1402/07/29

چگونه از پاره شدن تسمه دینام جلوگیری کنیم؟در صورت پاره شدن تسمه دینام چه کنیم؟

تسمه دینام یکی از بخش‌های حیاتی موتور خودرو است که مسئولیت تأمین برق برای برخی از اجزای اساسی موتور را بر عهده دارد. اما ممکن است بعد از مدتی رانندگی بدون تسمه دینام، مشکلاتی برای موتور ایجاد شود.

 

احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده که وقتی تسمه دینام پاره می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا ماشین حتی با تسمه دینام پاره می‌تواند روشن شود؟ آیا می‌توانید با تسمه دینام پاره رانندگی کنید؟

 

اگر فکر می‌کنید که پاره شدن تسمه دینام موجب خرابی موتور خودرو می‌شود، اشتباه می‌کنید. برای به دست آوردن اطلاعات صحیح در مورد عملکرد تسمه دینام و عواقب پاره شدن آن برای خودرو، ما را تا انتهای این مقاله از وبسایت مجتمع سپهر همراهی کنید.

 

تسمه دینام به چه شکل کار می‌کند؟

تسمه دینام انرژی چرخشی را از میل لنگ موتور به سایر سیستم‌های موتور منتقل می‌کند و باعث حرکت سیستم‌هایی مانند فرمان برقی، کمپرسور کولر و گاهی پمپ آب می‌شود.

رانندگی بدون تسمه دینام چه عواقبی دارد؟

تسمه دینام معمولاً دارای عمر طولانی است و به سرعت پاره نمی‌شود. اما در طول زمان، ممکن است خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد.

اگر تسمه دینام در حین رانندگی پاره شود، احتمالاً صدای ضربه‌زدن در قسمت موتور را خواهید شنید و قبل از جدا شدن آن، شروع به لرزش خواهد کرد.

اگر تسمه دینام پاره شده یا از محل خود جدا شود، ممکن است عواقب جدی برای خودرو به دنبال داشته باشد.

از دست دادن ناگهانی کمک فرمان

کمک فرمان در بهبود کنترل فرمان به شما کمک می کند، تا بتوانید در مسیرهای پر پیچ و خم مانور دهید. اما اگر تسمه دینام شما پاره شود، پمپ فرمان برقی از کار می‌افتد و فرمان شما به سختی ماشین را هدایت می‌کند. البته تاثیر رانندگی بدون تسمه دینام در سرعت‌های بالا چندان قابل توجه نخواهد بود، با این حال، هر چه سرعت شما کمتر باشد، عدم کنترل فرمان بیشتر خود را نشان می‌دهد.

دینام خودرو نمی‌تواند برق تولید کند

دینام، تمام برق خودرو را تأمین می‌کند و باتری خودرو را شارژ می‌کند. اگر تسمه دینام پاره شود، دینام، تولید برق را متوقف می‌کند.

اگر این اتفاق بیفتد، چراغ‌های جلو کم‌نور می‌شوند، رادیو کار نمی‌کند و باتری نیز از کار می‌افتد. چراغ هشدار باتری نیز روشن می‌شود زیرا باتری خودرو شارژ نخواهد شد.

پمپ آب، کار نمی‌کند و گردش مایع خنک کننده در موتور متوقف می‌شود

پمپ آب، مایع خنک کننده موتور را از طریق سیستم خنک کننده به گردش در می‌آورد.

رانندگی بدون تسمه دینام به این معنی است که موتور شما دیگر توسط مایع خنک کننده، خنک نمی‌شود زیرا پمپ آب کار نمی‌کند. در نتیجه موتور خودروی شما به سرعت شروع به گرم شدن می‌کند و بیش از حد داغ می‌شود.

زمانیکه دما از سطح ایمن فراتر رود، چراغ هشدار Check Engine روشن می‌شود.

نکته: اگر در خودروی شما، تسمه تایم، پمپ آب را به حرکت در آورد، شما با این مشکل مواجه نخواهید شد.

رانندگی بدون تسمه دینام موجب ریپ زدن خودرو می‌شود

زمانیکه تسمه دینام پاره شود، کامپیوتر خودرو ممکن است برای محافظت از خودروی شما در برابر آسیب بیشتر، عملکرد موتور را کاهش دهد و ماشین شما به اصطلاح ریپ بزند و در نهایت، چراغ هشدار Check Engine شما نیز روشن می‌شود.

کولر گازی کار نمی‌کند

رانندگی بدون تسمه دینام باعث می‌شود کمپرسور کولر خودرو کار نکند و در نتیجه، کولر داخل کابین خنکی ایجاد نکند.

اگر هوا مناسب باشد و بتوانید پنجره‌ها را باز کنید، خرابی کولر خودرو اهمیت زیادی برای شما نخواهد داشت. اما رانندگی بدون تسمه دینام در هوای گرم برای شما مشکل خواهد بود. همچنین اگر باران سنگینی ببارد و شیشه جلو و پنجره‌های شما مه‌آلود شوند و دید شما کاهش یابد، رانندگی بسیار دشوار خواهد بود.

اگر تسمه دینام در حین رانندگی پاره شود، چه کاری انجام دهیم؟

با پاره شدن تسمه دینام یا خارج شدن آن از جای خود، موتور شما به طور فوری خاموش نمی‌شود، اما شما باید در اسرع وقت به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید. زیرا احتمالاً مشکلات در کنترل فرمان به وجود خواهد آمد و شما با خطر گرم شدن بیش از حد موتور خودرو مواجه خواهید شد.

کاهش عملکرد خودرو، عدم کنترل مناسب فرمان، یا چشمک زدن چراغ چک موتور به طور کامل نشان می‌دهد که مشکل جدی وجود دارد. ناگفته نماند که با پاره شدن تسمه دینام، صدای کوبش از موتور شما شنیده می‌شود.

بنابراین، به جای رانندگی بدون تسمه دینام، به نزدیکترین متخصص مکانیک مراجعه کنید یا در یک مکان امن توقف کنید و با یک مکانیک سیار تماس بگیرید. همچنین اگر تسمه دینام خودرو از جای خود خارج شده، بهتر است قبل از حرکت دادن ماشین به جای دیگر، آن را از داخل کاپوت بردارید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

آیا موتور خودرو حین رانندگی بدون تسمه دینام روشن می‌شود؟

معمولاً رانندگی بدون تسمه دینام پس از حدود 20 تا 90 دقیقه از زمان پاره شدن یا خارج شدن آن از محل خود امکان‌پذیر است.

موتور بدون سیستم خنک‌کننده، در روزهای گرم سریعتر داغ می‌شود، بنابراین زمان شما برای رانندگی بدون تسمه دینام کمتر است.

اما اگر هوا سرد باشد و باتری شما کاملاً شارژ داشته باشد، ممکن است بتوانید بیشتر از 90 دقیقه قبل از خالی شدن کامل باتری، بدون تسمه دینام رانندگی کنید. این مدت زمان برای رساندن ماشین به نزدیکترین مکانیک کافی است.

به خاطر داشته باشید که تمام سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی اضافی را خاموش کنید تا زمان خالی شدن شارژ باتری به حداقل برسد و البته توجه داشته باشید که کنترل فرمان بسیار سخت‌تر می‌شود.

آیا ماشین بدون تسمه دینام، استارت می‌خورد؟

بله، ماشین شما می‌تواند بدون تسمه دینام روشن شود، با این فرض که باتری کاملاً شارژ داشته باشد. اما رانندگی بدون تسمه دینام برای مدت طولانی امکان‌پذیر نیست و باید به سرعت اقدام به تعویض تسمه دینام ماشین کنید.

آیا رانندگی بدون تسمه دینام ممکن است؟ 

همانطور که گفتیم رانندگی بدون تسمه دینام خودرو برای مدت محدودی امکان‌پذیر است. اما اگر می‌دانید که تسمه فرسوده شده، بهتر است هرچه سریعتر اقدام به تعویض تسمه دینام ماشین کنید.

دلیلی وجود ندارد که آگاهانه ایمنی خود و سرنشینانتان را با رانندگی بدون تسمه دینام به خطر بیاندازید. اگر تسمه فرسوده شده باشد، هر لحظه ممکن است پاره شود و عواقب آن نیز می‌تواند خطرناک باشد.

تسمه دینام خودرو حدوداً باید هر ۶۰ هزار کیلومتر یا پس از ۴ سال استفاده تعویض شود و بهتر است برای بررسی دوره‌ای آن به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید تا اگر نیاز به تعویض دارد، با خرید تسمه دینام جدید، خیالتان را راحت کنید. تعویض به موقع تسمه دینام قدیمی می‌تواند خطر احتمالی پاره شدن آن را به حداقل رسانده و از پیامدهای آن جلوگیری کند.

علائم خرابی تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام قبل از پاره شدن، علائم خرابی و ساییدگی را از خود نشان می‌دهد. در ادامه برخی از علائمی که باید نسبت به آنها هوشیار باشید را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • صدای جیغ از محفظه موتور خودرو، احتمالاً به دلیل ساییدگی تسمه
  • مشکل در استفاده از فرمان برقی یا کولر
  • گرم شدن بیش از حد موتور ماشین
  • ترک، ساییدگی و آسیب ظاهری روی تسمه
  • نشت مایع

اگر متوجه هر یک از این موارد شدید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که یک تسمه دینام جدید خریداری کرده و با مراجعه به مکانیک اقدام به تعویض آن کنید.

 

نظرات کاربران