آشنایی با موتور ایکسیو پیاسای | موتور ایکسیو پیاسای محصول کجاست؟
موتور PSA XU engine یک خانواده از موتور های احتراق داخلی است که در خودرو های تولید شده توسط برندهای سیتروئن و پژو مورد استفاده قرار میگیرد. این موتورها در دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی به طور معمول در خودرو های متوسط این دو برند استفاده میشدند. همچنین، از این موتورها در خودروهایی که در ایران تولید میشوند نیز استفاده میشود، از جمله خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند، سورن و زانتیا می باشند. در ادامه این مقاله از سایت سپهر به معرفی جامع تری از موتور ایکسیو پیاسای و مشخصات آن میپردازیم، با ما همراه باشید.
اولین بار این موتورها در کدام خودرو ها مورد استفاده قرار گرفتند؟
موتور انژکتوری XU7jpk برای اولین بار بر روی خودروی پژو پارس معرفی شد. این موتور دارای بیشینه توان ۷۰ کیلووات (معادل ۹۷ اسب بخار) و گشتاور ۱۴۸ نیوتن متر در دور ۲۸۰۰ بود. نسخه بهبود یافته L6A یا همان موتور Xu7jpL3 با کد LFZ دارای توان بیشینه ۷۴ کیلووات (۱۰۱ اسب بخار) و گشتاور بیشینه ۱۵۳ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰ بر روی خودروهای پژو پارس، سمند الایکس و ۴۰۵ استفاده شد. همچنین موتور XU7jp4L4 با کد LFY با توان بیشینه ۸۴ کیلووات (۱۱۰ اسب بخار) و گشتاور بیشینه ۱۵۵ نیوتن متر در دور ۴۲۵۰ بر روی خودروهای پژو پارس ئیالایکس، سمند سریر و سیتروئن زانتیا ۱٫۸ نصب شد.
ضعیف ترین موتور این خانواده چگونه بود؟
در این خانواده، موتور XU5-1C به عنوان ضعیفترین مدل شناخته میشد که دارای حجم 1.6 لیتر و توان ۷۹ اسب بخاری بود. در مقابل، موتور قدرتمندترین این خانواده با نام XU8 T Evo 2 و حجم 1.8 لیتر، توانایی تولید ۵۹۲ اسب بخار را داشت.
مشخصات موتور های این خانواده
موتورهای این خانواده از ایکسیو۵ تا ایکسیو۹ دارای بلوک آلومینیومی و موتور ایکسیو۱۰ دارای بلوک چدنی است. این موتورها به صورت مایل و با شیب ۳۰ درجه بر روی خودروهای متوسط پژو و سیتروئن نصب میشوند.
نخستین برنامه ی Citroen
اولین بار استفاده از این موتورها در خودروی Citroen BX در سال ۱۹۸۳ صورت گرفت و پس از آن به صورت مداوم در سری خودروهای پژو و سیتروئن مورد استفاده قرار گرفتند. این موتورها در تعداد ۳۱ مدل و ۵ تیپ مختلف طراحی و تولید شدهاند و تولید آنها از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۱ ادامه داشته است.
مشخصات موتور ایکس یو پیاسای
توضیحات کلی
تولید کننده: گروه پیاسای ایرانخودرو
محدوده تولید: ۱۹۸۲–۲۰۰۱
نوع موتور: موتور چهارسیلندر خطی
طرح
حجم موتور
- ۱٫۶ لیتر (۱٬۵۸۰ سانتیمتر مکعب)
- ۱٫۸ لیتر (۱٬۷۶۱ سانتیمتر مکعب)
- ۱٫۸ لیتر (۱٬۷۷۵ سانتیمتر مکعب)
- ۱٫۹ لیتر (۱٬۹۰۵ سانتیمتر مکعب)
- ۲٫۰ لیتر (۱٬۹۹۵ سانتیمتر مکعب)
- ۲٫۰ لیتر (۱٬۹۹۷ سانتیمتر مکعب)
- ۲٫۰ لیتر (۱٬۹۹۸ سانتیمتر مکعب)
قطر سوراخ
- ۸۳ میلیمتر (۳٫۲۷ اینچ)
- ۸۴ میلیمتر (۳٫۳۱ اینچ)
- ۸۵ میلیمتر (۳٫۳۵ اینچ)
- ۸۶ میلیمتر (۳٫۳۹ اینچ)
قطر پیستون
- ۷۳ میلیمتر (۲٫۸۷ اینچ)
- ۸۱٫۴ میلیمتر (۳٫۲۰ اینچ)
- ۸۲ میلیمتر (۳٫۲۳ اینچ)
- ۸۶ میلیمتر (۳٫۳۹ اینچ)
- ۸۸ میلیمتر (۳٫۴۶ اینچ)
- ۹۰ میلیمتر (۳٫۵۴ اینچ)
بلوک سیلندر: چدن، آلیاژهای آلومینیوم
سرسیلندر: آلومینیوم
نوع سوپاپهاد :
- میلسوپاپ بالاسری 2 valves x cyl.
- میلسوپاپ بالاسری 4 valves x cyl.
احتراق
توربوشارژر : TR30R (در برخی نسخهها)
سیستم سوخت رسانی:کاربراتور یکدهانه یا دو دهانه_سوخترسانی انژکتوری
سوخت مصرفی: موتور بنزینی
خنککاری موتور درونسوز: رادیاتور
قدرت موتور:
قدرت خروجی: ۵۹۲–۷۹ اسب بخار (۴۴۱–۵۹ کیلووات)
گشتاور: ۶۳۵–۲۵۵ نیوتن متر (۴۶۸–۱۸۸ پوند-فوت)
انتشار گاز
مدیریت انتشار: مبدل کاتالیست
سخن پایانی
در این مطلب ما سعی کردیم به طور جامع و دقیق موتور PSA XU را معرفی کنیم ؛امیدواریم که مطالب گفته شده برایتان مفید واقع شده باشد و از اینکه تا انتها با ما همراه بودید سپاسگذاریم و خوشحال میشویم از اینکه نظراتتان را برای ما در کامنت ها به اشتراک میگذارید.
نظرات کاربران