1402/08/22

فرق بنز و مرسدس بنز ، تفاوت کلاس های مختلف بنز در چیست؟

 

مرسدس بنز یکی از محبوب‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است و میان سایر تولیدکنندگان بزرگ خودروی آلمانی مانند آئودی، بی‌ام‌و و فولکس‌واگن همواره در کیفیت و عملکرد پیشتاز است. بسیاری از مردم در سراسر جهان علاقه‌مند به خرید یک مرسدس بنز هستند، اما همواره سوال‌های زیادی درباره کلاس‌ها و مدل‌های مرسدس بنز در ذهن خود دارند. بنابراین در این مقاله به نگاهی دقیق‌تر به انواع مختلف خودروهای مرسدس بنز که تعداد زیادی از آنها نیز در ایران موجود است، می‌پردازیم.

 

مرسدس بنز یکی از پیچیده‌ترین نام‌گذاری‌ها در دنیا دارد و هر کلاس خود را با ویژگی و ماهیت متمایزی ارائه می‌دهد. خودروها و محصولات مختلف در یک کلاس مرسدس بنز با اعداد متمایز از هم تفاوت خواهند داشت و حروف جداگانه نشان دهنده تفاوت‌های بزرگ در سبک و ساختار و امکانات آنها هستند.

جهت ذکر مشخصات ویژه یک مدل در یک کلاس خاص از ترکیب حروف یا کلمات بعد از عدد استفاده می‌شود، مانند L که به معنای بدنه بلندتر برای یک مدل خاص است و S500L نماینده یک مرسدس کلاس S با حجم موتور ۵ لیتری و بدنه‌ای با طول بیشتر از S500 استاندارد است.

 

دسته‌بندی جدید مرسدس پس از دهه ۹۰ میلادی صورت گرفت. اوایل دهه نود، شرکت مرسدس بنز تصمیم گرفت کلاس‌ها و مدل‌های خود را به شکل استاندارد ارائه کند و این روند تاکنون ادامه داشته است.

دسته‌بندی خودروهای مرسدس بنز با استفاده از یک یا دو حرف مشخص می‌شود و دسته‌بندی‌هایی که سه حرف را در طبقه‌بندی خود دارند، انواعی مشتق شده از دو کلاس متفاوت هستند.

لذا تفسیر‌ها نشان می‌دهد که دسته‌بندی‌های اصلی مرسدس بنز به شرح زیر است:

کلاس A ، کلاس B، کلاس C که از کلمه Compact یا جمع جور ساخته شده‌اند.

کلاس E از کلمه اقتصادی در آلمانی مشتق شده‌است.

کلاس S نیز از کلمه "ویژه " برای تبیین جایگاه خود استفاده می‌کند و در طبقه‌بندی اصلی قرار می‌گیرد.

کلاس SL (مخفف کلمه اسپرت بزرگ) و کلاس CL (مخفف کلمه کوپه بزرگ) هستند.

کلاس G برای نمایاندن شاسی‌بلندهای مرسدس بنز در دسته‌بندی اصلی استفاده می‌شود.

هر زمان که به یک حرف اصلی مرسدس بنز عبارت L اضافه شده باشد، نشانه لوکس بودن و ابعاد بزرگتر از معمول خودرو خواهد بود.

مشاهد و خرید لوازم یدکی مرسدس بنز کلیک کنید

خودروهای کلاس A:

به دلیل  پایین بودن مصرف سوخت، این خودرو بین مشتریان مرسدس بنز بسیار محبوب است. خودروهای کامپکت کلاس A در نسل‌های اول و دوم در شرکت آلمانی تولید شده‌اند. اولین نسل این خودرو در سال ۱۹۹۷ با کد تجاری W۱۶۸ و نسل دوم آن در سال ۲۰۰۴ به بازارهای جهانی عرضه شدند. نسل سوم این کلاس نیز در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۸ ادامه یافت. از اوایل سال ۲۰۱۸ هم مرسدس بنز تصمیم گرفت نسل چهارم کلاس A خود را برای اولین بار در آمریکا و کانادا به بازار عرضه کند. نسل چهارم این کلاس در بین طرفداران خود به "معشوق مرسدس بنز" شناخته شده و در دو مدل هاچ‌بک و سدان موجود است.

کلاس B مرسدس بنز

کلاس B بنز نیز یک نوع دیگر از خودروهای کامپکت بنز است که با ظاهر اسپرت‌تری ارائه شده است. سازمان مستقل ارزیابی خودروهای اروپا یا به عبارتی Euro NCAP این خودرو را یک مینی‌ون چندمنظوره اجرایی در رده ساب‌کامپکت‌ها توصیف کرده است که از سال 2005 در کارخانه مرسدس آلمان تولید می‌شود.

 

این خودرو شباهت زیادی به کلاس A این شرکت دارد اما از آن بزرگتر است و موتور بزرگتری نیز دارد.

 

کلاس B بنز همواره یک طراحی به نسبت جعبه‌ای شکل را از خود نشان داده و به دلیل ارتفاع بیشتر، فضای پای بزرگتری برای سرنشینان فراهم می‌کند. کلاس B مرسدس با توجه به تکامل بیشتر نسبت به کلاس A، همچنان سبک و سیاق معروف به سبک "ساندویچی" مدل مفهومی خود را حفظ کرده است.

 

تمام مدل‌های این خودرو در نسخه‌های جدید خود شامل سیستم‌های ایمنی خودرو، ترمز ABS، ESP، کنترل کشش، چراغ‌های زاویه‌ای، سیستم روشنایی محیطی و چراغ‌های کمکی برای راننده مجهز است.

 

نسل دوم این کلاس نیز در سال ۲۰۱۱ در مدل‌های دیزلی و بنزینی معرفی شد. این خودروها به یک گیربکس ۶ سرعته دستی یا یک مدل خودکار ۷ سرعته ۲ کلاچه مجهز شدند. ابعاد این خودرو افزایش یافته و ضریب کشش کاهش یافت.

 

نسل سوم این کلاس در نمایشگاه خودرویی پاریس ۲۰۱۸ در فرمتی عضلانی‌تر و با فضایی بزرگتر به نمایش گذاشته شد.

کلاس C

کلاس C بنز به عنوان یکی از اقتصادی‌ترین سدان‌ها و شاید اقتصادی‌ترین خودروهای تاریخ بنز در زیرمجموعه خود جای می‌دهد. مانند کلاس‌های A و B، کلاس C بنز نیز در خط تولید خودروهای اجرایی کامپکت زیرمجموعه دایملر AG قرار دارد.

 

این خودرو در سال 1993 جایگزین مدل‌های 190 (W201) شد و تا زمان ورود مدل‌های W168 کلاس A در سال 1997، کوچکترین خودروی بنز به شمار می‌آمد. اولین مدل از نسل اول کلاس C مرسدس در تاریخ 1 ژوئیه 1993 و اولین مدل از نسل دوم این خودرو در تاریخ 18 جولای 2000، یعنی 7 سال بعد تولید شد. این خودرو با آپشن محرک 4 چرخ (4 ویل‌درایو) در سال 2002 معرفی شد و نسل سوم آن در سال 2007 وارد بازار شد. سال 2014 نیز شاهد ورود آخرین نسل از این خودرو به بازارهای جهان بودیم.

 

در ابتدا، کلاس C به عنوان یک سدان و استیشن تولید می‌شد، اما در سال 2000، نسخه‌های کوپه این خودرو نیز تولید شد. این خودرو با انجام تغییرات و فیس‌لیفت در سال 2000 به نام کلاس CLC تغییر ماهیت داد.

 

کلاس CLC تا سال 2011 در خط تولید باقی ماند و در سال 2012 یک مدل کوپه از کلاس C جایگزین آن شد.

کلاس CL مرسدس بنز

خودروهای کوپه بنز با این حروف معرفی می‌شوند. در این کلاس مدل‌های CL550 و CL600 و همچنین CL63 AMG و CL65 AMG وجود دارند.

 

این خط تولید از بنز به ساخت خودروهای بزرگ و لوکس شناخته می‌شود. در آلمانی CL مخفف کوپه‌های سبک یا لوکس است و با پلت‌فرم کلاس S بسیار اشتراک دارد.

 

CL در چرخه توسعه خود به دنبال S حرکت می‌کند و در این کلاس فاصله محوری کوتاه‌تر نسبت به S و موتورهای کلاس S مشاهده می‌شود که البته در کلاس CL با تنوع کمتری عرضه می‌شوند.

 

کلاس CLS

این کلاس از کوپه‌های CL مشتق شده و به دلیل ویژگی‌ها و گزینه‌های ویژه که از کلاس S اقتباس شده، این حرف را هم به خود اختصاص می‌دهد.

کلاس E

مرسدس در این کلاس سدان فول‌سایز را ارائه داد و پس از آن مدل‌های کوپه کلاس E به بازار عرضه شد. در این کلاس،  بنز خودروهای اجرایی با موتورها و بدنه‌های مختلف تولید می‌کند و به نوعی در زمینه مصرف سوخت به صرفه ترین کلاس بنز به حساب می آیند. تولید خودروهای این کلاس از سال 1953 در کارخانه بنز آغاز شده و 5 نسل از آن تا به امروز به بازار جهانی عرضه شده است. در دهه 1960 این کلاس به دلیل رده بندی لوکس و مدل‌های اسپورتش محبوبیت بیشتری به دست آورد.

کلاس G

شاسی‌بلندها و SUVهای بنز در این رده قرار دارند و با توانایی محرک تمام چرخ ارائه می‌شوند. یکی از مشخصات ویژگی‌های این خودروها، ظاهر جعبه‌ای و جذاب آنها است. در سال 2006 کلاس GL به عنوان جایگزین برای این خودرو تولید شد. اما کلاس G همچنان تولید می‌شود و یکی از پرقدرت‌ترین آفرودرهای جهان به حساب می‌آید. تولید این خودرو از 35 سال پیش شروع شده و بنابراین دارای یک تاریخچه تولید طولانی است.

بیشتر بدانید : اطلاعات جامع در مورد واردات خودرو های دست دوم

کلاس G ابتدا به عنوان یک خودروی نظامی توسط شاه ایران در دوران حکومت او توسعه یافت. پس از آن، مرسدس در سال 1979 نسخه غیرنظامی این خودرو را معرفی کرد. برخی از مردم جهان به این خودرو لقب "گرگ" را داده‌اند.

 

GL مرسدس

این خودرو نسخه لوکس‌تری از کلاس G است و به عنوان یک کراس‌اوور شیک شناخته می‌شود. با این حال، همچنان پرقدرت و آماده برای آفرود می‌باشد.

 

مرسدس GLE کلاس (M)

مرسدس GLE کلاس (M) یک SUV متوسط لوکس است که توسط کمپانی بنز در سال 1997 تولید شد. ابعاد این خودرو بین دو مدل GLC و خودروهای بزرگتر از کلاس GLS قرار دارد. در 11 سپتامبر 2018، مرسدس نسل چهارم این خودرو را معرفی و به بازار جهانی عرضه کرد.

 

کلاس S

S نماد فروش برتر خودروهای بنز است. آلمانی‌ها آن را کلاس لوکس ویژه تلقی می‌کنند. اولین مدل این خودرو در سال 1972 معرفی شد و تا کنون با قدرت و اعتبار بالا به کار خود ادامه می‌دهد. بنز در این کلاس از هر چیزی که خلاقانه است استفاده کرده و بیشترین امکانات و فناوری‌ها را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

 

کلاس sl

مرسدس در کلاس sl به ساخت خودروهای "گرند تورینگ" می‌پردازد. Sl مخفف کلمات "اسپورت سبک" در زبان آلمانی است و تولید خودروهای این کلاس از سال 1954 آغاز شده است.

 

در شکل‌بندی سنتی خودروهای این کلاس معمولاً خودروهایی با دو صندلی دیده می‌شود، البته این معنی را نمی‌دهد که هیچ خودروی ۴ دربی در این کلاس وجود ندارد. این خودروها با خودروهای ورزشی تفاوت‌های بسیاری دارند و به قدری محبوب و قدرتمند هستند که برایشان یک کلاس جداگانه در مسابقات رالی وجود دارد.

 

خودروهای این کلاس بنز به دلیل داشتن درهای "گربه‌گاوی" در بسیاری از مناطق جهان مشهور هستند.

 

کلاس می‌باخ

کلاس لیموزین "می‌باخ" با کد تجاری شاسی W240 شناخته می‌شود. این خودرو بزرگترین و لوکس‌ترین مدل مرسدس است که تاکنون تولید شده و به افتخار ویلهلم می‌باخ با این نام معروف است. در این کلاس تنها با یک نوع موتور مواجه هستیم. می‌باخ معمولاً با اعدادی مانند 57 یا 62 شناخته می‌شود که نشان دهنده تقسیم طول خودرو بر حجم آن به واحد سانتی‌متر می‌باشد.

 

نظرات کاربران