دیسک و صفحه چیست
دیسک و صفحه کلاچ در خودروهای دنده ای از مهم ترین عناصر و اجزای ماشین به حساب می آید.
سیستم کلاچ از یک صفحه و دیسک و بلبرینگ تشکیل شده که به صفحه فلایویل متصل شده اند. این سیستم برای حرکت خودرو بسیار مهم است.
خراب شدن دیسک و صفحه کلاچ آسیب بسیار جدی به خودرو وارد می کند. پس خوب است که درباره ی آن بیش تر بدانیم!
دیسک و صفحه کلاچ چیست؟
وظیفه ی سیستم کلاچ، انتقال نیرو است. سیستم کلاچ، نیرو را از موتور به چرخ ها انتقال می دهد. به طور دقیق تر سیستم کلاچ، وظیفه دارد تا انتقال جریان نیرو را از مبدا به مقصد کنترل کند.
دیسک و صفحه کلاچ چگونه عمل می کند؟
کار کلاچ این است که حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل میکند، به عبارت دیگر، کلاچ رابطی بین جعبه دنده و موتور است که در ابتدا توان موتور را به جعبه دنده و سپس این توان را به چرخ ها منتقل میکند.
دیسک و صفحه کلاچ به همراه ورقه هایی به یک صفحه فولادی پرچ شده و این صفحات فولادی به کمک فنر پیچشی حرکت دورانی را منتقل میکنند.
از طریق پدال کلاچ که زیر پای راننده قرار دارد، راننده به سیستم کلاچ متصل است و با فشردن آن دنده را عوض می کند.
گاهی ممکن است که این سیستم خراب شده و در آن اختلال ایجاد شود که نیاز به بررسی متخصص و عوض کردن بعضی قطعات دارد، در این صورت شما می توانید بهترین قطعات سیستم کلاچ را از سایت مرکز تجاری سپهر خریداری نمایید.
انواع کلاچ چیست؟
سیستم های کلاچ انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:
کلاچ بدون لغزش
همان طور که از نام این مدل کلاچ پیداست، این نوع کلاچ هیچ اصطکاک و لغزشی ندارد.
کلاچ بدون لغزش دو حالت دارد: حالت خلاصی و حالت کاملا درگیر.
کلاچ هیدرولیک
در این نوع کلاچ ها نیرو از یک صفحه به سیال انتقال پیدا می کند و سپس از سیال به متحرک مورد نظر انتقال می یابد.
کلاچ یک طرفه
در این نوع کلاچ ها انتقال گشتاور فقط از یک سمت وارد می شود. این نوع از کلاچ ها، در گردش از یک طرف مثل کلاچ های بدون لغزش عمل می کنند ولی در جهت برعکس هیچ نیرویی انتقال داده نمی شود.
کلاچ اصطکاکی
این کلاچ ها بر اساس اصطکاک بالا کار می کنند. این اصطکاک بالا در دو صفحه کلاچ باعث درگیری زیاد و منجر به انتقال نیرو از یک صفحه به صفحه ی دیگر خواهد شد. انواع مورد استفاده این نوع کلاچ ها شامل دیسکی، مخروطی، صفحه ای و تسمه ای می باشند.
هر خودرویی متناسب با ساختارش یکی از این کلاچ هارا شامل می شود که دانستن آن از طریق یک متخصص ممکن است.
در اثر نبودن دیسک و صفحه کلاچ چه اتفاقی می افتد؟
یکی از بارزترین اتفاقات این است که دنده توسط راننده جا نمی رود!
پس ماشین امکان حرکت پیدا نمی کند!
البته این اتفاق فقط مربوط به ماشین های دنده ای است و ماشین های دنده اتومات اصلا به این مشکل بر نمی خوردند! زیرا پدال کلاچ در آن اصلا وجود ندارد و این کار توسط خود ماشین انجام می شود.
سیستم کلاچ از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
سیستم کلاچ شامل بخش های مختلفی است که شامل موارد زیر می شود:
- کاور کلاچ
- فلایویل یا چرخ طیار
- دیسک اصطکاک
- صفحه فشار
- فنر دیافراگمی یا خورشیدی
- یاتاقان رها کننده
- پدال کلاچ
دیسک و صفحه کلاچ از چه بخش هایی تشکیل شده اند؟
دیسک و صفحه کلاچ از بخش های زیر تشکیل شده است:
فنر کلاچ
فنر صفحه کلاچ بر روی پوسته کلاچ قرار میگیرد و وظیفه اصلی آن فشرده کردن صفحه به دیسک کلاچ است.
از طریق فشرده شدن این دو و تماس اصطکاکی، نیرو گشتاوری بین آنها منتقل میشود.
پوسته کلاچ
پوسته کلاچ با یک فنر دیافراگمی یا فنر خورشیدی دیسک و صفحه به فلایول متصل شده است و با چرخش فلایول، پوسته نیز می چرخد.
دوشاخه
این قطعه به شکل یک دوشاخه و یک لولاست. این دوشاخه بر روی بلبرینگ کلاچ قرار گرفته است.
لنت کلاچ
لنت کلاچ قطعه ایست که هر از چند گاهی ملزم به تعویض آن می شوید!
این قطعه دقیقا در وسط صفحه کلاچ قرار گرفته و پس از مدتی فرسوده شده و باید تعویض شود!
درست است که این قطعه دوام زیادی ندارد اما باز هم در برندهای مختلف دوام آن متفاوت است! پس خوب است برندی را تهیه کنید که از نظر کیفیت با دوام تر باشد. برای پیدا کردن برند مناسب لنت کلاچ می توانید به معتبر ترین فروشندگان مرکز تجاری سپهر مراجعه کنید و یک خرید مطمئن و با کیفیت داشته باشید.
دیسک کلاچ چیست؟
دیسک کلاچ شبیه به یک صفحه خورشیدی مانند است که صفحه درون آن قرار میگیرد. وظیفه اصلی دیسک کلاچ انتقال نیرو است.
دیسک کلاچ به ندرت دچار خرابی می شود اما بعد از زمانی مشخص، همان طور که در بالا توضیح دادیم لنت آن تمام شده و شما مجبور به تعویض لنت می باشید.
علل خرابی دیسک
خرابی دیسک می تواند علل مختلفی داشته باشد. در این جا به چند مورد آن اشاره می کنیم:
تاب برداشتن صفحه کلاچ
صفحه کلاچی که داغ است هیچ گاه نباید ناگهانی سرد شود!
در اکثر خودروها، صفحه کلاچ در حین رانندگی داغ میکند و به هنگام حرکت خودرو در چاله آب فرو میرود، این آب دیسک را سریع سرد کرده و باعث ترک خوردن و تاب برداشتن دیسک می شود.
داغ شدن سیستم کلاچ و دیسک
ممکن است به علت استفاده ی مکرر از کلاچ، این سیستم داغ کند. بهترین کار این است که خودرو را متوقف کرده و صبر کنید تا خنک شود.
تمام شدن دیسک
در بالا نیز اشاره کردیم که لنت در دیسک پس از مدتی فرسوده یا تمام می شود و شما ملزم به تعویض آن هستید.
زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ
همان طور که گفته شد پس از مدت زمان معینی شما ملزم به تعویض بعضی از قطعه های این سیستم هستید. در خودروهای امروزی به طور کل زمان تعویض این قطعات بین 100 هزار تا 150 هزار کیلومتر می باشد. اما باز هم برای هر خودرو می تواند متفاوت باشد.
در آخر ...
درپایان خوب است به نکاتی اشاره کنیم که عمر صفحه کلاچ شما را بیش تر میکند:
از گرفتن نیم کلاچ های طولانی پرهیز کنید.
از ناگهان رها کردن کلاچ خودداری کنید.
از بار کردن وسایل زیاد در خودرویتان خودداری کنید.
با انجام این کارها عمر وسیله نقلیه ی خود را بیش تر کنید.
نظرات کاربران