1401/04/26

قطعه فیک و اصل

 

برای اینکه قطعات یک خودرو به خوبی کار کند و به تبع آن عمر مفید خودرو افزایش یابد، باید از قطعات بی عیب و نقص و با کیفیت استفاده کرد.

همانطور که واضح است، قطعات اصلی خودرو، علاوه بر کیفیت مناسبشان، عملکرد بهتری را از خود نشان می دهند.

بنابراین هدف ما در این مقاله این است که برای آنکه بتوانید عمر خودرویتان را افزایش دهید و از ضررهای مالی جلوگیری کنید، شما عزیزان را با راه های تشخیص قطعه فیک و اصل خودرو آشنا کنیم. همچنین مزایا و معایب شان، عواقب استفاده از قطعه فیک و تفاوت بین شان را هم مورد بررسی قرار می دهیم.

 

 

خرید قطعات خودرو از بازار

 

 

 

منظور از قطعه اصل چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است با مفهوم قطعه اصل و فیک خودرو آشنا شوید.

منظور از قطعه اصل برای خودرو، همان قطعات اورجینالی هستند که  توسط کارخانه سازنده خودرو تولید می شوند و یا توسط شرکتی ساخته شده است، که آن شرکت تحت نظارت مستقیم تولید کننده خودرو قرار دارد. خرید قطعات اصل، مزایای زیادی را به همراه دارد، به همین منظور توصیه می‌شود، تا با خرید قطعه اصل برای خودرویتان از مزایای آن بهره مند شوید و بازده خودروی خود را افزایش دهید.

از مزیت های قطعات اصل می‌توان به افزایش عمر مفید خودرو اشاره کرد.

همچنین اگر قطعه ای اصل در خودرو به کار رفته باشد، علاوه بر کارایی با کیفیت خودرو، بهترین سازگاری را با خودرویتان دارد و می‌توان در مدت طولانی از آن قطعه بهره مند شد.

از دیگر مزیت‌های قطعه اصل این است که هزینه‌های خودرویتان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، بنابراین قطعات اصل، بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی می باشند.

شاید در نگاه اول هزینه زیادی بابت خرید قطعه اصل بپردازید، اما این هزینه را یک بار پرداخت می کنید، در صورتی که اگر قطعه فیک و بی کیفیت تر خرید کنید علاوه بر هزینه  قطعه، در مدت زمان کوتاه تری نیاز به تعویض پیدا میکند که باعث می شود مجدد هزینه کنید، به علاوه آسیبی که به قطعات دیگر وارد میکند باعث می شود هزینه بیشتری را متحمل شوید.

علاوه بر آن استفاده از قطعات اصل، منجر به کم شدن آلاینده های تولیدی وآلودگی های محیطی می شود.

منظور از قطعه فیک در خودرو چیست ؟

به مجموعه ای از قطعاتی که توسط سازندگانی تولید می شوند که مورد تایید خودروسازان نیستند و به بازار مصرف عرضه می شوند، قطعات تقلبی یا قطعه فیک گفته می‌شود.

این قطعات معمولاً از کیفیت و قیمت پایین تری نسبت به انواع اصلی و اورجینال خود برخوردار هستند. متاسفانه امروزه وجود قطعات فیک در بازار بسیار زیاد شده است، به حدی که برخی از تعمیرکاران، برای تشخیص نمونه اصلی از فیک دچار خطا می شوند.

ضرراتی که قطعات فیک وارد می کنند چیست؟

اگر برای خودرویمان قطعه فیک خریداری کنیم، شاید ابتدا فکر کنیم که از نظر اقتصادی سود کرده‌ایم و کاری به صرفه انجام داده‌ایم ولی باید بدانیم که با این کار، ضررهایی را هم به خود و هم به اتومبیلمان وارد کرده ایم.

این مضرات شامل

1_ دائم آن قطعه فیک خراب می‌شود، تا جایی که به صورت مکرر در حال تعمیر آن هستیم.

2_ به تبع مورد اول، هزینه های زیادی را برای تعمیر آن متحمل می‌شویم و علاوه بر ضرر مالی، وقتمان هم به هدر می‌رود.

3_ انتخاب یک قطعه فیک برای خودرو باعث ایجاد خطرات جانی برایمان می شود. چرا که باعث اختلال در عملکرد بقیه قطعات میشود.

4_ عمر مفید خودرو را نیز کاهش می دهد.

5_ باعث افزایش آلایندگی ها و همچنین خدشه وارد کردن به اعتبار شرکت های اصلی تولید کننده است.

بنابراین وجود این مضرات به خودرو، ناشی از خرید قطعه فیک، دلیلی بر دوری کردن از قطعه فیک می شود.

 

 

بهترین لوازم یدکی بازار

 

 

تفاوت قطعه اصل و فیک 

1_قطعات اصل نسبت به قطعات فیک قیمت بالاتری دارند، زیرا این قطعات از تولید کننده اصلی خریداری می‌شوند و به طور رسمی وارد کشور می‌شوند. اما قطعات فیک توسط شرکت های سازنده نامعتبر وارد کشور می‌شوند.

2_ قطعات اصل را می توان با اطمینان خاطر خریداری کرد، زیرا نمایندگی رسمی و معتبر که قطعه را تولید کرده است آن را هم گارانتی کرده است .در صورتی که قطعات فیک شامل این مزیت نمی‌شوند.

 3_قطعات اصل از ایمنی بالایی نسبت به قطعات فیک برخوردار هستند.

 

راه های تشخیص قطعه اصل از قطعه فیک

خرید قطعات اصل برای خودرو، معمولاً کار دشواری می‌باشد. زیرا نیاز به تجربه و مهارت در شناخت آن قطعه دارد. در این صورت برای بهتر شناختن قطعه اصل و جلوگیری از زیان‌های احتمالی، شما را با راه های تشخیص قطعه اصل از فیک آشنا می کنیم.

این موارد عبارتند از

1_ لمس قطعه

2_ نوع جوشکاری

3_ نوشتار روی قطعه

4_ آلیاژ به کار رفته در قطعه

5_ نوع پرچ کاری

6_ به علامت استاندارد توجه کنید.

7_ به بسته بندی محصول و لوازم یدکی توجه کنید.

8_ توجه به بارکد کالا

9_ هولوگرام رسمی شرکت تولید کننده.

10_ از افراد کاربر و ماهر برای تشخیص لوازم یدکی اصلی کمک بگیرید.

در ادامه به بررسی بعضی از این موارد که ممکن است ابهاماتی برای شما عزیزان ایجاد کند، می پردازیم.

توجه کردن به بسته بندی محصول و لوازم یدکی

همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از راه های تشخیص قطعه اصل از فیک، توجه به بسته بندی محصول می باشد. خب مشخص است که شرکت معتبر تولید کننده قطعه اصل، به بسته بندی محصول خود دقت زیادی دارد و سعی می کند مثل همه مواردی که در ساخت قطعه رعایت کرده است، آن را در بالاترین کیفیت خود تولید کند. بنابراین اگر بسته بندی محصولی رنگش از بین رفته بود یا تغییر شکل داده بود، این ها همه نشانه هایی از بی کیفیتی محصول می باشد. پس به فیک بودن قطعه شک کنید .

 

 

بهترین لوازم ماشین

 

 

توجه به بارکد کالا

یکی دیگر از راه‌های تشخیص قطعه اصل، توجه به بارکد کالا می باشد. معمولاً همه شرکت های تولید کننده، چه اصل و چه فیک ،بارکد محصول را روی بسته بندی ثبت می کنند. بنابراین می توان توسط برنامه بارکد خوان، اطلاعات را مورد بررسی قرار داد. در این صورت اگر نامی که بعد از اسکن بارکد نمایش می دهد با نام حک شده روی بسته بندی یکی نبود، این قطعه فیک می باشد.

هولوگرام رسمی شرکت تولید کننده

هولوگرام، در واقع نشان استاندارد شرکت تولید کننده می باشد و می تواند اصالت کالا را نشان دهد. به دلیل آنکه قطعات فیک تعدادشان در بازار زیاد شده است، شرکت های تولید کننده معتبر دست به این اقدام (ثبت هولوگرام رسمی روی بسته بندی) زده اند.

به علامت استاندارد توجه کنید

 توجه به نشان استاندارد، در واقع توجه به اصالت کالا می باشد و در واقع نوعی تضمین کالا است.

علاوه بر مواردی که برای تشخیص قطعه اصل از فیک اشاره کردیم، چند مورد دیگر نیز وجود دارد که می تواند کمکی در بهتر تشخیص دادن قطعه، برایتان بکند.

برند و یا کشور سازنده قطعات

اگر قطعه ای اصل باشد، مطمئن باشید که نام برند و یا نام کشور سازنده به صورت شفاف و خوانا حک شده است. که در قطعات فیک همچنین چیزی دیده نمی شود.

قیمت غیر واقعی

اگر قیمت قطعه نسبت به آن غیر معقول بود، می‌توان به تقلبی بودن آن شک کرد. در این راه فروشنده از تبلیغات گمراه کننده هم استفاده می کند. توصیه می شود قبل از خرید قطعه، از بازار لوازم یدکی، استعلام قیمت بگیرید و پیش‌زمینه‌ای از قیمت ها در هنگام خرید داشته باشید. بنابراین می توانید تا حدودی، قطعه فیک از اصل را تشخیص دهید.

 

 

لوازم یدکی اصل در بازار

 

 

دریافت فاکتور از فروشنده

اگر قطعه ای برای خودرویتان خریداری کردید، توصیه می شود که از فروشنده فاکتور رسمی که مهر فروشگاه در آن ثبت شده باشد دریافت کنید. این کار باعث می‌شود تا با نوشتن عبارت اصل، بر روی فاکتور و در جلوی قطعه خریداری شده ،راه را برای فروش محصولات تقلبی سخت کند. علاوه بر آن وجدان فروشنده هم می تواند اصل یا تقلبی بودن قطعه را برایتان مشخص کند.

از فروشگاه های مورد اعتماد خرید کنید

بهترین روش برای جلوگیری از خرید قطعه فیک، خرید کردن از فروشگاه های معتبر می‌باشد. پیدا کردن این گونه فروشگاه ها را می توانید از طریق دوستان، آشنایان و یا از طریق اینترنت انجام دهید. در این صورت با پیدا کردن یک فروشگاه معتبر و منصف، می توانید با خیال راحت از آن جا خرید کنید و از اصل بودن قطعه نیز مطمئن شوید.

سخن پایانی:

در پایان مطالب باید این نکته را شما عزیزان در نظر بگیرید که خرید قطعات اصل به دلیل تحریم کشور به راحتی در دسترس نمی باشد و شاید دلیل زیاد شدن قطعات فیک در بازارهمین مورد باشد.

 اما خوشبختانه می توان گفت که هنوز بعضی از فروشگاه ها هستند که قطعات اصل را با قیمت مناسب به دست مشتری می رسانند. بنابراین اگر قصد خرید قطعه ای اصل برای خودروی خود دارید، به سراغ معتبرترین قطعه فروشان بازاربروید، ما بهترین فروشندگان لوازم یدکی اصل را دور هم جمع کرده ایم تا دسترسی برای شما راحت تر باشد.

مرکز تجاری سپهر، بهترین پاساژ لوازم یدکی بازار است. در خیابان چراغ برق میتوانید از ما خرید کنید.

لوازم یدکی اصل بازار روی محصول خود گارانتی دارند و در این صورت می توانید در هنگام بروز مشکل آن قطعه را بازگردانید.

 

نظرات کاربران