم مردم دور هستند؛ در این رده قیمتی FX بهترین شتاب را در میان خودروهای نو به شما هدیه خواهد داد (حداقل تا زمان نگارش این متن). ترمزها نیز هرچند با توجه به شتاب بسیار خوب خودرو می‌توانستند کمی بهتر باشند اما همچنان محکم و قوی عمل می‌کنند و می‌توان به آنها اعتماد کرد. بخصوص که به راحتی‌ها گرم نمی‌شوند وعملکرد خوبی به شما میدهند.

 

البته هنوز نمی‌توانم لذت رانندگی که با آلفارومئو جولیتا داشتم را با این خودرو تکرار کنم، ولی باور کنید یا نه، شتابش تقریباً همانطور است و این به این معنی است که با یک خودروی کراس اسپرت واقعی سر و کار داریم. تنها چند نقص کوچک مثل عملکرد نامناسب تیپ‌ترونیک، نفوذ صدای موتور به داخل کابین در سرعت‌های بالا و تاخیر در نمایشگرهای دیجیتال کلاستر وجود دارد که با فشار دادن پدال گاز همگی آنها را به فراموشی می‌سپارید.

کلام آخر

همانطور که در آغاز اشاره کردیم، فونیکس FX خودرویی است که منتقدان خود را ساکت کرده است! تا حدی این را تایید می‌کنم، اما هنوز این خودرو تمام ویژگی‌های یک خودرو آلمانی، جذابیت خودرو ایتالیایی و کیفیت ژاپنی را ندارد. با این حال، اگر مدت زمان زیادی از آخرین تجربه شما با یک خودرو چینی گذشته است، مطمئناً این خودرو شگفت آور خواهد بود. به علاوه، با نگاهی به قیمت‌های خودروهای ژاپنی و اروپایی در بازار، می‌توانید به راحتی نقاط ضعف کمتر این خودرو را قبول کنید. به عنوان مثال، در همان زمانی که این متن نوشته می‌شود، یک تویوتا CHR مدل 2018 با کمترین موتور، کابین کوچک‌تر و امکانات کمتر، قیمتی بیش از دو برابر فونیکس FX پریمیوم (مدل 1402 یا 2023) دارد. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که از نظر دوام و کیفیت ساخت، این خودرو با رقبای چینی خود برابری داشته باشد.

 

مشکل اصلی این خودرو، حساسیت بالای موتور توربو GDI به کیفیت سوخت‌های داخلی است که با کمبود بنزین سوپر، ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. بنابراین، اگر توانایی تامین بنزین با کیفیت و نگهداری دقیق از موتور را ندارید، فونیکس FX می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. با طراحی خوب، امکانات عالی، عملکرد بالا و شتاب لذت‌بخش، این خودرو می‌تواند شما را به خود جلب کند. البته، اگر خانواده‌ای پرجمعیت دارید، ممکن است بخواهید به گزینه‌های بزرگتر بازار رجوع کنید. همچنین باید به خاطر داشته باشید که FX با سیستم‌های ایمنی اروپایی و پکیج ADAS، احساس امنیت کامل را به شما ارائه می‌دهد.

 

اگر هم از تامین بنزین با کیفیت و نگهداری از گیربکس‌های دوکلاچه خسته شده‌اید، می‌توانید به خرید نسخه 1.5 لیتری CVT (اکسلنت) فکر کنید که علاوه بر صرفه‌جویی مالی، به شما دردسر کمتری خواهد داد. اما به نظر من، نسخه 1.6 لیتری GDI (پریمیوم)، تمام دردسرهایش را ارزشمند می‌کند.

 

نظرات کاربران