1401/09/16

نگهداری و تمیز کردن صندلی چرم خودرو

 

امروزه برای زیبا تر شدن بخش داخلی خودرو و هم چنین دوام بیش تر قطعات داخلی و صندلی های وسیله نقلیه از روکش استفاده می کنند.

رایج ترین نوع روکش صندلی خودرو، روکش چرم در خودرو می باشد. اما مشکلی که وجود دارد، این است که پس از مدتی استفاده از این روکش ها، چرم ها نیاز به تمیز شدن دارند. مهم است که از کجا لوازم یدکی خودرو  و روکش صندلی بخریم که جنس خوبی داشته باشد.

اما سوالی که به وجود می آید این است که نحوه ی نگهداری و تمیز کردن صندلی چرم خودرو به چه صورت است؟ چگونه می توانیم صندلی چرم خودرو را تمیز کنیم؟

در ادامه ی این مقاله به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

 

چه مواردی صندلی چرم در خودرو را کثیف می کنند؟

 

در ابتدا و پیش از هرچیزی باید به این مورد بپردازیم که چه مواردی می توانند به صندلی چرم خودرو آسیب بزنند و آن را کثیف کنند تا بتوانیم از کثیف شدن و آسیب دیدن آن جلوگیری کنیم. مواردی که باعث آسیب دیدن و کثیف شدن صندلی چرم خودرو می شوند به شرح زیر است:

 

  • گرد و غبار

خاک و گرد غبار از گزینه هایی است که باعث کثیف شدن و آلوده شدن صندلی خودرو می شود. این نوع آلودگی غیر قابل حذف است زیرا خودرو در جاده حرکت می کند و عملا دوری از این مورد غیر ممکن است! بهترین کار این است که تا می توانید شیشه های خودرو را پایین نکشید یا حداقل در مکان هایی که گرد و غبار زیاد است این کار را انجام ندهید.

 

  •  خوردنی ها و آشامیدنی ها

در زمانی که یک فرد با خودروی خود رانندگی می کند پرهیز از خوردن و آشامیدن نیز غیر ممکن است! زیرا هر فرد قطعا با خودرو به موقعیت هایی برخورد می کند که منجر به خوردن خوراکی و یا آشامیدن مایعات می شود.

مواد خوراکی و نوشیدنی‌ هایی که روی روکش چرم خودرو می‌ ریزند، می ‌توانند به وسیله نقلیه آسیب برسانند. به‌ ویژه اگر ماده ‌ای اسیدی مثل قهوه یا سس کچاپ روی صندلی‌ ها بریزد.

 

  • حیوانات

اگر حیوان خانگی دارید متوجه شده اید که حمل آن توسط خودرویتان باعث ایجاد کثیفی بر روی روکش های صندلی هایتان می شود. اگر می خواهید حیوان خانگی خود را سوار وسیله نقلیه ی شخصی تان کنید، ناخن‌ هایش را کوتاه و مرتب کنید تا روکش چرمی صندلی‌ ها را خراب نکند. اما بهترین روش این است که برای سوار کردن حیوانات خانگی خود آن ها را بر روی روکش برزنتی قرار دهید و یا اگر پت شما دچار وحشت نمی شود آن را در قفس خود قرار دهید.

 

  • گرما

نور خورشید از عواملی است که روکش صندلی هر خودرویی را مورد آسیب قرار می دهد. زیرا نور خورشید با هر ترفندی باز هم به صندلی های خودرو برخورد می کند و عامل ایجاد ترک بر روی صندلی چرم خودرو می شود.

آفتاب مخصوصا در تابستان موجب خشک ‌شدن رطوبت موجود در روکش چرمی خودرو و ترک‌ خوردن آن می‌ شود. چربی‌ های طبیعی آرام آرام تبخیر می ‌شوند و چرم سفت و خشک می ‌شود.

نور خورشید رنگ چرم را نیز از بین می برد.

برای کم تر آسیب دیدن روکش خودرو از این پدیده می توانید از چادر ماشین استفاده کنید و یا شیشه های وسیله نقلیه ی خود را دودی کنید.

 

با چه موادی می توان در خانه روکش صندلی را تمیز کرد؟

با چه موادی می توان در خانه روکش صندلی را تمیز کرد؟

 

 

بهتر است تمیز کردن روکش صندلی های خودرو توسط موادی که مخصوص این کار است انجام شود. این مواد نیز باید از فروشگاه های مطمئن خریداری شوند تا به روکش های صندلی آسیب نرسانند. برای خرید این تمیز کننده ها می توانید به سایت مجتمع سپهر مراجعه نمایید.

اما اگر به هر دلیلی موافق خرید این محصولات نبودید می توانید از مواد زیر برای تمیز کردن روکش صندلی ها استفاده کنید:

 

  • جوش شیرین

از فرمول جوش شیرین در صنعت برای ساخت مواد پاک کننده استفاده می شود. از خود جوش شیرین نیز می توانید به عنوان پاک کننده ی خانگی استفاده کنید.

این پاک کننده برای از بین بردن لکه های روغن و چربی مفید است. روی محل آلوده شده بپاشید و با یک پارچه مرطوب آن را نم دار کنید. بگذارید چند ساعت یا یک شب بماند. بعد از آن با یک پارچه ی مرطوب آن را پاک کنید.

 

  • خمیر دندان

برای تميز كردن روكش چرم ماشين، خمیر دندان را روی ناحیه ی مورد نظر بریزید  و با استفاده از مسواک به آرامی بر روی آن بکشید. بعد از آن با یک پارچه ی مرطوب محل مورد نظر را پاک کنید.

  • الکل

از الکل نیز می توانید به عنوان پاک کننده استفاده کنید.

یک تکه پنبه را به الکل آغشته کنید و لکه ی مورد نظر را پاک کنید. هنگامی که لکه را از بین بردید، آن ناحیه را با محلول ملایم آب گرم و مایع ظرف شویی تمیز کنید. بعد از آن با یک پارچه ی مرطوب محل مورد نظر را پاک کنید. بهتر است زیاد از الکل استفاده نکنید. الکل رطوبت چرم را گرفته و آن را خشک می کند و در نتیجه باعث پوسته پوسته شدن چرم می شود.

 

مراحل تمیز کردن روکش صندلی خودرو

برای تمیز کردن روکش صندلی خودرو مراحل زیر را انجام دهید.

 

  •  جارو کردن خودرو

پیش از هرچیزی برای تمیز کردن خودرو باید جارو برقی بکشید. تا گرد و خاک ظاهری و آشغال های درشت جمع شوند. برای جاروکردن فضای داخلی ماشین می ‌توانید از جاروبرقی یا گردگیر و برس نرم استفاده کنید. این کار را با ملایمت و حوصله انجام دهید.

 

  • استفاده از محلول تمیز کننده ی روکش چرم صندلی

با دستمال نانو مقداری از محلول را بر روی موضع استفاده کنید. اگر از پاک ‌کننده ی مناسبی استفاده کنید، نباید تغییر رنگ یا لکه ‌ای را روی صندلی ها و روکش ها مشاهده کنید.

 

  • سابیدن چرم

پس از استفاده از محلول با یک فرچه به آرامی روی روکش چرم بکشید. این کار را با حوصله و دقت انجام دهید.

با این کار پاک‌ کننده به لایه ‌های چرک و کثیفی ایجاد شده نفوذ می ‌کند و آلودگی‌ های سرسخت را از بین می ‌برد. پس از انجام این کار برای تمام قسمت ‌ها با دستمال جدید بر روی قسمت های مختلف بکشید.

 

  • استفاده از نرم کننده

بعد از تمیز کردن روکش ها با مواد تمیز کننده بهتر است از نرم کننده استفاده کنید. نرم ‌کردن چرم موجب انعطاف‌ پذیرشدن و افزایش عمر آن می‌ شود. از نرم‌ کننده ی باکیفیتی استفاده کنید که دارای پارافین یا سیلیکون نباشد. هم چنین نرم کننده  نباید چرب باشد و سطح صندلی را چرب کند.

  • دستمال کشیدن

در آخرین مرحله برای پاک کردن مواد اضافی و به جامانده از تمیزکننده و نرم کننده باید بر روی روکش ها دستمال کشیده شود.

 

برای این که یک تمیز کاری موثر و با دوام داشته باشید باید از برند های معتبر برای تمیز کردن چرم های خودرو استفاده کنید تا روکش های شما سالم بماند و عمر بیش تری داشته باشد . به این منظور می توانید به فروشگاه مرکز تجاری سپهر مراجعه نمایید و خریدی مطمئن و با قیمت مناسب را تجربه کنید.

 

نظرات کاربران