1401/06/31

انواع چراغ خودرو و کاربردهای آن

 

وقتي صحبت از سيستم روشنايي خودرو ميشود، شايد اولين كاربردي كه به ذهن مي آيد، روشنايي آن در شب باشد. اصلي ترين عملكرد سيستم روشنايي و چراغ هاي خودرو هم همين است كه مسير را براي راننده خودرو روشن كند و به ديگران نيز كمك كند در شب خودروي وي را تشخيص دهند.

اما به جز اين كاربردهاي ديگري هم دارد. رساندن پيام هايي از جمله سرعت خودرو، اندازه آن و موقعيت حركتش به ديگر رانندگان از جمله كاربردهای آن ست. مثلا اگر چراغ ترمز نبود يا چراغ راهنما نبود ما در روز نميفهميديم خودروي جلويي ما قصد چه كاري را دارد و قطعا تصادفات زيادي اتفاق مي افتاد.

در واقع سيستم روشنايي خودرو شامل چراغ جلو و عقب، فلاشرهايي در جلو و عقب و كنار خودرو و گاهي سقف خودرو مي باشد.  در زير انواع چراغ هاي خودرو و كاربردشان را برايتان توضيح خواهيم داد.

 

انواع چراغ خودرو روي بدنه

انواع چراغ خودرو روي بدنه

 

چراغ هاي بزرگ جلو، چراغ هاي كوچك جلو، چراغ هاي مه شكن، چراغ هاي خطر، چراغ هاي ترمز، چراغ هاي دنده عقب، چراغ هاي عقب ماشين، چراغ هاي راهنما، چراغ هاي پلاك ماشين، چراغ هاي جانبي پارك.

 

انواع چراغ خودرو داخل كابين

چراغ جعبه داشبورد، چراغ صندوق عقب، چراغ مطالعه سرنشين پشت، چراغ صفحه نشانگر و پنل روبروي راننده، چراغ نقشه خواني سقف.

چراغ هاي بزرگ جلو

بارزترين قسمت سيستم روشنايي خودرو كه در جلوي آن ديده ميشود و استاندارد ويژه اي ندارند و در هر اتوموبيل متناسب با ظاهر آن طراحي شده است و اكثر شركت هاي خودروسازي سعي در زيبا طراحي نمودن آن دارند. چراغ هاي بزرگ جلو دو سطح از نور را بازتاب مي دهند. نور بالا و نور پايين. نور پايين كه اكثر رانندگان در بيشتر مواقع از آن استفاده ميكنند. نور پايين فقط سطحي كه روي آن رانندگي ميكنيد را روشن ميكند و براي ديگر رانندگان و عابرين پياده مشكلي ايجاد نميكند. اما نور بالا در مواقع خاص مثل علامت دادن رانندگان به هم در زماني كوتاه يا وقتي تردد كم است، استفاده ميشود. چون سطح نور آن كنترل شده نيست و سبب خيرگي چشم ساير رانندگان و عابران خواهد شد، استفاده از آن هم معمول و ايمن نيست.

 

چراغ مه شكن

اين چراغ داراي نور سفيد يا زرد است و هنگام بارندگي يا مه گرفتگي جاده استفاده ميشود و سطح جاده را مشخص و روشن ميكند. اهميت چراغ مه شكن در پيچ ها هنگام بارندگي بيشتر مشخص ميشود.

 

چراغ كناري

 اين چراغ ها در بعضي از خودرو ها استفاده ميشود اما نه در همه ي آنها. هنگام تغيير جهت ماشين يا پيچيدن روشن ميشوند و مسير را براي راننده مشخص ميكنند. گاها اين چراغ ها به چراغ راهنما يا چراغ دنده عقب وصل هستند. در بعضي خودروها اين چراغ روي آينه بغل نصب شده است.

 

چراغ گردان

آن را فقط در ماشين هاي امدادي و پليس و آتش نشاني ديده ايم و صرفا براي استفاده همان ها است. چراغ گردان رانندگان بقيه خودروها را متوجه ميكند كه سريع و اضطراري مسير را باز كنند. اين چراغ اغلب در مدل گردان( امروزه نوع جديد آن سيستم چشمك زن مجهز به ال اي دی است) و در رنگ هاي قرمز و زرد و آبي طراحي و توليد شده است. معمولا همراه اين چراغ خودروهاي ذكر شده از آژير هم براي تاثير گذاري بيشتر هشدار استفاده مي­كنند.

 

چراغ راهنما

 چراغ هايي هستند كه در عقب و جلوي ماشين در گوشه چپ و راست نصب شده اند. به اين چراغ چشمك زن يا فلاشر هم گفته ميشود. استفاده معمول آن موقع تغيير جهت خودرو است كه ساير رانندگان را مطلع كرده و از تصادفات جلوگيري ميكند. به علاوه هنگام مشاهده خطري در جاده ميتوانيد با اين چراغ ها به بقيه ي رانندگان هشدار دهيد.

 

چراغ هاي پلاك خودرو

 تمامي خودروها در قسمت پلاك عقب ماشين، به اين چراغ ها مجهز هستند تا در شب و تاريكي پلاك ماشين به سادگي قابل خواندن باشد. تعداد اين چراغ ها غالبا دو تا در پشت اتوموبيل است.

 

چراغ هاي خطر

چراغ هاي خطر

 

 

 اين چراغ ها براي اطلاع رساني حضور خودرو در يك موقعيت مخاطره آميز مثل بارندگي و تاريكي طراحي شده است. معمولا اين چراغ ها روي بدنه خودرو و عقب آن قرار مي گيرند و هر طرف اتوموبيل مجهز به يك عدد چراغ خطر است. در بعضي اتوموبيل ها چراغ هاي خطر با چراغ ترمز يك جا قرار دارند.

 

چراغ ترمز

 از مهمترين بخش هاي سيستم روشنايي ماشين است كه حتما بايد به سلامت آن توجه داشته باشيد هم به خاطر حفظ ايمني خود و سايرين، هم به اين خاطر كه توسط پليس جريمه نشويد. چراغ هاي ترمز در عقب خودرو نصب شده اند و ترمز كردن خودرو را به ساير رانندگان اطلاع ميدهند. بدين ترتيب آن ها سرعت و فاصله خود را تنظيم كرده و از وقوع تصادف جلوگيري به عمل مي آيد. در اتوموبيل های جديد يك چراغ ديگر نيز به اين منظور اضافه شده است، تا ديد رانندگان نسبت به خودروي جلويي بيشتر باشد.

 

چراغ دنده عقب

وقتي كه دنده عقب ميگيريد اين چراغ مقداري روشنايي ايجاد ميكند تا مسير را متوجه شويد و علاوه بر آن بقيه رانندگان نيز متوجه حركت رو به عقب شما شوند. حتي با وجود دوربين دنده عقب بازهم وجود اين چراغ ها ضروري است.

 

چراغ داخل صندوق عقب

 يك يا دوتا چراغ كه در صندوق عقب قرار ميگيرد كه در هنگام تاريكي نور اين چراغ ها فضاي صندوق عقب را روشن كرده و به شما در مشاهده  وسايلتان كمك می­كند.

يك چراغ ديگر كه معمولا در خودروهاي لوكس استفاده ميشود و الزامي براي آن در ساير خودروها نيست،  چراغ هاي زير در خودرو و دستگيره ها است. اين چراغ ها به چراغ خوش آمد گوئي هم معروف است. وقتي در ماشين را باز ميكنيد نور چراغ زير در روي زمين و پيش پاي شما را روشن خواهد كرد. چراغ دستگيره ها هم به شما در پيدا كردن محل دستگيره ها كمك ميكند.

انواع چراغ ماشين شامل نئون، هالوژني، زنون، ال اي دي و ليزري است كه در تكنولوژي ساخت باهم تفاوت دارند.

 

 

 

 

نظرات کاربران