1401/11/02

صفر تا صد دودی کردن شیشه خودرو و جریمه آن

امروزه بسیاری از مردم پس از خریدن ماشین به اسپرت کردن و تیونینگ آن می پردازند. اسپرت کردن ماشین شامل موارد زیادی نظیر رینگ های رنگی، عوض کردن چراغ ها و.. می شود. یکی از این موارد که بسیاری آن را انجام می دهند، دودی کردن شیشه ی خودرو می باشد. این کار از بین کارهایی که می توان برای اسپرت کردن خودرو انجام داد یکی از محبوب ترین کار ها می باش. اما مراحل انجام این کار چیست؟ چگونه می توان شیشه های خودرو را دودی کرد؟ آیا دودی کردن شیشه ی خودرو جریمه دارد؟ جریمه ی دودی کردن شیشه ی خودرو چه قدر است؟

در ادامه به مراحل دودی کردن شیشه ی خودرو می پردازیم.

 

انواع شیشه دودی ماشین

شیشه دودی خودرو انواع مختلفی دارد که به صورت زیر است:

  1. برچسب شیشه خودرو معمولی
  2.   برچسب شیشه خودرو با قابلیت جلوگیری از نفوذ اشعه فرابنفش. برچسب‌ هایی با این ویژگی گران ‌ترند و البته کیفیت بهتری هم دارند. این نوع برچسب دوام بیش تر و کیفیت بالاتری دارد.

 

روش های دودی کردن شیشه خودرو

دودی کردن شیشه ی خودرو به روش های زیر می باشد:

 

* دودی کردن شیشه ماشین در کارخانه خودروسازی

این روش قبل از تحویل خودرو و در کارخانه صورت می گیرد. شیشه های فابریک ماشین در کارخانه به عنوان یک امکان ویژه به درخواست مالک ماشین اضافه می شود.

این ویژگی از ورود نور به داخل ماشین و خراب کردن روکش های آن جلوگیری می کند. هم چنین استحکام شیشه را بالا می برد. کارخانه خودروسازی طبق استاندارهای تعریف شده و با درصد بسیار کم، شیشه های ماشین را دودی می کند و این عمل طبق قوانین راهنمایی و رانندگی انجام می شود.

 

* دودی کردن شیشه خودرو توسط راننده ی خودرو و به صورت دستی

این کار توسط خود راننده انجام می شود و به صورت دستی می باشد. در این روش شما با تهیه برچسب دودی که درصد تیرگی ان را خودتان تعیین می کنید و ابزارهایی شامل: کاردک، کاتر، لیسه، هیتر یا سشوار خانگی یا صنعتی و… بر روی شیشه ماشین می چسبانید.

 

مراحل چسباندن برچسب دودی بر روی شیشه خودرو

چسباندن برچسب دودی خودرو کار سختی نیست اما در حین انجام دادن ان باید نکاتی را رعایت کرد. در ادامه به مراحل چسباندن برچسب دودی خودرو می پردازیم تا این کار را راحت تر انجام دهید.

 

  1. ابتدا برای شیشه ماشین خود یک برچسب دودی، سایز بزرگ تر در نظر داشته باشید، برای مثال اگر عرض شیشه 60 می باشد عرض 65 را تهیه کنید. زیرا ممکن است هنگام چسباندن بخواهید گوشه های اضافی ان را بچینید.
  2. در مرحله ی بعد شیشه ماشین را با یک دستمال نانو و محلول تمیز کننده تمیز کنید تا لکه و خاک بر روی شیشه نباشد.
  3. سطح بیرونی شیشه دودی ماشین را با آب خیس کرده و اندازه برچسب شیشه دودی را از سطح بیرونی خودرو اندازه بگیرید.
  4. بعد از ان سطح برچسب را بررسی می کنیم که مشکلی نداشته باشد. مشکلات برچسب می تواند زدگی و خش روی ان باشد که باید قبل از نصب آن را با دقت بررسی کنید.
  5. سپس با دستگاه هیتر در صورت موجود بودن و یا از سشوار خانگی و ترجیحا صنعتی هم استفاده کنیم و قسمت هایی که جمع و نامنظم شده را کوچک و کم تر می کنیم تا اندازه برچسب دودی تمیز و مرتب گردد.
  6. بعد از این که برچسب را دقیقا اندازه ی شیشه برش دادید سطح داخلی شیشه را خیس کنید.
  7. چسب محافظ را از قسمت دودی آن جدا کرده و با دقت به سطح شیشه بچسبانید.
  8. کاردک را از بالا به پایین برای از بین بردن و رفع آب و حباب، از پشت برچسب دودی آزاد و خارج کنید.
  9. برای از بین بردن حباب های ایجاد شده از کاردک و سشوار استفاده کنید.
  10. بعد از نصب نیمه بالایی، شیشه ماشین را بالا برده و نیمه پایین برچسب دودی را نصب کنید.
  11. تمام شیشه ها را به همین روش نصب کنید. توجه کنید که ممکن است کمی نصب برچسب روی شیشه ی عقب مشکل باشد زیرا ابعاد شیشه ی عقب کمی بزرگ است.

 

ابزار های دودی کردن شیشه ی خودرو

دودی کردن شیشه ی خودرو نیازمند ابزار و وسایلی است که به شرح زیر است:

 

* کاتر

برای نصب یک برچسب شیشه پیش از هرچیزی نیازمند یک کاتر کوچک هستیم. شاید این سؤال پیش بیاید که چرا باید ‌کاتر کوچک باشد؟؟ درواقع، دلیل این است که زمانی که نیاز به برش اضافه ‌های برچسب به‌خصوص در قسمت‌ های منحنی شیشه پیدا می‌ کنید، به ابزاری با قابلیت مانور بالا نیاز خواهید داشت. کاتر های بزرگ برای این کار مناسب نیستند.

 

* لیسه نرم پلاستیکی

این وسیله ساده و نه چندان گران، نه ‌تنها برای چسباندن محکم برچسب روی شیشه به کار می‌ آید، بلکه وظیفه ی اصلی‌ آن، خارج‌ کردن حباب هوای گیرافتاده در زیر برچسب است.

 

* وسیله حرارتی

یکی دیگر از وسیله های لازم برای چسباندن برچسب شیشه ی خودرو یک وسیله ی حرارتی است که به چسبیدن آن کمک می کند. این وسیله می تواند سشوار صنعتی یا سشوار خانگی باشد. البته بهتر است از سشوار صنعتی استفاده کنید.

 

معایب و مزایای دودی کردن شیشه ی خودرو

دودی کردن شیشه ی خودرو معایب و مزایای زیر را دارد:

 

* مزایای دودی کردن شیشه ی خودرو

1. نور خورشید به داخل خودرو کم تر می تابد و صندلی و اجزای خودرو از نور خورشید کم تر اسیب می بیند.

2. داخل خودرو خنک تر می شود و گرمای کم تری به ماشین راه پیدا می کند.

3. شیشه ها مقاومت بیش تری پیدا می کنند. در واقع، وجود برچسب شیشه دودی در حوادثی که با شکستن شیشه ‌های خودرو همراه ‌اند، می ‌تواند در حفظ سلامت سرنشینان و راننده نقش داشته باشد.

4. شیشه ها دچار خش خوردگی نمی شوند و سالم تر می مانند.

5. اشعه ی فرابنفش به داخل خودرو وارد نمی شود و این باعث می شود که وسایل داخل خودرو سالم تر بماند.

 

* معایب دودی کردن شیشه ی خودرو

1. دید راننده مخدوش می شود و این خطرناک می باشد.

2. اگر شیشه ها دودی باشند پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه می کند.

 

هزینه ی دودی کردن شیشه های خودرو چه قدر است؟

دودی کردن شیشه ی خودرو در هر نوع خودرو با توجه به ابعاد شیشه های آن و نوع خودرو متفاوت است. هم چنین این هزینه به برندی که با آن شیشه های خودرو را دودی می کنید نیز بستگی دارد. برای خرید چسب شیشه ی خودرو با کیفیت بالا و و قیمت مناسب برای انواع خودرو می توانید به سایت مجتمع سپهر مراجعه نمایید.

عواملی که در دودی کردن شیشه ی خودرو موثر است به شرح زیر می باشد.

* ضد خط و خش بودن

* نصب برچسب دودی به صورت حرارتی

* نوع ماشین و شیشه ها

* کیفیت و جنس برچسب دودی شامل رنگ و قابلیت یو وی

اما به طور میانگین قیمت دودی کردن شیشه ی خودرو از 150 هزار تومان تا 300 هزار تومان می باشد.

 

جریمه ی دودی کردن خودرو چه قدر است؟

 

به طور کل پلیس راهنمایی و رانندگی برای دودی کردن بیش از حد مجاز خودرو فرد راننده را جریمه می کند. این جریمه چیزی حدود 50 هزار تومان در ایران می باشد.

در حال حاضر برای مجازات شیشه دودی دیگر خبری از تعیین درصد شیشه دودی نیست و معیار و میزان خاصی در قانون برای درصد دودی نمودن خودروهای شخصی مشخص نشده است.  ملاک، رویت داخل خودرو با توجه به وجود شیشه های دودی توسط مامور راهنمایی رانندگی است.

 

در پایان خوب است به این نکته اشاره کنیم که دودی کردن شیشه ی ماشین عواقبی هم چون جریمه را در پی دارد اما برای سلامت کابین و وسایل داخل ماشین مفید تر است.

برای خرید چسب دودی شیشه ی ماشین با کیفیت بالا و قیمت مناسب می توانید به سایت مجتمع سپهر مراجعه کنید.

 

 

نظرات کاربران