1402/08/22

اطلاعات جامع در مورد واردات خودرو های دست دوم

 

آزادسازی واردات خودرو از مسائلی است که از سال ۱۳۹۷ تا به امروز بین مجلس، دولت و بازار خودرو در حال جابجایی بوده است . در پایان، ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱، رئیس مجلس شورای اسلامی قانون واردات خودرو را برای مدت ۵ سال، به دولت ابلاغ کرد.

 

آیین‌نامه واردات خودرو

بعد از مدتی از ابلاغ قانون واردات خودرو، در تاریخ ۳ شهریورماه، جزئیات مصوبه واردات خودرو توسط هیات وزیران تصویب شد و معاون اول رئیس جمهور مصوبه نهایی را به تمامی سازمان‌ها اعم از وزارت صنعت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد. جزئیات این آیین‌نامه به شرح زیر است:

 

واردات خودرو تنها برای خودروهای زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است. البته اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو (فوب) است.

تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرکی محاسبه می‌شود.

خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا عرضه می‌شوند.

از دست ندهید : آدرس سامانه یکپارچه خودرو + نحوه ثبت نام در سامانه یکپارچه

کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را بر اساس ارزش تعیین کند. نرخ سود که اختلاف قیمت پایه با قیمت نهایی در بورس کالا است، باید منصفانه باشد.

این کارگروه می‌تواند سود بازرگانی متغیر در زمان ترخیص و همچنین سود بازرگانی نهایی در زمان فروش را تعیین کند.

وزارت صنعت باید با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰ هزار یورو)، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید را برنامه ‌ریزی کند. همچنین وزارت صنعت باید اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دهد. برنامه تولیدات داخلی واردکنندگان موضوع این بند، باید توسط وزارت صنعت تایید شود.

واردات خودروهای سواری به‌صورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی)‌ تنها برای استفاده در شبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز است.

خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا برقی است. راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری ایستگاه‌های شارژ با واردکنندگان خودرو است.

سقف منابع ارزی برای واردات خودرو به‌جز سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.

منابع ارزی مورد نیاز از محل صادرات، رمز دارایی سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و دیگر منابع مورد تأیید بانک مرکزی تأمین می‌شود.

وزارت صنعت با همکاری بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی این مصوبه، مانند چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند.

وزارت صنعت باید هر ۳ ماه یک بار، گزارش اجرای این تصویب‌نامه را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.

شرایط جدید واردات خودرو دست دوم

با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط برخی منابع، برخی شرایط و قوانین واردات خودروهای کارکرده تغییر کرده است. بنابراین، شرایط واردات خودروهای دست دوم به شرح زیر است:

 

واردات خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است.

خودروی دست دوم وارداتی باید مجوزهای سازمان ملی استاندارد را دریافت کند.

عمر خودرو وارداتی دست دوم باید کمتر از ۵ سال و کارکرد آن نیز حداقل باید ۱۰۰ کیلومتر باشد.

صدور ثبت سفارش، وابسته به ارائه گواهی اسقاط (موضوع ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو) است.

شرکت‌های واردکننده فقط به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش می‌توانند، برای ثبت سفارش خودرو کارکرده اقدام کنند.

اشخاص حقیقی فقط به شرط داشتن کارت بازرگانی معتبر، می‌توانند برای ثبت سفارش خودرو اقدام کنند.

ثبت سفارش خودروها باید پیش از ورود خودرو به کشور، انجام شود. بنابراین ترخیص خودروهایی که ثبت سفارش آنها پس از ورود به کشور انجام شده باشد، امکان‌پذیر نیست.

در صورت فروش خودرو وارداتی کارکرده تا قبل از ۵ سال، سازمان امور مالیاتی مجاز است نسبت به دریافت «مالیات غیرمتعارف» اقدام کند.

بخشنامه جدید گمرک برای واردات خودرو

گمرک ایران، بخشنامه جدیدی در خصوص واردات خودرو ابلاغ کرد. بر این اساس:

 

تمام خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی که از ابتدای سال ۱۳۹۱ مجوز کمیته ضوابط فنی را اخذ کرده‌اند، دارای یکسال اعتبار ثبت سفارش از تاریخ اعلام این بخشنامه هستند.

 

آیین‌نامه غیررسمی واردات خودرو کارکرده

جلال رشیدی کوچی، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت غیررسمی آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را منتشر کرد. بنابر گفته‌های وی:

 

این آیین‌نامه ۸ بند دارد.

شرایط واردات خودرو کارکرده ساده‌تر از واردات خودروهای جدید است.

هیچ سقف ارزی برای واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد.

استانداردهای مورد نظر برای واردات خودروهای دست دوم استانداردهای آسان‌تری است.

محل تامین ارز واردات خودروهای کارکرده بسیار دقیق تعیین شده است و منابع بیشتری برای واردات این خودروها موجود است.

تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده

با توجه به اعلام رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صنعت تصویب شده است.

 

این آیین‌نامه برای بررسی و تصویب نهایی به هیأت دولت ارسال شده است.

 

تدوین آیین‌نامه جدید واردات خودرو تا ۱۸ مرداد

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت اعلام کرد:

بیشتر بخوانید : معرفی فونیکس fx پرمیوم - خودروی نسل جدید

آیین‌نامه واردات خودرو نو و کارکرده تا ۱۸ مردادماه تدوین می‌شود.

در این آیین‌نامه نوآوری‌ها مدنظر قرار می‌گیرند.

واردات خودروهای الکتریکی، اولویت ما است.

آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان (۱۴۰۲)

هیئت وزیران آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان، ویژه ۱۴۰۲ را تصویب کرد. طبق این مصوبه جانبازان ۵۰ درصد و بیشتر که در سال‌های گذشته از تسهیلات ماده (45) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران استفاده نکرده‌اند، می‌توانند خودروهای سواری مناسب واتوماتیک داخلی یا وارداتی متناسب با وضعیت جانبازی خود را تهیه کنند.

 

در این آیین‌نامه ملاک درصد جانبازی نوع جانبازی جسمی – حرکتی و معلولیت نظریه کمیسیون پزشکی بنیاد است.

بنیاد موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه فهرست مشمولین را تدوین و به ترتیب اولویت به وزارت اعلام کند.

مشمولان می‌توانند کل یا بخشی از بهای خودرو را به صورت نقدی پرداخت کنند و عدم دریافت تسهیلات بانکی موضوع این آیین‌نامه مانع استحقاق مشمولان از دریافت خودرو نخواهد بود.

مشمولان واردات خودرو می‌توانند با انصراف از واردات نسبت به دریافت خودروی داخلی بدون نوبت و با واگذاری فوری بهره مند شوند.

استفاده از دیگر تسهیلات خرید خودرو با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خارج از چهارچوب این آیین‌نامه مانع دریافت این تسهیلات نخواهد بود.

ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو (سیف) باشد.

مشمولانی که در ۱۰ سال گذشته از هیچگونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکرده‌اند در اولویت قرار دارند. ماده ۱۸ مشمولان از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه شماره 62924ت / 54522 مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۵ معاف هستند.

بانک مرکزی مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.

مشمولان واردات خودرو به مدت ۵ سال حق فروش، رسمی عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند و مراجع ذی ‌ربط از جمله دفاتر ثبت اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهند و مسئولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.

تصویب آیین‌نامه واردات خودرو ایثارگران

بنیاد شهید اعلام کرد:

 

آیین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور درباره اجازه واردات خودرو برای جانبازان ۵۰ درصد به بالا و برخورداری از خودروی داخلی برای سایر افراد مشمول ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به تصویب رسید.

سود بازرگانی افراد مشمول واردات خودرو برای جانبازان بالای ۵۰ درصد با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

سایر افراد مشمول ماده ۴۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌توانند از تسهیلات بانکی برای خرید خودروی داخلی بهره‌مند شوند.

 

واردات خودرو صفر

خودروهای جدید سیستم خودروهای خارجی:

بر اساس گزارشات منتشر شده، خودروهای دانگ فنگ شاین مکس، هیوندای کرتا، سوزوکی سیاز، گک GS3، کیا سونت، بستیون T77، جتا VS5، تویوتا کروتا ۱.۵ لیتری و چانگان CS35 پلاس به سیستم یکپارچه فروش خودروهای وارداتی اضافه شده‌اند.

 

شروع مرحله دوم عرضه خودروهای وارداتی:

مرحله دوم عرضه خودروهای خارجی در سامانه عرضه خودروهای وارداتی از روز دوشنبه، ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.

 

در این مرحله ۶ خودرو به بازار عرضه می‌شود!

افرادی که پیشتر در سامانه فروش خودروهای خارجی ثبت‌نام کرده بودند و در لیست انتظار قرار داشتند، می‌توانند در این مرحله خودروی مورد نظر خود را انتخاب و خرید کنند.

خودروهای مرحله دوم

نوع خودرو

شرکت واردکننده

تویوتا کرولا

معین خودرو

کیا سلتوس

کوشا خودرو

جتا VS7

ماموت خودرو

هیوندای النترا

کرمان موتور

چانگان CS55 پلاس

سایپا

زوتی DL5

پارس خودرو

جهت مشاهده و خرید لوازم یدکی هیوندای کلیک کنید

امکان لغو سفارش چانگان

سیستم یکپارچه فروش خودروهای خارجی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

 

درخواست‌دهندگانی که در عرضه شماره یک، خودرو چانگان CS35 پلاس (تیپ ۲ و ۳) را انتخاب کرده‌اند اما هنوز از سوی شرکت سایپا، دعوتنامه‌ای برایشان ارسال نشده است، در صورت تمایل به دریافت سایر خودروها در عرضه‌های بعدی، می‌توانند سفارش خود را تا پایان روز ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲ لغو کنند.

در غیر این‌صورت، متقاضیان این خودروها در لیست انتظار شرکت سایپا باقی می‌مانند.

تبصره ۱: تا زمانی که متقاضیان فعلی، خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند، عرضه جدیدی برای این خودرو انجام نمی‌شود.

تبصره ۲: امکان تغییر اولویت از تیپ ۲ به ۳ برای متقاضیان چانگان CS35 پلاس فراهم خواهد شد.

تبصره ۳: در صورت لغو سفارش قبل، انتخاب خودروی جدید و عدم امکان تخصیص خودروی جدید با توجه به ظرفیت موجود، اولویت این افراد حفظ خواهد شد.

تبصره ۴: در صورت لغو سفارش قبل، انتخاب خودروی جدید و تخصیص به این افراد در صورت عدم تکمیل وجه در زمان مقرر، اولویت آن‌ها در سامانه حذف می‌شود.

زمان تحویل خودروهای وارداتی

مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت، درباره زمان تحویل خودروهای وارداتی گفت:

 

تاکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است.

حجم اصلی واردات از اواخر شهریورماه و مهرماه آغاز می‌شود.

امیدواریم در زمستان ۱۴۰۲ بتوانیم در هر ماه تا ۲۰ هزار خودرو وارد کشور کنیم.

۳۳ هزار نفر برای خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده بودند که ۲ هزار نفر انصراف داده‌اند.

امیدواریم خودروهای وارداتی تا پایان آذرماه ۱۴۰۲ تحویل داده شوند.

فروش چانگان از هفته اول مرداد

گروه خودروسازی سایپا دو خودرو وارداتی چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ و چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ را هفته اول مرداد ۱۴۰۲ عرضه می‌کند.

 

تفاوت قیمت پایه و قیمت فروش به دلیل اعمال هزینه‌های قانونی مانند عوارض شماره‌گذاری، مالیات نقل و انتقال و ارزش افزوده و… است.

به دلیل تغییر حقوق ورود خودروها از ۵۵ درصد به ۷۰ درصد، قیمت این خودروها ۶۵ میلیون تومان نسبت به قیمت‌های اعلام‌شده در مرحله قبل افزایش یافتند.

نوع خودرو

قیمت پایه (تومان)

قیمت فروش (تومان)

چانگان CS35 پلاس تیپ ۲

۹۲۴.۰۱۴.۰۴۳

۱.۱۱۴.۴۱۹.۰۰۰

چانگان CS35 پلاس تیپ ۳

۹۸۱.۰۴۹.۷۰۷

۱.۱۸۲.۸۶۲.۰۰۰

 

 

 

جزئیات گارانتی خودروهای وارداتی

رئیس اداره خدمات فنی مهندسی وزارت صنعت، درباره خدمات پس از فروش خودروهای خارجی گفت:

 

واردکنندگان خودرو باید برای خودروهای وارداتی خدمات پس از فروش فراهم کنند و برای این منظور باید تضمین‌های مالی و تعهداتی ارائه دهند.

فرآیند ارائه تضمین‌های مالی و تعهداتی مذکور از طریق سیستم یکپارچه گارانتی و تایید سازمان استاندارد ملی انجام می‌شود.

شرکت‌های واردکننده باید زیرساخت‌های ارائه خدمات پس از فروش را متناسب با حجم واردات فراهم کنند.

شرکت‌های واردکننده خودرو می‌توانند خودشان شرکت خدمات پس از فروش را تشکیل دهند یا با فرد یا شرکتی که توانایی انجام آن را دارد، قرارداد ملزم‌کننده منعقد کنند.

هر خودروی وارداتی شناسه رهگیری خاصی دارد و برای هر شناسه رهگیری، یک گواهی گارانتی صادر می‌شود.

واردات خودروهای دست دوم

واردات خودروهای دست دوم چندین بار توسط افراد مختلف مطرح شد اما هر بار با مخالفت گروه‌هایی مواجه می‌شد. اما با آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، بار دیگر ورود خودروهای دست دوم خارجی به کشور مورد توجه قرار گرفت. بعد از تنش‌های فراوان، سرانجام در بهار ۱۴۰۲، مجلس با لایحه واردات خودرو دست دوم موافقت کرد تا شاید با این روش، بازار پر تلاطم خودرو در کشور کمی آرام شود.

 

راهنمایی سازمان استاندارد برای واردات خودرو دست دوم

سازمان ملی استاندارد، در دستور‌العملی، فهرست برندهای مجاز برای واردات خودرو دست دوم را اعلام کرد. طبق این دستورالعمل، خودروهای وارداتی دست دوم باید شرایط زیر را داشته باشند:

 

گواهی تایید نوع از سازمان استاندارد در ۵ سال گذشته را داشته باشند.

واردات از برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس، ژاپن یا کره جنوبی انجام می‌شود.

این خودروها باید تایید کلی WVTA مندرج روی پلاک شناسایی را داشته باشند.

هر دستگاه باید با گواهی استاندارد ای‌مارک COC منطبق باشد.

هر دستگاه خودرو باید دارای گواهی تایید GCC تاییدکننده کشورهای حوزه خلیج فارس GSO باشد.

هر دستگاه خودرو باید دارای گواهی تایییه چین (CCC) باشد.

هر دستگاه خودرو باید گواهی تاییدیه کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC باشد.

فهرست برندهای مجاز برای واردات خودرو دست دوم به شرح زیر است:

 

برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس: مرسدس بنز، بی ام و، سیتروئن، اسکودا، آئودی، ولکس واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو

برندهای معتبر ژاپنی: تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مازدا

برندهای معتبر کره‌ای: کیا، هیوندای، سانگ یانگ

ابلاغ مجوز واردات خودروهای دست دوم

ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور، روز چهارشنبه، ۴ مرداد ۱۴۰۲، مجوز واردات خودروهای دست دوم با عمر حداکثر ۵ سال را برای اجرا به وزارت صنعت ابلاغ کرد.

 

ابلاغ قانون واردات خودرو به دولت

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه، ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودروهای دست دوم را به دولت ابلاغ کرد.

 

شرط ارائه گواهی اسقاط برای خودروهای وارداتی

بنابر اعلام رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، تمامی خودروهای وارداتی اعم از نو و دست دوم، باید برای شماره‌گذاری، گواهی اسقاط داشته باشند. همچنین اعلام شده است تا زمان تصویب آیین‌نامه، در ازای شماره‌گذاری هر دو خودروی وارداتی باید گواهی اسقاط یک خودروی فرسوده ارائه شود.

 

قانونی شدن واردات خودرو دست دوم

سرانجام شورای نگهبان، لایحه واردات خودروهای دست دوم را تایید کرد و این لایحه به صورت قانون درآمد.

 

ابلاغ لایحه واردات خودرو دست دوم تا پایان تیر

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره لایحه واردات خودروهای دست دوم گفت:

 

این لایحه روز ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲ در مجلس تصویب شد و برای تایید نهایی به شورای نگهبان رفت.

شورای نگهبان بعد از ۱۰ روز، نتیجه را اعلام می‌کند.

فرآیند نهایی شدن این لایحه حدودا یک ماه زمان می‌برد و تا پایان تیرماه برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

 

تصویب کلیات لایحه واردات خودرو دست دوم

کلیات لایحه دو فوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو که شامل واردات خودروهای دست دوم است، روز دوشنبه، ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ با اکثریت آرا به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

 

جزئیات لایحه واردات خودرو دست دوم

نمایندگان مجلس تصویب کردند:

 

وزارت صنعت می‌تواند برای ثبت سفارش انواع خودروهای کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری با عمر کمتر از ۵ سال اقدام کند.

این کار با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور (کاربری شهری) انجام می‌شود.

هدف از این مصوبه، توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جاده‌ای است.

تسهیل واردات خودروهای دست دوم

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت گفت:

 

در لایحه پیشنهادی دولت برای واردات خودروهای دست دوم، انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو دست دوم حذف شده است.

در این لایحه، تاکید شده که استفاده از استانداردهای کشور مبداء برای خودروهای وارداتی دست دوم با تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست، امکان‌پذیر باشد.

امیدواریم این لایحه تا یک ماه آینده، عملیاتی شود.

 

روش عرضه خودروهای وارداتی

یکی از موارد مورد اختلاف در زمان آزادسازی واردات خودرو، بستر و نحوه عرضه این خودروها بود. در ابتدا و طبق قوانین واردات خودرو، بورس کالا به عنوان تنها محل عرضه خودروهای خارجی معرفی شد. بارها و بارها مشکلاتی درباره آغاز عرضه این خودروها مطرح شد تا سرانجام در اسفند‌ماه ۱۴۰۱، سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به عنوان مکانی برای عرضه و ثبت‌نام از متقاضیان شناخته شد و عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا به طور کلی منتفی شد.

 

حفظ اولویت تنها با پرداخت وجه

متقاضیانی که در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای دریافت خودرو چانگان درخواست داده بودند، اگر تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، مبلغ خودرو را پرداخت نکنند، اولویت خود را در سامانه ثبت‌نام خودروهای وارداتی از دست می‌دهند.

 

نخستین عرضه چانگان

اطلاعیه آغاز فرآیند پرداخت وجه برای اولین دسته خودروهای چانگان صادر شده است. بر این اساس:

 

از ساعت ۱۴ روز شنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، امکان پرداخت وجه وجود دارد.

در این مرحله، متقاضیانی که اسفندماه ۱۴۰۱ در سامانه فروش خودروهای وارداتی ثبت‌نام و پیامک پرداخت وجه را توسط خودروسازی سایپا دریافت کرده‌اند، می‌توانند برای پرداخت وجه اقدام کنند.

اختلاف قیمت موجود در این عرضه و قیمت‌های اولیه شورای رقابت به دلیل سایر هزینه‌های قانونی است.

قیمت قطعی است.

نوع خودرو

موعد تحویل

قیمت خودرو (تومان)

چانگان CS35 پلاس تیپ ۲

۹۰ روزه

۱.۱۱۴.۴۱۹.۰۰۰

چانگان CS35 پلاس تیپ ۳

۱.۱۸۲.۸۶۲.۰۰۰

 

 

اطلاع رسانی درباره فروش خودروهای وارداتی

وزارت صمت، در یک اعلامیه جزئیات فروش خودروهای وارداتی را اعلام کرد:

 

علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۲ روز شنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۱ به مدت ۶ روز اقدام به پیش ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به آدرس ir نمایند.

زمان ثبت‌نام از شنبه، ۶ اسفند تا پنجشنبه، ۱۱ اسفند در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی باز خواهد بود.

ترتیب ثبت‌نام تأثیری در اولویت تخصیص خودرو ندارد. این انتخاب با استفاده از قرعه‌کشی انجام خواهد شد.

داشتن حساب وکالتی در یکی از بانک‌های تجارت، ملت، صادرات، ملی و قرض‌الحسنه مهر ایران الزامی است.

موجودی پیش پرداخت اولیه و به صورت علی‌الحساب، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی متقاضیان خواهد بود که این مبلغ تا زمان تحویل خودرو مسدود می‌شود.

اشخاص نباید سابقه خرید خودرو صفر از خودروسازان داخلی یا بورس کالا در ۴۸ ماه گذشته را داشته باشند.

داشتن گواهینامه رانندگی الزامی است.

متقاضیان تا زمان تحویل خودروهای وارداتی نباید پلاک فعال انتظامی داشته باشند.

اشخاص نباید در طرح‌های فروش خودروسازان داخلی و بورس کالا ثبت‌نام کرده باشند. (در صورت ثبت‌نام در این طرح‌ها، فرصت خرید خودروهای وارداتی از این افراد سلب خواهد شد).

تعرفه واردات خودرو

تعرفه واردات خودرو از جمله مواردی است که هر سال با توجه به حقوق ورودی کالا به کشور (بر اساس بودجه همان سال) تعیین می‌شود.

با توجه به تصویب تعرفه‌ ورودی کالا به کشور در سال ۱۴۰۰، به طور کلی اعلام شد. با این حال اما در بند چهارم تعرفه‌های ورودی خودرو، حقوق ورودی خودروهای سواری حداقل به میزان هشتاد و شش درصد (۸۶%) ارزش گمرکی آن اعلام شد.

این درحالی است که از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور ممنوع شده است و در حال حاضر فقط چند شرکت خودروساز، تعدادی خودرو چینی را به کشور وارد می‌کنند.

 

تعرفه واردات خودروهای کارکرده:

حجم موتور

تعرفه گمرکی

بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی

۲۰ درصد

بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی

۷۰ درصد

بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی

۹۵ درصد

بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی

۱۳۵ درصد

بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی

۱۶۵ درصد

بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی

۱۷۵ درصد

 

 

سایر هزینه‌ها شامل موارد زیر هستند:

 

۹ درصد عوارض مالیاتی بر ارزش‌افزوده کالاهای وارداتی (محاسبه شده از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)

یک درصد عوارض حقوق ورودی به‌عنوان کمک ‌رسانی به هلال احمر

عوارض مربوط به مدیریت پسماند به میزان نیم درصد از ارزش گمرکی کالاهای وارداتی

عوارض واردات خودروهای با موتور بنزینی و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی

عوارض ریالی واردات مینی بوس، اتوبوس، کامیون، تریلر و خودروهای سواری

عوارض مربوط به واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد از ارزش فوب

۲ درصد عوارض مالیاتی بر علی‌الحساب، در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی

هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif برای دریافت گواهی اسقاط خودرو جهت صدور پلاک هر خودروی ترخیص‌شده یا یک‌و‌نیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو

۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص به عنوان هزینه راهنمایی‌ورانندگی

سه درصد ارزش گمرکی در هنگام صدور پلاک

هزینه‌های نقل ‌و انتقال دارایی مربوط به عوارض شهرداری هنگام صدور پلاک بسته به نوع خودرو

اعلام حقوق ورودی خودروهای سواری (۱۴۰۲)

هیأت وزیران، ۲۱ خردادماه ۱۴۰۲، تعرفه واردات خودروهای سواری را اعلام کرد.

شرح تعرفه / نوع خودرو

حقوق ورودی

خودرو سواری با حجم موتور تا ۱۰۰۰ سی‌سی جرقه‌ای – احتراقی – بنزینی

۲۰

خودرو سواری با حجم موتور ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی جرقه‌ای – احتراقی – بنزینی

۷۰

خودرو سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی جرقه‌ای – احتراقی – بنزینی

۹۵

خودرو سواری با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی جرقه‌ای – احتراقی – بنزینی

۱۳۵

خودرو سواری با حجم موتور ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی جرقه‌ای – احتراقی – بنزینی

۱۶۵

خودرو سواری با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی جرقه‌ای – احتراقی – بنزینی

۱۷۵

خودرو سواری با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل

۷۰

خودرو سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل

۹۵

خودرو سواری با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل

۱۳۵

خودرو سواری با حجم موتور ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل

۱۶۵

خودرو سواری با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل

۱۷۵

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر (بنزین/ هیبرید)

۱۵

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی (بنزین/ هیبرید)

۲۰

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی (بنزین/ هیبرید)

۵۰

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی (بنزین/ هیبرید)

۱۴۰

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر (دیزل / هیبرید)

۱۵

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی (دیزل / هیبرید)

۲۰

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی (دیزل / هیبرید)

۵۰

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی (دیزل/ هیبرید)

۱۴۰

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی)

۱۵

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی)

۱۵

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی)

۴۰

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی)

۱۳۵

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی)

۱۵

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی)

۱۵

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی)

۴۰

خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی)

۱۳۵

سایر وسایل نقلیه تنها با موتور برقی برای نیروی محرکه

۱۵

سایر وسایل نقلیه

۱۳۵

 

نام واردکنندگان خودرو

آخرین لیست اسم شرکت‌های واردکننده خودرو مشخص شد.

نام شرکت واردکننده

برند وارداتی

ایران خودرو

دانگ فنگ

سایپا

چانگان

بهمن موتور

بستیون، هونگچی، هاوال، سانگ یانگ

کرمان موتور

هیوندای

پرشیا خودرو

بی ام و

فردا موتور

جیلی

پارس ساتر هوشمند

اشکودا

کوشا خودرو نگین

کیا

آرین موتور

میتسوبیشی

پارسیان موتور مانلی

فیات

مکث موتور

ونوسیا

ماموت خودرو

جتا

معین خودرو ایرانیان

تویوتا

آتین خودرو

دانگ فنگ

جهان نوین آریا

نیسان

دیار خودرو

بایک

راسا موتور خاورمیانه

سوزوکی

کیان موتور وارنا

وی جی وی

آریا صنعت معصومی

آرین پارس موتور

آمیتیس گستر نگاه

تیوا خودرو رایکا

رویان پارسیان

معین خودرو اروند

نوا خودرو شمال

نامی خودرو پیشرو

 

 

خودروسازانی که مجوز واردات نیافتند شامل:

 

شرکت آرتا تاک موتور (مازراتی)

شرکت آسان موتور (هیوندای)

شرکت آلفا موتور (آلفا رومئو)

شرکت اطلس خودرو (کیا)

شرکت افرا موتور (ولوو)

شرکت البرز خودرودیزل سازان (هایما)

شرکت بازرگانی آراد خودروی هرمز (ABT)

شرکت بازرگانی مدیا قشم (ام‌ جی)

شرکت پرشیا خودرو (بی ام و و مینی)

شرکت توان خودرو جی (اوپل)

شرکت تولیدی خدماتی تجارت ستاره ایران (بنز)

شرکت جیلران موتور (جیلی)

شرکت خودروسازان بم (فولکس واگن)

شرکت خودروسازان راین (گریت‌وال)

شرکت خودروسازی توسعه بین‌المللی لوتوس (فیات)

شرکت رامک خودرو (سانگ یانگ)

شرکت سیف خودرو (سوبارو)

شرکت فامیلی موتور (هوندا)

شرکت مهان قشم (جگوار)

شرکت نگین خودرو (رنو).

عدم توانایی فنی برای ارائه خدمات پس از فروش، قیمت بیش از ۲۰ هزار دلاری برای برندهای خودرویی و داخلی‌سازی محصولات چینی، از جمله دلایل اصلی غیبت این شرکت‌ها در فهرست واردکنندگان خودرو است. وزارت صمت در دو هفته اول آبان ماه، اسامی ۱۲ شرکت واردکننده خودرو را اعلام کرد که طبق آیین‌نامه جدید، این شرکت‌ها می‌توانند سفارش خودروهایی با قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو ثبت کنند. شرکت‌های موجود در این فهرست شامل خودروسازانی می‌شود که خط تولید فعال دارند و قادر به ارائه خدمات پس از فروش هستند. با این حال، شایان ذکر است که نام شرکت‌هایی که قبلاً در حوزه واردات خودرو فعال بودند، در

نظرات کاربران