1402/01/06

انواع صداهای خودرو که نادیده گرفتن آنها خرج روی دستتان می‌گذارد

آیا چیزی بدتر از زمانی که در حال رانندگی هستید و ماشین شما شروع به ایجاد صدای عجیبی می کند وجود دارد؟ 

صدا یک شاخص کلیدی است که نشان می دهد مشکلی در خودرو شما وجود داشته باشد. هر صدایی که در ماشین خود به آن عادت ندارید می تواند نشان دهد مشکلی وجود دارد. بنابراین باید، خودروی خود را توسط یک مکانیک بررسی کنید تا خیالتان راحت شود.

ما فهرستی از رایج ترین صداهایی که یک خودرو در صورت بروز مشکل ایجاد می کند، گردآوری کرده ایم تا به شما کمک کنیم تا عیب های رایجی را شناسایی کنید تا از خرج و هزینه های بیشتر جلوگیری کنید.

انواع صداهای خودرو

صدای خودروها دارای انواع مختلفی هستند و ممکن است برخی از آنها مشکلاتی را برای راننده و مسافران خودرو ایجاد کنند. برخی از انواع صداهای خودرو و تاثیرات آنها عبارتند از:

صدای ترمز

این صدا معمولاً در هنگام ترمز کردن خودرو ایجاد می‌شود و ممکن است نشان دهنده وجود مشکل در سیستم ترمز باشد.

اگر ترمز بزنید و در عوض صدای (جیغ مانند) بلندی دریافت کنید، به احتمال زیاد لنت ترمز شما باید تعویض شود. مقداری فلز در لنت جاسازی شده است که وقتی به پایان عمرشان نزدیک می‌شود، آشکار می‌شود. این فلز به روتور ترمز ساییده می شود تا صدای جیغ ایجاد کند و به شما هشدار دهد که زمان کار ترمز فرا رسیده است.

 

صدای بلبرینگ چرخ


فرض کنید در حال رانندگی در جاده هستید و صدایی را می شنوید که با سرعت شما تغییر می کند، یا اگر به جلو و عقب منحرف شوید، لحظه ای از بین می رود. این صدا به شما می گوید بلبرینگ چرخ خراب است.

 

بلبرینگ چرخ نقش مهمی در پیشرانه هر وسیله نقلیه ایفا می‌کنند، زیرا اولین اتصال بین نواحی متحرک و ساکن خودرو را ایجاد می‌کنند.  در ساده ترین شکل آن یک وسیله کاهش اصطکاک است که در داخل چیزی شبیه چرخ قرار می گیرد تا به کارایی چرخش کمک کند. این امر از آنجا حاصل می شود که نورد نیروی اصطکاک بسیار کمتری نسبت به لغزش ایجاد می کند.

بلبرینگ چرخ ماشین این کار را با استفاده از توپ های فلزی کوچکی که بین دو حلقه فلزی می چرخند انجام می دهد. همراه با گریس، بلبرینگ همزمان با چرخش چرخ می‌چرخد، حرکت چرخشی توپ‌ها به توپی چرخ اجازه می‌دهد تا حد امکان آزادانه بچرخد.

صدای تعویض دنده

این صدا معمولاً در هنگام تعویض دنده ایجاد می‌شود. این صدا ممکن است باعث خرابی جعبه دنده، مشکلات مبدل گشتاور، خرابی سیستم دنده سیاره‌ای و سطح پایین روغن در گیربکس شایع‌ترین دلایل صدای خودرو هنگام تعویض دنده هستند.

صدای جیر جیر موتور

صدای موتور خودرو باید همواره در حد معمول باشد. در صورت وجود صداهای غیرعادی مانند صدای جیرجیر، لرزش یا صدای بلند، ممکن است نشان دهنده وجود مشکل در موتور باشد.
صدای جیرجیر از زیر کاپوت احتمالاً به معنای مشکل در تسمه دینام است که به آن تسمه محرک نیز گفته می شود. تسمه قدرت را از موتور به سایر قسمت های وسیله نقلیه شما از جمله دینام، تهویه، فرمان و غیره منتقل می کند.

وجود صدا از تسمه نشان می دهد که باید دوباره تنظیم شود یا ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. تسمه در اثر اصطکاک و گرمای موتور فرسوده می شود و باعث آسیب قابل مشاهده می شود.

 

علت صدای فرمان هنگام چرخاندن

اگر خودرو شما در هنگام چرخش فرمان صدای عجیبی می دهد نشان دهنده وجود مشکل در سیستم فرمان است. عوامل متعددی باعث بوجود آمدن این صدا می باشد. سیستم هیدرولیکی فرمان خودرو شامل قطعات مختلفی از جمله روغن هیدرولیک، شیلنگها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک، پمپ هیدرولیک، مخزن هیدرولیک، شیر هیدرولیک، تسمه هیدرولیک فرمان، جک هیدرولیک (دو طرف فرمان) است که اشکال در هریک از این اعضا باعث شنیده شدن صدا  در هنگام چرخش فرمان خودرو است.

صدای تق تق فرمان هنگام عبور از دست انداز ها

از یک بوش بازوی کنترلی خراب گرفته تا کمک فنرها، از دلایلی هستند که خودروی شما هنگام رانندگی از روی دست اندازها صدای تق تق آزاردهنده ایجاد می کند.


کمک فنرها بخش مهمی از سیستم تعلیق خودروی شما هستند زیرا در هنگام رانندگی بر روی سطوح ناهموار ضربه را جذب می کنند. کمک فنرها و سیستم تعلیق خودرو با جذب مناسب ضربه و لرزش جاده، سواری راحت و ایمن را برای شما و سرنشینان تضمین می کند. 

صدای انفجار یا پت پت از اگزوز

معمولاً یک سیستم اگزوز معیوب را می توان از طریق صداهایی که تولید می کند شناسایی کرد. هر صدایی که توسط سیستم اگزوز تولید می شود نشان دهنده علائم و مشکلات مختلفی است که خودروی شما با آن مواجه است. اکثر مشکلات اگزوز را می توان در حین افزایش یا کاهش دور موتور تشخیص داد، بنابراین ممکن است لازم باشد در حین رانندگی به صداهای خروجی اگزوز خودرو خود گوش دهید تا مطمئن شوید. در صورت مشاهده هر گونه صداهای عجیب و غریب خودرو خود را به مکانیکی ببرید تا از آسیب جدی تری جلوگیری کنید.

از جمله عواملی که باعث ایجاد صدا در اگزوز می شود شامل موارد زیر است:

  • شکسته شدن بست هایی که منبع را متصل نگاه داشته‌اند.
  • شکسته شدن یا شل شدن قلاب اتصال منبع اگزوز
  • پوسیده یا سوراخ شدن قطعات اتصال یا منبع اگزوز خودرو
  • پوسیده شدن یا خرابی تیغه‌های داخل منبع اگزوز

 

به طور کلی، نادیده گرفتن صداهای خودرو ممکن است باعث خطرات جدی برای شما و دیگر رانندگان و مسافران خودرو شود. بنابراین، بهتر است هرگونه صدای نامعمول در خودرو را بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه مشکل به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کند. همچنین، بهتر است خودرو خود را به صورت منظم بررسی کرده و نگهداری کنید تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

نظرات کاربران