1402/06/22

روش نصب سانروف روی خودرو

 

روش نصب سانروف روی خودرو

نصب یک سانروف در خودروتان می‌تواند ارزش خودرو را افزایش دهد و تجربه رانندگی را بهبود ببخشد. با این حال، نصب یک سانروف غیر فابریک نیاز به تخصص و دانش فنی دارد و باید توسط افراد با تجربه و ابزارهای تخصصی انجام شود.

بنابراین، این کار را به عنوان یک سرگرمی نباید در نظر بگیرید، و اگر مهارت و تجربه لازم برای انجام آن ندارید، بهتر است از افراد دارای تخصص ‌ کمک بگیرید تا با بررسی دقیق خودروتان، در صورت امکان، سانروف غیر فابریک را نصب کنند. زیرا نصب یک سانروف غیر فابریک ممکن است در صورت ناسازگاری با ساختار خودرو، به سقف خودرو آسیب بزند و باعث نشت آب به داخل اتاقک ماشین و آسیب به اجزای داخلی آن شود.

در این مقاله از گروه تولید محتوای مجموعه تجاری سپهر، آموزش کامل نصب سانروف در خودروها را ارائه داده‌ایم. اگر در پایان مقاله سؤال یا ابهامی دارید، حتماً در قسمت نظرات آن را مطرح کنید.

 

۱. آموزش کامل نصب سانروف در خودرو: انتخاب نوع سانروف

 

در بازار، برای افرادی که به دنبال نصب سانروف غیر فابریک هستند، گزینه‌های متعددی وجود دارد. برای انتخاب نوع سانروف، ابعاد سقف خودرو و بودجه‌ای که برای این پروژه در نظر دارید را لحاظ کنید. عموماً سانروف‌های ارزانتری به نام "پاپ‌آپ" وجود دارند که به شکل کشویی باز نمی‌شوند و به جای آن، عقب سانروف به بالا بلند می‌شود.

بعضی از سانروف‌ها را می‌توان با دست به عقب کشید و نیازی به خرید سانروف‌های اتوماتیک و گران قیمت نیست.

سانروف‌های برقی با استفاده از موتور باز و بسته می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را به شکل های مختلفی تنظیم کنید تا به شکل کشویی عمل کنند، به بالا بروند یا هر دو کار را انجام دهند.

 

۱.۱- اندازه‌گیری فضای صاف و عریض سقف خودرو

اندازه‌گیری سانروف مورد نیاز برای خودرو شما باید با ابعاد فضای صاف و خالی از موانع سقف خودرو همخوانی داشته باشد. از یک طرف سقف خودرو به طرف دیگر آن، اندازه‌گیری کنید، تا جایی که سقف به سمت پنجره‌ها خم می‌شود. بعد از آن، اندازه‌گیری را از جلو به عقب انجام دهید به همین ترتیب.

 

۱.۲- یک سانروف مناسب با ابعاد خودروتان تهیه کنید

با استفاده از فروشگاه های آنلاین یا خرید از فروشگاه های سظح شهر ، یک سانروف را انتخاب کنید که ابعاد آن با خودروتان همخوانی داشته باشد. باید توجه داشته باشید که سانروف مورد نظر حداقل دو تا سه سانتیمتر کوچکتر از ابعاد سقف خودرو باشد تا نگرانی در مورد سوار کردن آن نداشته باشید.

 

۱.۳- استفاده از چسب رنگ ‌زنی برای حفاظت از سقف خودرو

در این مرحله از آموزش کامل نصب سانروف ماشین، به اهمیت استفاده از چسب رنگ‌ زنی اشاره می‌شود. این چسب باعث محافظت از رنگ سقف ماشین در زمان انجام کارهای سوراخ ‌کاری و برش می‌شود. استفاده از این چسب باعث می‌شود که در صورت برش سقف، رنگ آن تخلیه نشود. به این ترتیب، پس از نصب سانروف ماشین، نیازی به رنگ‌زدن دوباره بدنه خودرو نداشته باشید.

 

توجه داشته باشید که هیچ وقت از چسب نواری ساده یا سایر مواد چسبنده استفاده نکنید. این مواد معمولاً باعث خراب شدن رنگ بدنه خودرو در زمان جدا شدن می‌شوند و در برخی موارد به ایجاد آسیب در رنگ بدنه می‌انجامند.

 

۱.۴- قرار دادن سانروف پلاستیکی بر روی چسب رنگ‌ زنی

در کیت نصب سانروفی که سفارش داده‌اید، یک سانروف پلاستیکی به ابعاد سانروف اصلی ارائه می‌شود. این سانروف پلاستیکی به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید کجا باید سانروف اصلی نصب شود تا پس از بررسی، به نصب  سانروف اصلی  بپردازید.

 

با دقت ابعاد سانروف پلاستیکی را از جلو، عقب و از چپ و راست اندازه‌گیری کنید و اطمینان حاصل کنید که دقیقاً در وسط قرار دارد.

 

دو نکته مهم برای اندازه‌گیری در آموزش کامل نصب سانروف ماشین:

 

از واحد سانتیمتر برای اندازه‌گیری استفاده کنید تا از همه جوانب ابعاد را بسنجید و مطمئن شوید که سانروف پلاستیکی در وسط قرار دارد.

بسته به ابعاد و مدل خودروی شما، ممکن است بخواهید سانروف را در قسمت جلویی خودرو نصب کنید، بنابراین در هنگام اندازه‌گیری این موضوع را در نظر داشته باشید.

 

۲. مرحله دوم نصب سانروف ماشین: برش سقف

در این مرحله باید از یک تیغ تیز استفاده کرده و به دقت دور تا دور فضایی که قصد نصب سانروف را در آن دارید، خط بکشید. این کار را با دقت و با حاشیه هایی مشخص انجام دهید تا در مراحل بعدی مشکلی پیش نیاید. نیازی نیست که با فشار زیادی تیغ را به داخل رنگ سقف فرو ببرید زیرا اگر اشتباهی برش اضافی بزنید، رد خطوط برش در انتهای کار قابل مشاهده خواهد بود.

 

استفاده از تیغ به جای خودکار بهتر است زیرا خطوط برش باقی‌مانده از تیغ بهتر قابل مشاهده خواهند بود.


۲.۱- ایجاد چهار سوراخ در سقف با استفاده از دریل

با استفاده از دریل با قطر ۴ میلی‌متر، چهار سوراخ در سقف بزنید. حواستان باشد که در هنگام انجام این کار، دریل به لایه پارچه‌ای سقف نفوذ نکند.

 

در مرحله دریل کردن بسیار دقت کنید تا اشتباهی ، خرابی ایجاد نشود چرا که در صورت بروز این مشکل، جبران آن بسیار مشکل خواهد بود.

۲.۲- برش لایه پارچه‌ای سقف در مکان مورد نیاز

با استفاده از یک قیچی تیز یا چاقو، لایه پارچه‌ای را از داخل برش زده و مکان مورد نیاز را ایجاد کنید. چهار سوراخ ایجاد شده به عنوان راهنما می‌توانند به شما کمک کنند. در این مرحله حواستان باشد که قسمت‌های دیگر لایه پارچه‌ای را تا اندازه‌ی لازم حذف نکنید. اگرعوامل دیگری بین پارچه و آهن سقف وجود دارد، آن‌ها را با کمک تیغ جدا کنید.

۲.۳- انجام برش‌های مورد نیاز با استفاده از نیبلر

با استفاده از نیبلر، برش‌های مشخص شده را انجام دهید. حواستان باشد که از خطی که با تیغ تعیین کرده‌اید بیرون نزنید. این کار را با دقت و آرامش انجام دهید تا هیچ اشتباهی رخ ندهد.

 

حواستان باشد که در پایان برش‌ها، براده‌های آهن را با دستکش‌های ضخیم جمع آوری کنید. از انجام این کار بدون دستکش پرهیز کنید زیرا براده‌ها ممکن است بسیار تیز باشند.

 

۳. مرحله سوم نصب سانروف ماشین: نصب نهایی

اگر لبه‌های برش دارای تیزی باشند، آن‌ها را صاف کنید. حین صاف کردن لبه‌ها، حواستان باشد که رنگ سقف را نپرانید چرا که چسب‌های محافظ را برداشته‌اید.

 

۳.۱- استفاده از پرایمر و لایه‌ی پوشش دهنده

با توجه به اینکه لبه‌های سقف تازه برش داده شده‌اند و آهن آن‌ها مستعد فرسودگی و زنگ زدن است، بهتر است یک پرایمر تهیه کرده و آن را به هر قسمتی از سقف که لبه‌های برش دارد بزنید. سپس اجازه دهید تا پرایمر خشک شود و سپس همین کار را با لایه‌ی پوشش‌دهنده (clear coat) انجام دهید.

 

با نصب سانروف ماشین، پرایمر ممکن است دیده نشود، اما در هر حال، آهن زیر آن را محافظت می‌کند.

 

۳.۲- نصب لایه‌ی پارچه‌ای سانروف

یک لایه‌ی پارچه‌ای در بسته‌ی سانروفی که تهیه کرده‌اید باید وجود داشته باشد. این لایه دارای چسب سرخود است. چسب آن را استفاده  کنید و آن را در قالب سانروف روی سقف قرار دهید. در برخی از مدل‌های سانروف، این لایه ممکن است به خود سانروف متصل باشد. در صورتی که متصل بود، کل سانروف را در قالب قرار دهید.

 

۳.۳- نصب لایه داخلی سانروف

از داخل ماشین، لایه داخلی سانروف را نصب کنید. در صورتی که سانروف غیر برقی باشد، درون بسته‌ ی آن، پیچ‌هایی برای این کار وجود دارد. با استفاده از این پیچ‌ها، لایه داخلی و بیرونی را به هم محکم کنید. اگر سانروف برقی باشد، باید برق ‌کاری‌های لازم را از زیر لایه پارچه‌ای سقف تا جعبه فیوز نزدیک صندلی راننده انجام دهید.

 

۳.۴- چسب‌کاری لایه‌ی پارچه‌ای

برای جلوگیری از آویزان شدن یا افتادن لایه‌ ی برش داده شده دور سانروف، آن را چسب‌کاری کنید. می‌توانید از لایه‌های چسب‌ دار استفاده کنید. این روش تمیزتر است و به داخل ماشین ظاهری شیک‌ تر می‌دهد.

 

۳.۵- نصب لایه شیشه‌ای سانروف

این مرحله نصب نهایی است. سانروف شیشه‌ ای را به دقت روی لولاها قرار دهید. زمانی که آن را جاگیر کردید، لولاها را فشار دهید و سانروف را ببندید. اگر سانروف برقی است، فراموش نکنید که بخش برقی آن را راه‌ اندازی کنید.

 

آیا برای انجام نصب سانروف خودرو به تخصص فنی نیاز داریم؟

نصب سانروف خودرو یکی از  کارهایی است که نیاز به تخصص و دقت دارد. اگر این کار به نادرستی انجام شود، ممکن است به مشکلات جدی برخورد کنید و هزینه‌های زیادی برای تعمیر به بار بیاید. همچنین، خطر آسیب به سقف، رنگ خودرو، و لایه داخلی سقف وجود دارد. برای انجام این کار نیاز به ابزارهای خاص و تخصصی دارید. بنابراین، بهترین راه حل این است که از تخصص فنی کمک بگیرید. همچنین، قبل از هر اقدامی برای نصب سانروف، بهتر است با کارشناسان خودرو مشورت کنید، زیرا برخی از خودروها توانایی تحمل سانروف را ندارند و نصب آن به آن‌ها آسیب می‌زند. همچنین، باید مجوز نصب سانروف بر روی خودرو را از مراجع مربوطه کسب کنید، زیرا نصب سانروف نیز مانند نصب شیشه دودی دارای قوانین خاصی است و باید گواهی نصب معتبر از پلیس دریافت کنید.


جمع‌بندی

در این مقاله، آموزش کامل نصب سانروف خودرو را گام به گام ارائه دادیم. بهتر است قبل از هر اقدامی برای ایجاد تغییر در ظاهر خودرو از افراد دارای مهارت در آن زمینه مشاوره دریافت کنید تا به مشکل بر نخورید .

 

نظرات کاربران