فرمان خودکار چیست؟ | نحوه برگشت پذیری خودکار فرمان خودرو

بدون تردید میتوان اظهار نمود که خودرو دنیای بزرگ و شگفتانگیزی از مهندسی است. ممکن است سؤال کنید: "چگونه فرمان خودرو بهطور خودکار پس از برداشتن دست راننده به حالت اول بازمیگردد؟" اگر علاقهمند به دنیای مهندسی خودرو یا علاقهمند به این علم هستید، مناسب است اندکی از وقت خود را برای شناخت نحوه عملکرد فرمان خودرو اختصاص دهید. دانستن این موضوع باعث میشود که در زمان رانندگی روزانه، درک بهتری از نحوه بازگشت فرمان خودرو به وضعیت اولیه و مرکزی داشته باشید.
برسی تخصصی نحوه عملکرد فرمان خودکار
یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد بازگشتی فرمان خودرو، زاویه کستر (Caster Angle) است که تا کنون، کمتر در مورد آن بحث شده است. به طور ساده، زاویه فرمان که به چرخهای جلو اعمال میشود، بر چرخاندن خودرو تأثیر میگذارد. این تأثیر ناشی از عملکرد خود چرخ نیست؛ بلکه از قطعات سیستم فرمان است که در پشت چرخها قرار دارد. کانال Learn Engineering در یوتیوب شرحی کاربردی از تمام عملکرد سیستم بازگشتی خودکار فرمان ارائه میدهد که تماشای آن لذتبخش است. اگرچه زاویه کستر در خودرو مزایای زیادی دارد، مزیت اصلی آن این است که چرخهای جلو تمایل دارند که هنگام برداشتن دست راننده از غربیلک فرمان به طور طبیعی به حالت اول بازگردند.
زاویه کستر چیست ؟
زاویه کستر یک حالت محوری است که از طریق فرمان به چرخها اتصال مییابد. این وضعیت تأثیر مستقیمی بر سایش لاستیک ندارد؛ اما زاویه کستر توانایی کنترل و فرمانپذیری خودرو را بهطور قابل توجهی تحت تأثیر قرار میدهد. تنظیم زاویه کستر به تولیدکنندگان خودرو اجازه میدهد که فرمانپذیری و موقعیتپذیری خودرو در سرعتهای بالا و تأثیرات جانبی فرمانپذیری چرخهای جلو را کنترل کنند. زاویه کستر به دو حالت مثبت و منفی تقسیم میشود. اگر محور به سمت جلوی خودرو باشد؛ بنابراین، زاویه کستر مثبت است و اگر محور به سمت عقب خودرو باشد، زاویه کستر منفی است.
مکانیزم فرمان خودرو به چه صورت است ؟
در مکانیزم فرمان خودرو، نیروی دست راننده از طریق مکانیزمهایی از جمله غربیلک فرمان، ستون فرمان، دنده و شانهای به میل فرمان منتقل میشود و از طریق بازوی فرمان، محور چرخ را حرکت میدهد. محور چرخ یا سگدست دارای زوایا ویژهای از جمله زاویه کمبر و کستر است. این زوایا هندسهی فرمان و سیستم تعلیق را تشکیل داده و بر عملکرد خودرو تأثیرگذارند. برای بازگشت چرخهای جلو به محل اولیه، آنها باید در نقطهی اتکایی (Pivot Point) به خودرو متصل شوند. در عمل، این نقطه به سمت عقبی از خودرو منتقل میشود تا زاویه "کستر" ایجاد شود. این زاویه کستر یکی از عوامل مؤثر بر بازگشت فرمان خودرو به حالت اولیه است؛ زیرا با تغییر مکان نقطه اتکایی به جلو، نیروی مرکزگرا به طور طبیعی چرخ را به حالت اول باز میگرداند. این نیرو گشتاوری معکوس تولید میکند که به بازگشت چرخ به حالت اول کمک میکند و این همان مکانیزم "برگشتپذیری فرمان" است.
کارایی های دیگر زاویه کستر
جنبههای کاربردی دیگری نیز برای زاویهی کستر وجود دارد. زیر بارهای چرخشی شدید، سیستم تعلیق خودرو فشرده میشود و میتواند کمی زاویهی چرخ را تغییر دهد؛ بنابراین در سرعتهای بالا در پیست مسابقه، بر روی چرخهای جلو تأثیر میگذارد. زاویهی چرخش معمولا در خودروهای روزمره قابلتنظیم نیست؛ اما خودروهای مسابقهای اغلب این پارامتر را بسته به مسیر پیست تغییر میدهند و توانایی چرخش چرخ را افزایش میدهند.
سخن پایانی
فرمان خودکار یک نوع سیستم فرمان خودرو است که به صورت خودکار، بر اساس شرایط رانندگی و نیازهای خودرو، فشار را بر روی چرخهای جلو کنترل میکند تا فرمانپذیری و کنترل خودرو را بهبود بخشد. این سیستم به وسیلهی سنسورها و سیستمهای خودکار کنترلی که اطلاعات را از سرعت، زاویه فرمان، وضعیت جاده و شرایط محیطی جمعآوری میکنند، عمل میکند. هدف اصلی از فرمان خودکار، افزایش ایمنی و راحتی در رانندگی است.این خلاصه ای از وظیفه فرمان خودکار در خودرو های امروزی میباشد که در این مطلب از وبسایت مجتمع سپهر به برسی آن پرداختیم . اطلاعات خود راجب فرمان اتوماتیک را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید .
نظرات کاربران