1402/08/21

معرفی معروف ترین خودرو ها با برند هیوندای در بازار ایران

محصولات هیوندای به‌طور فزاینده ‌ای نسبت به سایر شرکت‌های خارجی در کشور ما حضور دارند و نسخه‌هایی از تولیدات مختلف این خودروساز کره‌ای از جمله مدل‌های مختلف سانتافه، سوناتا، النترا و ...، در هر کوچه و خیابان یافت می‌شوند. در این مقاله از سری مطالب "وبلاگ مجتمع سپهر "، قصد داریم از بین همه اعضای این خانواده بزرگ، نگاهی به پرفروش‌ترین خودروهای هیوندای در ایران بیندازیم.

 

هیوندای سانتافه IX45 نسل سوم DM؛ بهترین گزینه در محصولات هیوندای

سانتافه از جمله کراس‌اوورهای بسیار شناخته‌شده این شرکت خودروساز کره‌ای در سطح ایران و جهان است که در ابتدا با نسل دوم وارد بازار خودروی ایران شد و با فروش بسیار قابل توجهی همراه بود. این خودرو به عنوان گزینه اول در لیست پرفروش‌ترین خودروهای هیوندای در ایران قرار دارد.

موفقیت نسل دوم هیوندای سانتافه باعث شد که شرکت واردکننده، نسل سوم این خودرو را با کد شناسایی DM و در قالب مدل‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به مشتریان ایرانی عرضه کند. هیوندای سانتافه DM در سال ۲۰۱۶ با نسخه نسخه فیس‌لیفت، وارد بازار کشورمان شد که تغییرات اساسی تنها در بخش‌هایی همچون سپرها، مه‌شکن‌ها، چراغ‌ها و جلوپنجره بود و در کل ، با نسخه پیشین تفاوت چندانی نداشت. همچنین برخی مدل‌های سانتافه DM نیز با سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDi) مجهز شده بودند که باعث بهبود قابل توجهی در توان و کیفیت عملکرد موتور شده بود.

همچنین، گروه خودروسازی کرمان موتور نیز این محصول را به بازار ایران عرضه کرده و تفاوت عمده آن با نسخه دیگر ، تجهیزاتی نظیر رادارهای نقطه کور و هشدار تصادف، همچنین سیستم کمکی حرکت بین خطوط بود.

 

هیوندای سانتافه دی ام از یک موتور ۲.۴ لیتری MPi با سیستم تنفس طبیعی استفاده می‌کند، که توانایی تولید 174 اسب‌بخار و گشتاور 227 نیوتن‌متر نیرو را داراست. زمان شتاب‌زنی از صفر تا صد برای هیوندای سانتافه نسل سوم DM حدود 11.6 ثانیه تخمین زده شده و سرعت حداکثر آن احتمالاً از 190 کیلومتر بر ساعت نخواهد گذشت. مصرف سوخت متوسط این خودرو برای هر 100 کیلومتر حدود 9.4 لیتر است، که برای یک خودروی کراس‌اوور متوسط با وزن 1650 کیلوگرمی، به نظر می‌رسد که مناسب باشد.

 

درخصوص تجهیزات و ویژگی‌های این خودرو، می‌توان به مواردی همچون سیستم کروز کنترل هوشمند، رادارهای ایمنی متعدد، ترمز اضطراری، سیستم اتوهلد، فرمان برقی چهار حالته با گرم‌کن، نمایشگر 8 اینچی، سیستم صوتی اینفینیتی با 10 اسپیکر، دوربین 360 درجه، انواع ایربگ برای مسافران جلو، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی‌های جلویی تاشونده برقی، سقف پانوراما و سانروف اشاره کرد. به طور کلی، انواع مدل‌های سانتافه به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای هیوندای در ایران محسوب می‌شوند، علاقه مندان این خودرو به آسانی و در کمترین زمان ممکن می‌توانند نمونه‌های اولیه یا فیس‌لیفت این خودرو را در بازار پیدا کنند .

خودروی هیوندای سوناتا YF

سوناتا یکی از برترین سدان‌های لیست محبوب‌ترین خودروهای هیوندای در ایران است. خودروی هیوندای سوناتا برای اولین بار در نسل پنجم (NF) به بازار ایران عرضه شد. در آن زمان (حدود سال ۸۴) این سدان وارداتی توانست توجه بسیاری از مشتریان نسبتاً ثروتمندی که به دنبال یک سدان خارجی با قیمت مناسب بودند، را به خود جلب کند. پس از آن و در سال ۲۰۱۱، سوناتا YF با طراحی نوین وارد بازار شد و همه نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرد. طراحی نسل ششم سوناتا در آن دوران بسیار متمایز به نظر می‌رسید و این امر باعث شد تا این سدان سایز متوسط چه در ایران و چه در بازارهای جهانی بسیار مورد استقبال قرار گیرد.

خودروی هیوندای سوناتا YF از یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری به قدرت ۱۷۶ اسب‌بخار و ۲۲۹ نیوتن‌متر گشتاور استفاده می‌کند و آن را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌کند. شتاب صفرتاصد، حداکثر سرعت و میانگین مصرف سوخت سوناتا YF به ترتیب برابر با ۱۰ ثانیه، ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت و ۸.۱ در هر صد کیلومتر محاسبه شده است.

 

این سدان کره‌ای که یکی از بهترین محصولات هیوندای در ایران است، در نسخه نیوفیس خود که با مدل‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ وارد بازار ایران شده است، از امکاناتی همچون سیستم کروز کنترل، سنسور پارک عقب، سیستم خودکار روشنایی، فرمان برقی با گرمایش، سیستم صوتی اینفینیتی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، ۶ عدد ایربگ، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، سیستم خودکار روشنایی، صندلی‌های جلویی برقی، گرم کننده و خنک کننده صندلی‌های جلو، سقف پانوراما و... بهره می‌برد.

 

از جالب‌ترین نکات این است که نسل هفتم سوناتا معروف به LF نیز تا مدل‌های ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد، اما در این بین، سوناتا YF جایگاه ویژه‌ای داشت و میزان فروش بیشتری نسبت به دیگر مدل‌ها داشت.

خودروی هیوندای توسان LM

کراس اوور توسان به‌عنوان برادر کوچک‌تر سانتافه، برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ با نسخه فیس‌لیفت نسل اول خود به بازار ایران معرفی شد و جزو یکی از برترین محصولات هیوندای در ایران به‌ شمار می‌رود. با وجود اینکه طراحی بدنه این خودرو چندان جذاب نبود، اما باز هم قیمت منصفانه و عملکرد فنی متناسب این خودرو باعث شد تا آمار فروش آن در ایران به ارقام قابل‌قبولی برسد. البته فروش فوری توسان در ایران از زمانی شروع شد که در سال ۲۰۱۱ نسل دوم این خودرو با کد شناسایی LM به بازار کشورمان وارد شد.

طراحی این خودرو نسبت به گذشته کاملاً تغییر کرده است و شکل و شمایلی بسیار جذاب‌تر را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. خودروی هیوندای توسان ix35 در سال ۲۰۱۴ یک فیس‌لیفت جزئی را تجربه کرد و تا ۲۰۱۵ به حضور خود در بازار ادامه داد. با این حال، هرچند نسل سوم هیوندای توسان (TL) با طراحی بیرونی گیراتر نیز به بازار ایران وارد شد، اما توسان LM به دلیل داشتن توان خروجی و عملکرد بهتر، همچنان جایگاه خود را در میان مشتریان ایرانی حفظ کرد و در حال حاضر، یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای معقول وارداتی موجود در ایران به شمار می‌رود.

 

خودروی هیوندای توسان LM، توان لازم خود را از همان موتور چهار سیلندر MPi هیوندای سوناتا YF و سانتافه DM بدست می‌آورد. یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک نیز با سیستم دودیفرانسیل هوشمند همراه شده است تا نیروی دریافتی از موتور را به تمامی چرخ‌ها منتقل کند. این کراس اوور ۱۵۹۸ کیلوگرمی قادر است ظرف مدت 10.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین هیوندای توسان LM می‌تواند مرز سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را بشکند و در این بین، تقریباً 9.6 لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف کند.

 

این خودرو از لحاظ امکانات در یک جایگاه متوسط اما قابل‌قبول ظاهر شده است و نمونه‌های فول‌آپشن آن، از امکاناتی همچون تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن و سردکن صندلی جلو، سقف پانوراما، سیستم صوتی با ۷ اسپیکر و آمپلی‌فایر، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، تنظیم برقی ارتفاع نور جلو، حسگرهای پارک، کروزکنترل، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری مجهز است.

هیوندای النترا MD

سدان هیوندای النترا به‌عنوان برادر کوچکتر سوناتا کمی دیرتر وارد بازار ایران شد و در فهرست خودروهای پرفروش‌ترین مدل‌های هیوندای در این کشور جای گرفت. نسل پنجم النترا MD اولین نسخه این خودرو در ایران بود که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. پس از آن، نسل پنجم النترا مدل فیس‌لیفت هم با مدل‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در بازار ایران حضور یافت و به دلیل قیمت مناسب، طراحی جذاب و تنوع در آپشن‌ها، موفق به جذب تقاضا و فروش قابل توجهی در این کشور شد.

اگرچه نسل ششم از این خودرو هم با مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در ایران موجود است، اما نسل پنجم النترا بیشترین فروش را تجربه کرد و توانست به عنوان رقیب قوی برای سدان‌های محبوبی مانند تویوتا کرولا یا حتی مزدا 3 نیو، مطرح شود. نسل پنجم النترا با موتور چهار سیلندر ۱.۸ لیتری با توان ۱۴۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۷۶ نیوتن‌متر مجهز شده است.

 

این سدان جمع‌وجور، در زمان ۱۰.۵ ثانیه شتاب صفرتاصد را ارائه می‌دهد و به سرعت بیشینه ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد. النترا ام دی نیز به صورت شرکتی و وارداتی در ایران عرضه می‌شود و نمونه‌های تمام‌آپشن آن از امکاناتی چون کروزکنترل، حسگرهای پارک جلو و عقب، گرم‌کن فرمان، سیستم مالتی‌مدیای ۷ اینچی لمسی، ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف و ... بهره‌مند هستند.

کلام آخر

بطور کلی، خودروهای هیوندای در بازار محدود تنوع خودروهای وارداتی ایران به‌طور چشمگیری جلب توجه کرده‌اند و همواره به‌عنوان یکی از محصولات پرفروش در دسته‌های خود شناخته می‌شوند. در این بین، خودروهای مدل‌های هیوندای سانتافه و هیوندای سوناتا به میزان بیشتری نسبت به دیگر مدل‌ها جلب توجه مشتریان ایرانی را به‌خود اختصاص داده‌اند و به راحتی به خریداران علاقه‌مند معرفی می‌شوند.

 

سایر خودروهای هیوندای مانند اکسنت و آزرا هم از محبوبیت بالایی برخوردارند و به طور کلی مالکان این خودروها نیاز به نگرانی بیشتری در زمینه فروش خودروی خود در بازار ندارند.

 

نظرات کاربران