1402/06/22

بررسی کیفیت خودرو شاهین

بررسی کیفیت خودرو شاهین

خودروی شاهین، یکی از تولیدات کمپانی سایپا، که  در ابتدا رهام نامیده می‌شد، در بازار خودروهای ایرانی حضور دارد. از این خودرو انتظار میرود تا یک گزینه جذاب از نظر ایمنی و عملکرد فنی در دسترس مشتریان قرار دهد.

 در ادامه، ما به بررسی این خودرو می‌پردازیم تا ببینیم آیا توانسته است به اهداف خود دست پیدا کند یا خیر.

 

نقد و بررسی خودروی شاهین

نام این خودرو از نام یک پرنده ایرانی به نام "شاهین" گرفته شده است. این انتخاب نام از سوی سایپا به منظور ارتباط خودرو با محیط زیست و پرنده‌های ایرانی در حال انقراض صورت گرفته است. اما آیا واقعاً ظاهر این خودرو به پرنده شاهین شبیه است؟

 

در ادامه از مبحث نام‌گذاری خارج شده و به جزئیات و ویژگی‌های اصلی خودروی شاهین می‌پردازیم. این خودرو یک سدان است که در مقایسه با رقبا مشابه خود مانند تیبا یا ساینا، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. برتری اصلی این خودرو، تمرکز بر ایمنی بالا است. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.


بررسی ماشین شاهین سایپا

بررسی خودروی شاهین نشان می‌دهد که در ابتدا برنامه برای تولید این محصول بر روی پلتفرم تویوتا یاریس با پیشرانه H300 و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک جدید بود. اما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات متعدد، این برنامه تغییر کرد و خودروی شاهین با پلتفرم SP100 به بازار عرضه شد.

 

مشکلات تحریمی تأثیر زیادی بر فرآیند تولید این خودرو داشته است و تغییرات زیادی را در آن ایجاد کرده است. از جمله ویژگی‌های موجود در این خودرو که به دلیل تحریم‌ها تغییر کرده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

استفاده از موتور اصلاح‌شده M15 که با نام M15TC شناخته می‌شد.

استفاده از گیربکس ۵ سرعته دستی با ضرایب اصلاح‌شده.

ویژگی‌های ظاهری خودروی شاهین

شرکت سایپا نسبت به خودروهای هم‌ تایان و مدل‌های مشابه مانند تیبا، ظاهری جذاب‌تر و مورد پسندتری برای خودروی شاهین ارائه کرده است. این خودرو دارای یک بدنه قوی و جادار است و کابین آن با طراحی مطلوبی ارائه شده است.

 

شاهین از نظر ظاهری می‌تواند در مقایسه با خودروهای هم‌ رده خود یک گام جلوتر باشد. طراحان از روش‌های مدرن برای طراحی این خودرو استفاده کرده‌اند و از طراحی‌های دهه ۹۰ که برخی از خودروهای سایپا و ایران‌ خودرو از آن استفاده می‌کنند، خودداری کرده‌اند. خطوط طراحی در این خودرو جذابیت دارند و با افزایش اندازه رینگ‌ها، توانسته به عنوان یک نمونه مدرن در بازار خودروهای امروزی شناخته شود.

 

باید توجه داشت که چراغ‌های عقب این خودرو در طراحی‌شان دچار مشکلاتی شده‌اند و شکل هندسی آن‌ها بیش از حد ساده و نامتناسب است. با این حال، ظاهر کلی شاهین قابل قبول و مطابق با استانداردهای معمول خودروها است.

 

طراحی داخلی خودروی شاهین

مواد استفاده‌ شده در داخل کابین خودروی شاهین نسبت به مدل‌های هم ‌رده دیگر، از کیفیت بهتری برخوردار هستند. طراحی صندلی‌ها و فضای داخلی، کاملاً راحتی و رفاه را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

 

صندوق عقب شاهین هم به اندازه کافی جادار است و برای خانواده‌ها و افرادی که به مسافرت‌های بلند مدت می‌روند، گزینه‌ای عالی است. فضای صندوق این خودرو در حدود ۴۲۰ لیتر است. یکی از مواردی که باعث جذابیت این خودرو بین خریداران ایرانی شده، فضای بزرگ کابین و صندوق آن است.

 

در خودروی شاهین سیستم مولتی‌مدیا نیز تعبیه شده و این عامل نیز به ترقی ظاهر داخل کابین کمک کرده است. فرمان آن هم با طراحی جذابی دارای سه شاخه است. باید توجه داشت که این خودرو با ویژگی‌هایی که نسبت به تیبا یا ساینا دارد، همچنان در مقایسه با خودروهای جهانی با کیفیت نیست و در زمینه طراحی داخلی، ممکن است به استانداردهای برتر جهانی نرسد.

 

تجربه رانندگی با خودروی شاهین

رانندگی با این خودرو لذت ‌بخش است. دلیل این تجربه مطلوب و راحتی کابین از دو عامل اصلی تشکیل شده است؛ فرمان برقی و صندلی‌های راحتی که راحتی بیشتری را برای سرنشینان به همراه دارند. با این حال، باید توجه داشت که این خودرو به معیارهای بسیار قوی بین‌المللی در زمینه راحتی و ارگونومی صندلی‌ها نمی‌رسد و می‌توان در این زمینه بهبوداتی انجام داد.

 

در سرعت‌های بالا و دورهای موتور، صدای پیشرانه نسبتاً زیاد است و تجربه رانندگی برای راننده و سرنشینان به میزان مطلوبی ارتقا نمی‌یابد. همچنین، شاهین فاقد سیستم کنترل کشش و پایداری است، بنابراین در شرایط جاده‌های لغزنده، قابلیت پایداری به اندازه ایده‌آل را ارائه نمی‌دهد.

حضور در بازار

با این حال، شاهین در بازار ایران موفقیت قابل توجهی را کسب کرده است و طرفداران خود را جذب کرده است. وجود کابین جادار، سواری نرم و آپشن های متعدد آن توانسته است خریداران ایرانی را راضی نگه دارد.

 

مشخصات فنی خودروی شاهین

شاهین سایپا از موتور M15 تیبا بهره می‌برد که با سیستم پرخوران توربوشارژر تجهیز شده است. این خودرو از موتور هشت‌سوپاپ با حجم ۱.۵ لیتری بهره می‌برد و توان خروجی حدود ۱۰۸ اسب بخار دارد. همچنین، گشتاور قابل قبولی حدود ۱۶۵ نیوتن متر دارد. مشخصات فنی شاهین به شرح زیر است:

 

موتور: چهارسیلندر - توربوشارژ - هشت‌سوپاپ ۱.۵ لیتری

گیربکس: پنج‌سرعته دستی

توان خروجی: ۱۰۸ اسب بخار / ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور

شتاب ۰-۱۰۰: حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیه

سرعت نهایی: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت: حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

وزن: ۱,۲۶۰ کیلوگرم

ابعاد (میلی‌متر): ۴,۴۶۰ طول - ۱,۷۶۸ عرض - ۱,۵۰۱ ارتفاع - ۲,۶۵۰ فاصله محوری.

امکانات خودروی شاهین

در بررسی ماشین شاهین سایپا مشاهده می‌شود که این خودرو از امکانات و آپشن‌های رفاهی مناسبی برخوردار است. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
  • کیسه هوای پرده‌ای
  • سیستم صوتی مجهز به نمایشگر هفت‌اینچی
  • سیستم استارت و ورود بدون کلید
  • دکمه‌های کنترلی روی فرمان
  • سانروف
  • کروز کنترل
  • استارت دکمه‌ای
  • سیستم کنترل باد چرخ‌ها
  • فرمان برقی
  • سیستم روشنایی در روز
  • حس‌گر و دوربین دنده‌عقب
  • تهویه اتوماتیک

قیمت و رقبا

قیمت خودروی شاهین در حدود مهرماه ۱۴۰۰ توسط کارخانه به مبلغ ۲۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است. این خودرو نسبتاً محبوب است و به دلیل ظاهر جذاب خود، در بین خریداران ایرانی مورد توجه قرار می‌گیرد. از رقبای اصلی این خودرو که در همان دسته‌بندی قیمتی مشابه قرار می‌گیرند، می‌توان به خودروهای زیر اشاره کرد:

برلیانس H330

رنو تندر پلاس

پژو پارس اتوماتیک

دناپلاس توربو

تارا

پژو ۲۰۷i

اما در چه زمینه‌هایی شاهین از رقبای خود پیشی می‌گیرد؟ اولاً، ظاهر مدرن ‌تری این خودرو نسبت به بسیاری از رقبا دارد. دوماً، از نظر ایمنی بهتر عمل می‌کند و سیستم‌های ایمنی بهتری دارد. سوماً، آپشن‌های بیشتری را ارائه می‌دهد. همچنین، شاسی و جنس ورق‌های به‌کاررفته در این خودرو به گونه‌ای است که مقاومت خوبی در برابر ضربات مختلف (حتی ضربات جانبی) ایجاد می‌کند. در مورد امکانات ایمنی این خودرو نیز باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمزهای چهار چرخ دیسکی با سیستم ABS و EBD
  • حس‌گر فشار باد چرخ‌ها
  • صندلی‌ های عقب با سیستم Iso fix
  • هشداردهنده‌ های صوتی و تصویری برای بستن کمربند

مزایا:

  • طراحی بدنه: خودروی شاهین دارای طراحی بدنه جذابی است که نسبت به محصولات پیشین سایپا بهبود یافته است.
  • امنیت: این خودرو از نظر ایمنی و آپشن‌ها ،نسبت به خودروهای ایرانی دیگر به خوبی عمل می‌کند.
  • خدمات پس از فروش: شبکهٔ خدمات پس از فروش این خودرو در سراسر کشور پرتعداد است و با خرید شاهین از لحاظ خدمات پس از فروش مشکلی ندارید.

معایب:

  • کیفیت مواد داخلی: مواد داخلی خودروی شاهین می‌توانست کیفیت بهتری داشته باشد و این یکی از نقاط ضعف آن است.
  • پیشرانه توربو: پیشرانه توربوی این خودرو نیاز به نگهداری بیشتری دارد.
  • ساختار موتور: ساختار کلی موتور با تکنولوژی هشت‌سوپاپ قدیمی است و مدرن‌تر می‌توانست باشد.

دیدگاه کلی

در کل، خودروی شاهین یک گزینهٔ معقول برای کسانی است که به دنبال خودرویی با ظاهر جذاب و ایمن هستند، اما همچنان می‌تواند در برخی جنبه‌ها بهبود پیدا کند.

نظرات کاربران