1402/08/22

علائم خرابی دلکو در خودرو چیست؟

دلکو یکی از اجزای حیاتی سیستم الکتریکی خودروهای کلاسیک است که وظیفه اصلی آن انتقال جریان برق با ولتاژ بالا از کوئل به شمع‌های موتور و همچنین تضمین احتراق مطلوب است.

 

در حالی که خودروهای مدرن بدون دلکو در داخل سیستم استارت طراحی می‌شوند،در بسیاری از وسایل نقلیه قدیمی همچنان به کار می‌رود و نمی‌توان از این قطعه در آنها صرف‌نظر کرد. در این خودروها، دلکو جزء اساسی سیستم جرقه ‌زنی می‌باشد و برای کنترل زمان ایجاد جرقه ضروری است. اگر در وسیله‌نقلیه‌های قدیمی ‌تر این قطعه با مشکل مواجه شود، ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد کند و در صورت کامل از کار افتادن، ممکن است خودرو حتی قادر به حرکت نشود.

 

اگر شما یک خودرو کلاسیک دارید یا علاقه‌مند به شناخت این قسمت و درک عملکرد و اهمیت حضور آن در سیستم الکتریکی خودرو هستید، در ادامه این مقاله مطالبی در مورد نحوه عملکرد و اهمیت وجود این قطعه در سیستم برق خودرو و دلیل حذف آن از خودروهای مدرن خواهید خواند.

عملکرد دلکو چیست؟

دلکو در واقع یک توزیع‌کننده چرخشی است؛ که در سیستم الکتریکی و مکانیکی خودروهای قدیمی با کاربراتور، یک قطعه بسیار حیاتی و ضروری است.

 

این قطعه در خودروها دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. اولین و اصلی‌ترین وظیفه آن انتقال جریان برق با ولتاژ بالا از کوئل به شمع‌های موتور با ترتیب احتراق مناسب است. دلکو که به معنای توزیع‌کننده است. در واقع سیگنال‌های الکتریکی را به شمع‌ها توزیع می‌کند و به آنها امکان می‌دهد که جرقه لازم برای احتراق و عملکرد موتور احتراق داخلی را فراهم کنند.

 

وظیفه ثانویه دلکو کنترل باز و بسته شدن مدار کوئل است. در برخی از خودروها، این قطعه نیز مسئول کنترل پمپ روغن می‌باشد.

مرتبط : علائم خرابی سنسور اکسیژن در پژو + روش های جلوگیری از خرابی

در خودروهایی که از سیستم جرقه زنی با تقسیم برق استفاده می‌کنند، سیستم جرقه زنی شامل یک کوئل، روتور، سیم‌های شمع، شمع‌ها و دلکو می‌باشد. وظیفه دلکو در این خودروها این است که کنترل باز و بسته شدن مدار اولیه کوئل را انجام دهد و سپس سیگنال‌های الکتریکی را به ترتیب احتراق مناسب به شمع‌ها منتقل کند.

روش کار دلکو

در داخل درپوش distributor یک بازوی چرخان (معمولاً به نام دکمه روتور شناخته می‌شود) وجود دارد که در بالای شفت distributor واقع شده است. در اکثر وسایل نقلیه با موتورهای سوپاپ در بالای سر، حرکت شفت توزیع‌کننده توسط میل بادامک کنترل می‌شود.

 

در داخل کاور آن نقاط تماس برنجی وجود دارد که گاهی به آنها نقاط تماس قطع کننده نیز گفته می‌شود. هر نقطه به یک ترمینال در کنار یا بالای درپوش متصل می‌شود. ترمینال‌ها همچنین به سیم‌های شمع وصل می‌شوند.

 

همان‌طور که بازوی چرخان در داخل کاور چرخان می‌شود، جریان از کوئل به سمت بالا و پایین شفت حرکت می‌کند. هنگامی که به کاور می‌رسد، جریان از روتور به یکی از نقاط تماس برنجی می‌پرد. سپس جریان از سیم شمع به سمت شمع مربوطه انتقال می‌یابد.

 

از آنجایی که میل بادامک، شفت دلکو را کنترل می‌کند، بازوی چرخان همگام با موتور حرکت می‌کند. این باعث می‌شود جریان به ترتیب احتراق مناسب به شمع‌ها منتقل شود.

همچنین، در پایین distributor، باز و بسته شدن مدار کوئل را کنترل می‌کند.

 

دسته کلید distributor همزمان با موتور می‌چرخد زیرا به میل بادامک متصل است. این به موتور اجازه می‌دهد تا جرقه احتراق به شمع برسد و مخلوط هوا و سوخت، موتور را راه‌اندازی کند.

نشانه‌های خرابی دلکو

وجود distributor خراب در خودرو می‌تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند. متأسفانه، تشخیص اختلال در این قطعه اغلب دشوار است و اغلب با مشکلات دیگر در سیستم احتراق اشتباه گرفته می‌شود. به همین دلیل، یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص مشکلات distributor انجام بازرسی بصری اجزای سیستم جرقه زنی است.

 

مشکلات احتراق: مشکلات مشابهی ممکن است از قبیل شمع‌های جرقه‌زن خراب، سیم‌های شمع معیوب، و distributor خراب به مشکلات احتراق منجر شوند. با این حال، تشخیص مشکلات احتمالی از جمله عوارض ناشی از قطعات احتراق معیوب می‌تواند به شما در تعیین منشأ مشکل کمک کند.

 

بیایید نگاهی به شایع‌ترین نشانه‌های خرابی distributor بیاندازیم.

 

عملکرد موتور ضعیف

خرابی distributor می‌تواند به مشکلات متعددی در عملکرد موتور خودرو منجر شود. مشکلات رایج شامل: احتراق ناقص، آتش‌سوزی ناقص، و اختلال در عملکرد موتور می‌شوند.

احتراق ناقص زمانی رخ می‌دهد که مخلوط سوخت و هوا در موتور به درستی سوخته نمی‌شود و ممکن است به صورت یک احساس لرزش در موتور ظاهر شود. آتش‌سوزی ناقص هم به همین نحو رخ می‌دهد و وقتی سوخت نسوخته از سیلندر خارج می‌شود و توسط شمع بعدی اشتعال می‌یابد. واکنش معکوس نیز اغلب منجر به اختلال در عملکرد موتور و خاموش شدن خودرو می‌شود.

چراغ چک

لامپ اعلام خطا موتور خودرو به گونه‌ای طراحی شده است که هنگامی که کامپیوتر مشکلی در موتور تشخیص می‌دهد، روشن می‌شود. اگر یک distributor نامناسب چرخه احتراق وسیله نقلیه شما را مختل کند، احتمالاً لامپ اعلام خطا موتور روی داشبورد روشن خواهد شد.

 

موتور استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود.

هنگامی که شما کلید خود را برای روشن کردن خودرو می‌چرخانید، فرایند پیچیده‌ای اتفاق می‌افتد. اگر یک مرحله از فرآیند روشن شدن موتور با شکست مواجه شود، خودرو روشن نمی‌شود.

 

این قطعه همچنین جریان جرقه زنی خودرو شما را کنترل می‌کند. اگر خراب یا معیوب باشد، آن سیگنال‌ها به شمع‌ها نمی‌رسند. اگر شمع‌ها جریان الکتریکی لازم برای احتراق مخلوط سوخت و هوا را دریافت نکنند، موتور روشن نخواهد شد.

افزایش آلودگی خودرو

اگر این قطعه خراب شود، می‌تواند بر روی روشن شدن سیلندرهای موتور خودرو تأثیر بگذارد. گاهی اوقات، می‌تواند منجر به خروج سوخت نسوخته از موتور و خروج آن از خودرو از طریق سیستم اگزوز شود. که موجب افزایش آلودگی هوا و افزایش گاز‌های گلخانه‌ای خواهد شد.

شنیدن صداهای غیرمعمول

اگر distributor شما با خاک و خاکستر یا گریس یا هر نوع آلودگی دیگری مسدود شده باشد، باعث ایجاد صداهای بلند و غیرمعمول از موتور می‌شود.

 

از دست ندهید : علل روغن‌ ریزی خودرو و راه‌های رفع آن

 

لرزش خودرو

با وجود اینکه لرزش معمولاً نشانه مشکلات دیگر خودرو، از جمله مشکلات سیستم تعلیق است، اما همچنان می‌تواند نشانه ای از مشکلات خرابی این قطعه باشد. لرزش ممکن است به دلیل جرقه زنی نادرست موتور یا چرخش نامنظم روتور باشد.

 

اگر هر یک از این علائم خرابی را مشاهده کردید، حتماً به فکر بررسی سیستم جرقه زنی خودرو خود باشید. در صورت خرابی distributor نگران نباشید این قطعه قابل تعمیر و همچنین تعویض است. پس حتماً با یک مکانیک حرفه ای تماس بگیرید.

 

علت حذف distributor

تولیدکنندگان خودرو، توزیع جریان برق در خودروهای مدرن را با سیستم های برق رسانی الکترونیکی "بدون دلکو" طراحی کرده اند و آن را جایگزین سیستم های قدیمی تر "همراه با distributor" کرده اند.

 

در این خودروها با سیستم جرقه زنی الکتریکی، از کویل های احتراق جداگانه در بالای شمع‌ها یا بسته‌های کویل با چندین اتصال استفاده شده است. در این خودروها، واحد کنترل موتور (ECU) موقعیت میل لنگ را تشخیص می‌دهد و سیگنال‌های الکتریکی را به کویل‌ها می‌فرستد.

 

با اینکه این قطعه از اکثر خودروها حذف شده است، اما همچنان خودروهای کلاسیک زیادی وجود دارند که در سیستم جرقه زنی آنها از این قطعه استفاده شده است. اگر خودرو شما این قطعه را ندارد، هیچ نگران نباشید هیچ مشکل یا خطری شما را تهدید نمی‌کند!

 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورت نیاز به بهتر شدن، لطفاً در نظرات پیشنهادات خود را بدهید، ما همیشه از گرفتن نظرات شما خوشحال می‌شویم و از آنها استقبال می‌کنیم.

 

نظرات کاربران