1401/11/25

دلایل خاموش شدن خودروی در حال حرکت، در جا و در هنگام ترمز کردن

خودرو یکی از وسایلی است که همه ی ما با آن سر و کار داشته و داریم. خودرو یک وسیله نقلیه است و به دلیل داشتن موتور و وسایل مکانیکی امکان خراب شدن آن وجود دارد. ممکن است این خرابی به گونه ای باشد که خودرو از حرکت بایستد. اما دلایل خاموشی خودرو هنگام حرکت چیست؟ اگر این اتفاق افتاد باید چه کاری انجام داد؟ اگر خودرو هنگام ترمز کردن خاموش شد چه کاری باید انجام داد؟ دلیل خاموش شدن خودرو هنگام ترمز کردن چیست؟ در ادامه به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

 

به طور کلی دلایل خاموش شدن موتور خودرو چیست؟

 

موتور خودرو به طور عمده به دلایل زیر خاموش می شود:

 

* عدم تامین انرژی الکتریسته برای جرقه زنی در موتور خودرو

راه‌ اندازی یک موتور احتراقی در خودرو های امروزی، نیاز به انرژی الکتریسیته دارد و هر عاملی که ارسال جریان الکتریسیته به سوی بخش ‌های برقی خودرو نظیر کوئل و شمع‌ های موتور را قطع کند، موجب توقف ناگهانی خودرو و خاموش ‌شدن پیش رانه می شود.

 

* کمبود سوخت

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن موتور خودرو کمبود سوخت و نبود سوخت کافی برای موتور می باشد. در صورت نبود سوخت کافی هنگام نیاز موتور به سوخت، خودرو ناگهان از کار می افتد و می ایستد. این از دلایل عمده ایستادن ناگهانی خودرو می باشد.

 

* کمبود هوا برای موتور

یکی دیگر از مواردی که برای کار کردن موتور خودرو لازم است، هوای کافی می باشد. تامین هوای مورد نیاز پیشرانه، یکی از اصول اصلی  جهت کارکرد صحیح موتورهای درون‌ سوز موتور می باشد.

 

* خرابی کویل

از دیگر دلایل ایستادن ناگهانی خودرو خرابی کویل که یکی از قطعات خودرو است می باشد. به طور کلی وظیفه ی اصلی این قطعه رساندن برق مورد نیاز به موتور خودرو می باشد. اگر این قطعه خراب یا برق ورودی به آن قطع شود، مسلما دیگر هیچ‌ گونه برقی به سر شمع‌ ها نخواهد رسید و درنتیجه، هیچ نوع جرقه ‌ای نیز درون سیلندر رخ نخواهد داد. هنگامی که این اتفاق می افتد، موتور روشن نمی شود و یا در هنگام حرکت خاموش می شود.

 

* خرابی سنسور اکسیژن

یکی دیگر از دلایل خرابی موتور و در نتیجه ایستادن خودرو خرابی سنسور اکسیژن می باشد. سنسور اکسیژن وظیفه ی تحلیل گاز های خروجی از اگزوز را دارد. در صورت خرابی این قطعه و ارسال اطلاعات کاملاً اشتباه به ایسیو، امکان دارد فرمان‌ های صادره از واحد کنترل با واقعیت ‌های عمل کردی خودرو هم ‌خوانی نداشته باشد در این صورت احتمال این وجود دارد که خودرو خاموش شود.

 

* خراب شدن پمپ بنزین خودرو

ممکن است دلیل خاموش شدن خودرو خراب شدن پمپ بنزین خودرو باشد. پمپ بنزین قطعه ‌ای ضروری جهت ارسال سوخت از باک به درون محفظه سیلندر است که اگر از مدار خارج شود، سوخت دیگر به درون موتور راه نخواهد یافت و درنتیجه توقف ناگهانی خودرو در هنگام حرکت رخ می‌ دهد. این قطعه پس از مدتی نیازمند تغییر و تعویض می باشد.

 

* سوییچ اینرسی

از دیگر دلایل خرابی و ایستادن ناگهانی خودرو می تواند فعال شدن سوییچ اینرسی باشد. همان طور که از اسم این وسیله پیداست، این وسیله یک کلید قطع و وصل جریان برق می باشد. این کلید به طور مستقیم یا غیرمستقیم در هنگام تصادف، انفجار یا ورود ضربات شدید به خودرو، جریان برق منتهی به پمپ بنزین را قطع می‌ کند تا مانع از جاری‌ شدن سوخت هنگام تصادف و بروز خسارت‌ های بعدی ناشی از آن شود. این کلید به راحتی فعال نمی شود. اما گاهی امکان فعال شدن آن وجود دارد این کلید پس از فعال شدن از روشن شدن خودرو جلوگیری می کند.

 

علت خاموش شدن ناگهانی خودرو در هنگام حرکت چیست؟

اما از دلایل ناگهانی خاموش شدن خودرو در هنگام حرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* تمام شدن بنزین

از دلایل عمده و مشخص هنگام  خاموش شن خودرو می توان به تمام شدن بنزین در خودرو اشاره کرد. اما ممکن است با خود بگویید که راننده ی خودرو وسیله نقلیه را هنگام حرکت چک می کند و از وضعیت باک آن اگاه است! اما در جواب این سوال باید گفت گاهی ممکن است که عقربه ی بنزین خودرو خراب شود و راننده از وضعیت خودرو آگاه نشود!  در این حالت شما تصور می ‌کنید بنزین دارید، در حالی که باک خودرو خالی است. به این ترتیب وقتی انتظار ندارید خودرو ناگهان خاموش می ‌شود.

 

* مشکل دینام در خودرو

ممکن است مشکل از قطعه ی دینام باشد! دینام وظیفه ی تأمین برق وسیله نقلیه شما را به عهده دارد. اگر ماشین به ‌شکل ناگهانی خاموش شد، ممکن است ایراد از دینام باشد. خرابی دینام باعث قطع ارتباط بین منبع تغذیه و اجزای الکتریکی اصلی خودرو می‌ شود.

 

* سیستم سوخت رسانی با مشکل مواجه شده است

همان طور که در دلایل کلی بالا گفته شد، ممکن است مشکل از سیستم سوخت رسانی و پمپ بنزین خودرو باشد. اگر این پمپ خراب شده باشد، نمی‌ تواند به‌ درستی عمل کند و نرسیدن سوخت کافی به موتور باعث خاموش‌ شدن ناگهانی آن می‌ شود.

 

علت ایستادن خودرو در حالت آرام چیست؟

 

اما عوامل ایستادن خودرو در حالت آرام و یا درجای خودرو به شرح زیر می باشد:

 

* گرفتگی دریچه اگزوز

از عوامل ایستادن خودرو در حالت آرام، می تواند گرفتگی دریچه اگزوز باشد. وقتی دریچه ی اگزوز مسدود شود، گاز کربن دی اکسید جریان نمی ‌یابد. به همین دلیل این مشکل بر نسبت مشخص هوا و سوخت تأثیر می‌ گذارد و نمی ‌تواند نیروی کافی را تأمین کند و به همین دلیل وقتی موتور روی دور آرام است خاموش می‌ شود.

 

* خراب شدن شمع خودرو

شمع وظیفه ی جرقه ی خودرو را بر عهده دارد. اگر این قطعه خراب شود و یا ضعیف عمل کند موتور در حالت آرام می ایستد.

 

* خراب شدن قطعه ی فعال کننده ی کنترل دور آرام

اگر مشکلی در این قطعه وجود داشته باشد، سرعت چرخش موتور بسیار کم می ‌شود. زیرا وظیفه ی این قطعه این است که دور دقیقه را در محدوده ی بهینه نگه می دارد. بنابراین وقتی موتور روی دور آرام است خاموش می‌ شود.

 

علت خاموش شدن خودرو در هنگام ترمز چیست؟

عوامل خاموش شدن خودرو در هنگام ترمز به شرح زیر است:

* خوردگی سیم ها

یکی از دلایل خاموش شدن خودرو هنگام ترمز خوردگی سیم ها می باشد. اگر سیم کشی خودرو مشکل داشته باشد و اتصالات خوردگی پیدا کرده و محکم نباشند، ممکن است احتراق به‌ خوبی صورت نگیرد.

 

* خراب شدن گیربکس

از دیگر دلایل ایستادن ناگهانی خودرو در هنگام ترمز می توان به خرابی گیربکس اشاره کرد. اگر مبدل گشتاور مشکل داشته باشد یا سطح مایع گیربکس پایین باشد، کارش را به‌ درستی انجام نمی ‌دهد. بنابراین ممکن است در هنگام ترمز گرفتن خودرو خاموش شود.

 

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که در صورت مشاهده ی هرکدام از این موارد باید سریعا به یک متخصص و تعمیرکار مراجعه نمایید. زیرا خاموش شدن ناگهانی خودرو مخصوصا هنگام حرکت می تواند بسیار خطرناک باشد و مشکلات و حوادث خطرناکی را به وجود آورد. پس بهتر است در هنگام مشاهده ی ایستادن ناگهانی خودرو به یک تعمیرگاه مراجعه کرده و مشکل را برطرف کنید.

 

نظرات کاربران