1401/09/09

نحوه شست و شو صحیح و آسیب کمتر به بدنه خودرو

شست و شوی ماشین همیشه کاری خسته کننده به نظر می رسد و زمان زیادی را از ما میگیرد. اکثراً ترجیح می دهند به کارواش مراجعه کنند تا هم از هزینه ها صرفه جویی کنند و با سرعت بیشتری ماشینشان تمیز شود.

اما امروز در این مقاله راهکارهایی را به شما یاد می دهیم که بتوانید ماشین خود را به راحتی بشورید و آسیبی به بدنه خودرو وارد نکنید. خرید لوازم یدکی خودرو

شاید توجه نکنید اما اگر به یک کارواش خوب مراجعه نکنید ممکن است به بدنه خودرو آسیب وارد شود و خسارت جبران ناپذیری به بار آورد.

 

شست و شو خودرو در کارواش چگونه است؟

مواد شوینده کارواش ترکیباتی هستند که برای تمیز کردن و شستشوی چربی ها و آلودگی های محیطی روی خودرو استفاده می شوند. استفاده از مواد با کیفیت و تخصصی تاثیر بسزایی در تمیزی خودرو دارد.

البته فقط مواد شوینده مهم نیستند، مواد دیگری نیز در کارواش ها به نام خشک کن وجود دارد. این محصول یک لایه محافظ بر روی خودرو ایجاد کرده و از آلودگی خودرو جلوگیری می کند.

 بنابراین اگر برای شستن ماشین خود به کارواش می روید و یا حتی ترجیح می دهید ماشین خود را در منزل بشویید، پیشنهاد می کنیم ا تا با انواع شوینده ها، مواد نانو کارواش و ویژگی های آن ها آشنا شوید.

 

انواع شوینده های کارواش

کارواش جایی است که با استفاده از مواد شوینده مخصوص و وسایل مختلف، خودروی شما کاملا تمیز و عاری از هرگونه لکه و چربی باشد.

شامپو برای شستن خودرو

شامپوها ترکیباتی هستند که از مواد شیمیایی خاصی برای از بین بردن لکه ها و چربی ها تشکیل شده اند. همانطور که می دانید شامپو کارواش دارای ترکیبات سورفکتانت و قلیایی است که می تواند ماشین را به خوبی تمیز کند.

این شامپوها حاوی ترکیباتی مانند فسفات، هیدروکسید سدیم، هیدروکسید پتاسیم، تگزاپون، تری اتانول آمین، کوکوآدی اتانول آمین، ایزوپروپیل الکل و متاسیلیکات سدیم هستند.

سورفکتانت های آنیونی نیز برای نرم کردن آب و ایجاد کف بیشتر استفاده می شود. گاهی اوقات به جای سورفکتانت های آنیونی از سورفکتانت های آمفوتریک استفاده می شود.

دلیل آن این است که این ترکیبات می توانند با توجه به PH محیط عمل کنند و در نتیجه آسیب کمتری به پوشش بدنه خودرو وارد شود.

فوم برای شستن خودرو

یکی دیگر از مواد شوینده برای کارواش فوم است. استفاده از فوم در کارواش کمک زیادی به پاکسازی کثیفی های روی خودرو می کند، زیرا به دلیل ترکیبات آن منجر به ایجاد کف بیشتر و در نتیجه تمیزی بهتر خودرو می شود.

 این ترکیبات حاوی حدود 28 درصد بتائین مانند کوکامیدوپروپیل بتائین، سورفکتانت های ملایم (معمولا آمفوتریک) و تگزاپون هستند. امروزه فوم هایی با رایحه و رنگ های مختلف تولید و برای شستشوی خودرو در کارواش ها استفاده می شود.

 

واکس برای شست و شو خودرو

واکس برای شست و شو خودرو

 

 

این ترکیبات که به عنوان خشک کننده نیز شناخته می شوند، ترکیبات شیمیایی با ساختار چربی هستند که معمولاً در ترکیب خود دارای سورفکتانت های کاتیونی هستند.

این محصولات علاوه بر خشک شدن منجر به ایجاد زیبایی و جلا بر روی خودرو می شوند. این سورفکتانت ها با افزایش کشش سطحی به خشک شدن سریع خودرو کمک می کنند.

به دلیل ساختار چربی که ایجاد می کنند باعث جمع شدن قطرات آب و خیس نشدن خودرو می شود. همچنین به دلیل کاهش اصطکاک از خط و خش، خوردگی و زنگ زدگی بدنه خودرو نیز جلوگیری می کند.

 

خودرو را با چه شوینده ای بشوریم؟

پاسخ به این سوال به نوع خودرو و میزان آلایندگی آن بستگی دارد. استفاده از شوینده های ذکر شده را به شما پیشنهاد می کنیم.

در صورت امکان، کمتر از مواد شوینده خانگی مانند پودر لباسشویی و مایع ظرفشویی استفاده کنید، زیرا ممکن است به ماشین شما آسیب برساند.

هنگام خرید ماده شست و شو دهنده خودرو حتما به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید. هر چه میزان مواد قلیایی مانند هیدروکسید سدیم، هیدروکسید پتاسیم و ایزوپروپیل الکل بیشتر باشد، تمیز کردن بهتر خواهد بود.

 

چرا از مواد شوینده خانگی برای شستن ماشین استفاده نکنیم؟

صابون ها و پودرهای لباسشویی خانگی PH بالایی دارند و می توانند باعث آسیب به رنگ خودرو شوند. شوینده های مخصوص خودرو معمولا روان کننده بیشتری دارند و در نتیجه به روکش خودرو آسیب نمی رسانند.

این محصولات به طور ویژه برای از بین بردن لکه های ماشین که ماهیتی روغنی دارند تهیه شده اند. از این رو علاوه بر ایجاد تمیزی زیاد منجر به سلامت بدنه خودرو می شود.

از طرفی ترکیب این محصولات به گونه ای است که برای شستن آن ها به آب زیادی نیاز نخواهید داشت.

 

چه زمانی خودرو را بشوریم؟

به یاد داشته باشید که ماشین خود را در زمان مناسب بشویید. به عنوان مثال، هر 20 تا 30 روز زمان خوبی است. البته در فصل های مختلف این شرایط عوض می شود و نیاز به شستشوی خودرو افزایش می یابد. در زیر برخی از آنها آورده شده است:

  1. اگر هوا بارانی یا برفی باشد، نمک های موجود در خیابان ها و آلاینده های هوا روی بدنه خودروی شما باقی می ماند.  در این شرایط، شستشوی خودرو در اسرع وقت توصیه می شود. زیرا وجود طولانی مدت آنها بر روی بدنه باعث آسیب به رنگ می شود.

 

  1. وجود قیر، مواد چسبنده، فضولات پرندگان و ... روی بدنه خودرو باعث نفوذ آن به داخل پوست خودرو می شود و در نهایت باعث از بین رفتن آن می شود. در این مواقع باید با استفاده از مواد مخصوص سریعتر آنها را تمیز کنید.

 

  1. قبل از پرداخت و اعمال انواع پوشش محافظ، باید سطح بدنه خودرو را کاملا بشویید تا هیچ گونه آلودگی روی آن باقی نماند.

 

چه عواملی به بدنه خودرو آسیب می رساند؟

چه عواملی به بدنه خودرو آسیب می رساند؟

 

 

 

  1. اثر مواد شیمیایی بر رنگ خودرو باعث تخریب رنگ خودرو می شود. با نگهداری خودرو در شرایط مناسب، پوشاندن خودرو و شستشو به صورت ماهیانه باعث آسیب کمتر به بدنه خودرو می شود.

 

  1. تخریب رنگ خودرو بر اثر فضولات پرندگان یکی از شایع ترین آسیب ها به بدنه خودرو می باشد. فضله پرندگان دارای اسید است و این اسید باعث تخریب رنگ خودرو می شود. با شستشوی سریع خودرو و تمیز کردن سریع جای فضله با پارچه نرم و آب از این اتفاق جلوگیری کنید.

 

 

  1. هنگام عبور از جاده ها به خصوص در جاده های خارج از شهر و هنگام غروب ممکن است اثرات حشرات را بر روی بدنه خودرو مشاهده کرده باشید. به دلیل وجود مواد اسیدی در بدن این حشرات، اگر به موقع تمیز نشوند به رنگ خودرو آسیب می رسانند. بهترین راه حل، شستشوی سریع خودرو است.

 

  1. همیشه به محض مشاهده آثار صمغ و شیره درخت روی خودرو ، خودرو را کاملا تمیز کنید زیرا تا زمانی که چسبنده است از بدنه جدا می شود اما زمانی که خشک شد بدنه را با الکل تمیز کنید و سپس ماشین را بشورید.

 

  1. سعی کنید باک بنزین را کاملاً پر نکنید و اگر بنزین از باک سر ریز کرد آن را با پارچه تمیز کنید. اگر بنزین روی بدنه خودرو بماند لک ایجاد می کند و رنگ خودرو خراب می شود. روش های جدید برای صرفه جویی در مصرف سوخت را اینجا بخوانید.

 

  1. در مسافرت ممکن است در هنگام استراحت و نوشیدن چای، قهوه یا نسکافه با مواد شیرین مقداری از شربت  روی بدنه خودرو بریزد. بسیاری از نوشیدنی ها اسیدی هستند و اسید می تواند اثر مخربی روی رنگ داشته باشد.

 

نکاتی که هنگام شست و شو خودرو باید دقت کنید

شستشو و مراقبت از خودرو به منظور پاکسازی خودرو از گل و لای و گرد و غبار حداقل ماهی یکبار ضروری است.

وجود فضولات پرندگان، صمغ درختان، قیر و سایر مواد از این دست به جلا و درخشندگی رنگ خودرو آسیب می رساند، به همین دلیل باید فوراً خودرو از این مواد پاک شود.

هیچگاه خودرو را در معرض نور مستقیم خورشید قرار نداده ویا هنگام گرم بودن بدنه آن را نشوئید.

هر از چندگاهی به یاد داشته باشید که زیر ماشین را نیز تمیز کنید، چرا که وجود گل و لای، نمک و آلودگی ها به مدت طولانی میتواند به بدنه ماشین ضربه وارد کند.

بعداز شستشوی خودرو به آرامی و با احتیاط رانندگی نمائید و چند بار آهسته ترمز بگیرید تا مطمئن شوید آب روی لنت های ترمز خشک شده باشد.

شستن لاستیک ها را فراموش نکنید. شستن رینگ و لاستیک پیچیدگی های شست و شو بدنه را ندارد.

اگر ماشین شما رینگ های فابریک دارد، می توانید با کشیدن یک اسفنج روی پره ها، آن ها را تمیز کنید. در غیر این صورت، اگر چرخ ها مجهز به قالپاق هستند، می توانید آن ها را جدا کرده و به راحتی بشویید.

هر محصول شوینده باید قبل از استفاده رقیق شود. مایع شوینده مخصوص را در یک ظرف آب با نسبت مناسب حل کرده و با استفاده از یک دستمال میکروفیبر خودرو را تمیز کنید.

اگر پس از شستشوی خودرو، لکه ها و قطرات آب روی برخی از سطوح خودرو باقی مانده بود و خشک نشده بود. هرگز برای پاک کردن آنها از پارچه خشک استفاده نکنید زیرا به این ترتیب رنگ خودرو را به همراه لکه از بین خواهید برد. می توانید این کار را با یک پارچه میکروفیبر مرطوب انجام دهید.

بارش باران روی خودرو باعث پر شدن شیشه جلوی خودرو می شود. در چنین شرایطی کمی نوشابه مشکل شما را حل کرده و کثیفی ها را از روی سطح پاک می کند.

فراموش نکنید که نوشابه را بعد از شستن از روی شیشه پاک کنید. زیرا حالت چسبندگی آن منجر به جذب گرد و غبار می شود.

 

نتیجه گیری در مورد شست و شو صحیح خودرو

در این مقاله سعی کردیم راه های شست و شو صحیح خودرو را به شما توضیح دهیم. سعی کنید به کارواش مراجعه کنید و حتماً بپرسید که از چه موادی برای شست و شو استفاده می کنند.

سعی کنید ماهیانه خودرو خود را بشورید چرا که ماندن گل و لای، فضولات پرندگان و گرد و غبار به مرور زمان باعث از بین رفتن رنگ خودرو می شود.

اگر تا به حال تجربه ای از رنگ پریدگی خودرو بر اثر شست و شو نادرست را داشته اید در کامنت ها برای ما بنویسید.

 

نظرات کاربران