1403/04/28

ماشین های وارداتی خاص در ایران| بررسی گران ترین خودروهای بازار ایران

این مقاله به بررسی گران‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران و خودروهای با پلاک ملی در این بازار می‌پردازد و همچنین برخی از خودروهای کمیاب در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد. کشور ما شرایط خاصی برای صدور پلاک خودروهای وارداتی دارد که به همین دلیل، خودروهای لوکس و جدید جهانی را کمتر در خیابان‌های کشور مشاهده می‌کنیم. با این حال، برخی از خودروهایی که این قوانین را نادیده گرفته‌اند، موفق به دریافت مجوز و پلاک ملی شده‌اند. دیدن این خودروها نیز بسیار لذت بخش است؛ این خودروها با طراحی جذاب خود هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کنند.

 

اسم ماشین های گران قیمت

در بین فهرست‌های «ترین‌ها»، خودروهای گران‌قیمت همیشه جذب توجه ویژه‌ای داشته‌اند. به دلیل اینکه ثروتمندان تنها کمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، جزئیات زندگی و دارایی آن‌ها همواره برای افراد عادی جذاب و جالب بوده است. در این مقاله قصد داریم به مروری بر خودروهای گران‌قیمت بازار ایران و نام‌گذاری ماشین‌های گران‌بها بپردازیم.

برای آشنایی با نام‌های خودروهای گران‌قیمت، باید به ویژگی‌های منحصربفرد مدل‌ها توجه کنیم؛ در این بین، تنها خودروهای خاص و وارداتی با تیراژ محدود مورد توجه قرار می‌گیرند که به دلیل محدودیت‌های پلاک‌گذاری در ایران، با قیمت‌های میلیاردی به فروش می‌رسند. شاید اگر چنین محدودیت‌هایی در ایران وجود نداشت، این قیمت‌ها فقط برای خودروهای کلکسیونی بودند.

گران ترین خودروهای پلاک ملی در بازار ایران

در لیست خودروهای پلاک ملی با گران‌ترین قیمت‌ها در بازار ایران، می‌توان به پنج مورد اشاره کرد که شامل فراری ۴۵۸، مرسدس بنز SLS AMG، پورشه ۹۱۱ توربو اس، رنجرور ایووک و بنتلی کنتیننتال جی‌تی می‌شود. با توجه به قوانین پیچیده و عجیب واردات خودرو و مقایسه قیمت‌های ریالی و دلاری خودروها، واضح است که سیستم قیمت‌گذاری این خودروها از اصول مشخصی پیروی نمی‌کند. برای این موضوع که برخی از چنین خودروهای از کجا وارد کشور شده‌اند و از چه طریقی پلاک ملی گرفته‌اند و مالکان آن‌ها چه کسانی هستند، پاسخ واضحی وجود ندارد.

Ferrari 458

فراری ۴۵۸ یکی از گران‌قیمت‌ترین خودروهای بازار ایران (یا شاید حتی گران‌قیمت‌ترین خودرو ایران) است و از تعداد کمی از خودروها که به سختی می‌توان آن‌ها را در خیابان‌های کشور تصور کرد، به شمار می‌رود. حضور یک دستگاه فراری ۴۵۸ با پلاک ملی و رنگ قرمز در کشور، تمام تصورات را به هم می‌زند.

قیمت‌گذاری این خودرو در کشور ما کار آسانی نیست؛ اما به نظر می‌رسد این فراری قرمز، گران‌ترین ماشین کنونی ایران باشد. موتور این فراری ۴/۵ لیتری با ۸ سیلندر به شکل V ویژگی‌های خارجی و داخلی منحصر به فردی دارد. این موتور قدرت ۵۶۲ اسب بخار و ۵۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

سیستم انتقال قدرت خودرو فراری ۴۵۸ از طریق فناوری مشابه فرمول یک و با استفاده از کلاچ دوگانه ایجاد شده است و قدرت موتور به وسیله جعبه‌دنده ۷ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. سقف خودرو فراری ۴۵۸ از جنس آلومینیوم ساخته شده و زمان مورد نیاز برای باز یا بسته شدن آن تنها ۱۴ ثانیه است. این مدل فراری در بازه زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ حدوداً ۱۳ تا ۱۵ هزار دستگاه تولید شده است و سپس، مدل پیشرفته‌تری با نام فراری ۴۸۸ جایگزین آن در خط تولید شد.

این فراری با دریافت مجوز ورود توانست قوانین مربوطه را نادیده گرفته و با تلاش مالک، محدودیت‌های واردات را به نفع خودش رفع کند. با این حال، مالک این خودرو توانست با درخواست و دریافت سه مجوز بدون رعایت ضوابط واردات، از سوی رئیس‌جمهور وقت اقدام به واردات خودروها کند. با انتقادات متعدد در پی واردات اولین دستگاه، دو مجوز بعدی لغو شدند. این دو مجوز لغوشده شامل ورود یک فراری نیز بود.

فراری ۴۵۸ یک خودرو سوپراسپرت ایتالیایی با موتور وسط می‌باشد که اولین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹ به جهان معرفی شد. این خودرو قادر است تا در تنها ۳ ثانیه، سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این خودرویی با قیمت ۲۵۰ هزار دلار، که به عنوان جانشین مدل فراری اف۴۳۰ عرضه شده بود، با وزن ۱۳۴۰ کیلوگرم و به کمک جعبه‌دنده ۷ سرعته، قادر به دستیابی به سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

بنتلی کنتیننتال GT

در اوایل سال ۹۳، خبر ورود یک خودروی بنتلی با پلاک ملی و رنگ خاص به تهران منتشر شد و نسل دوم بنتلی کنتیننتال GT کوپه، به عنوان سومین خودرو در لیست گران‌ترین خودروهای با پلاک ملی، معرفی شد. حضور بنتلی کنتیننتال GT با پلاک ملی، از جمله اتفاقات جذاب در بازار خودروی ایران است. این بنتلی که قبلاً وارد این کشور نشده بود، اکنون با یک دستگاه کنتیننتال GT هشت سیلندر در ایران حضور دارد و به عنوان یکی از خودروهای خاص و گران‌قیمت بازار ایران شناخته می‌شود. موتور این کوپه زیبا قدرت تولید ۵۰۰ اسب بخار دارد. شتاب این خودرو از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۴.۸ ثانیه انجام می‌شود و حداکثر سرعت آن ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت است. پیشرانه آن در ۶۰۰۰ دور در دقیقه، توانایی تولید ۵۰۰ اسب بخار را دارد. همچنین در بازه ۱۷۰۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه، ۶۶۰ نیوتن‌متر گشتاور به چرخ‌های جلو و عقب منتقل می‌شود. این خودرو با استفاده از جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک تولید شده توسط شرکت ZF آلمان، قادر به رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۴.۹ ثانیه است.

قیمت بنتلی کنتیننتال GT مدل ۲۰۱۳ با کارکرد کم و سایر مشخصات، در بازه ۸۰ تا ۱۱۰ هزار دلار قرار دارد. اما در ایران نمی‌توان قیمت دقیقی برای این خودروی لوکس بریتانیایی تعیین کرد. با توجه به اینکه این بنتلی تنها مدلی با پلاک ملی در این کشور است، نمی‌توان قیمت آن را بر اساس ارزش دلاری آن مشخص کرد.

پورشه ۹۱۱ توربو اس

پورشه نیز یک نماینده در بین گران‌ترین خودروهای پلاک ملی در کشور دارد. مدل ۹۱۱ توربو اس، بالاترین رده پورشه در ایران به شمار می‌رود. این خودرو به دلیل ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی، از گمرک ایران ترخیص نشد و متأسفانه دو سال در گمرک باقی ماند. اما اخیراً و پس از دو سال انتظار، سرانجام موفق به دریافت پلاک ملی شد و به دلیل خاص بودنش، قیمتی میلیاردی پیدا کرده است.

 

برخی منابع، شتاب صفر تا صد این خودرو را ۲.۹ ثانیه و برخی حتی تا ۲.۶ ثانیه گزارش داده‌اند. اما دستیابی به چنین شتابی بدون سیستم انتقال قدرت کارآمد و توانمند ممکن نیست. حداکثر سرعت پورشه ۹۱۱ توربو S نیز ۳۱۸ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. مدل‌های جدیدتر این خودرو به سیستم چهارچرخ فرمان‌پذیر و آیرودینامیک فعال نیز مجهز شده‌اند تا کارایی آن در جاده و پیست مسابقه حتی بیشتر شود.

مرسدس بنز SLS AMG

به واسطه مجوزهای ویژه‌ای که صادر شده، پنج دستگاه مرسدس بنز SLS AMG موفق به دریافت پلاک ملی شده‌اند. دو مورد از این خودروها مدل ۲۰۱۱ به رنگ قرمز و مدل ۲۰۱۵ به رنگ سفید هستند و از نسخه‌های استاندارد به شمار می‌روند. همچنین دو نسخه بلک سریز از سال ۲۰۱۴ به رنگ‌های زرد و سفید نیز پلاک ملی دریافت کرده‌اند.

این خودروها در لیست گران‌ترین خودروهای پلاک ملی قرار دارند. افزون بر این، یک نسخه بسیار ویژه فاینال ادیشن با بدنه مات (IMOLA GRAY) و کاپوت فیبر کربنی که یکی از ۳۵۰ دستگاه تولید شده در جهان است، نیز توانسته پلاک ملی بگیرد.

مدتی قبل، تنها نسخه بلک سریز زرد رنگ موجود در کشور برای فروش گذاشته شد و پس از پیگیری‌ها مشخص شد که با قیمت ۴۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. این مدل دارای تغییرات اساسی بود و به‌صورت محدود به فروش رسید و با نام تجاری سری سیاه شناخته می‌شود. پیشرانه این خودرو ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر است که ۶۲۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

قدرت این پیشرانه توسط جعبه‌دنده هفت سرعته DCT به محور عقب منتقل می‌شود و با چنین مشخصاتی، توان دستیابی به حداکثر سرعت ۳۱۶ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۳.۶ ثانیه فراهم شده است.

رنجرور ایووک

در سال ۹۶، رنجرور ایووک (Evoque) برای اولین بار در ایران با پلاک ملی معرفی شد. این خودرو انگلیسی جذابی بود که به دنبال ورود به بازار پورشه ماکان در ایران بود، اما به دلیل محدودیت‌های واردات، قیمت آن بسیار بالاتر از پورشه ماکان بود و در نتیجه در لیست گران‌ترین خودروهای با پلاک ملی قرار گرفت.

البته رنجرورهای دیگری نیز با پلاک ملی در ایران حضور دارند، اما ایووک بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است و موفق به عبور از محدودیت واردات خودروهای با موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی شده است. ایووک برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ به بازار جهانی عرضه شد. هدف ساخت ایووک برای انگلیسی‌ها، ارائه یک محصول با قیمت مناسب در خانواده لندرور بود تا اینکه آن‌ها نیز در بازار خودروهای شاسی‌بلند لوکس حضور داشته باشند.

چهره خشن و جذاب ایووک به قدری جاذب است که در طی این سال‌ها هیچ تغییر مهمی در آن اعمال نشده است. حتی در سال ۲۰۱۵، که نسخه به‌روزشده آن به عنوان مدل ۲۰۱۶ معرفی شد، تغییرات اساسی در اجزای اصلی خودرو وجود نداشته و تغییرات انجام شده فقط به برخی جزئیات ظاهری مانند لنز چراغ‌ها، ورودی هوای سپر جلو، اسپویلر انتهای سقف و رینگ‌ها محدود شده است.

تعداد مدل‌های رنجرور ایووک که موفق به دریافت پلاک ملی شده‌اند بیش از یک دستگاه است و حتی نسخه‌های کانورتیبل نیز در بازار ایران موجود هستند. قیمت تقریبی این خودرو در بازار ایران میان ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان است.

 

خودروهای گران قیمت بازار ایران

در این قسمت به خودروهای لوکس و گران‌قیمتی که در بازار ایران عرضه می‌شوند، می‌پردازیم. در این میان، خودروهایی از برندهای معروف جهانی مانند مرسدس بنز، مازراتی، بی‌ام‌و و پورشه دیده می‌شود:

مرسدس بنز S500

مدل ۲۰۱۴ مرسدس بنز S500 یکی از خودروهای لوکس آلمانی است که در بازار ایران به فروش می‌رسد و از گران‌ترین خودروهای این بازار محسوب می‌شود. این خودرو به جز لوکس بودن، از جدیدترین فناوری‌ها نیز استفاده می‌کند. مرسدس بنز S500 دارای موتور ۴/۷ لیتری توربوشارژ دوگانه با ۸ سیلندر است که قدرت ۴۵۵ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

سیستم جعبه‌دنده ۷ سرعته اتوماتیک، دارای سیستم توقف و حرکت نیز از جمله ویژگی‌های فنی این خودرو است. با استفاده از آلومینیوم در ساخت بدنه، وزن این خودرو به اندازه‌ای کاهش یافته است که در کنار قدرت موتور، به S500 اجازه داده تا در زمان بسیار کوتاهی به شتاب صفر تا صد برسد، حدود ۴/۸ ثانیه.

همچنین، سیستم تعلیق پیشرفته و تکامل‌یافته مجهز به دوربین اسکن سطح جاده، سیستم‌های ایمنی کامل، طراحی داخلی و خارجی بی‌نقص و لوکس همگی مرسدس بنز S500 را به یکی از گران‌ترین ماشین‌های ایران تبدیل کرده است.

یافتن مرسدس بنز S500 صفر در بازار کار بسیار دشواری است. با این وجود، بررسی آگهی‌های سایت‌های داخلی نشان می‌دهد که نسخه‌های مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ این خودرو با قیمت‌های متفاوت بین ۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان در دسترس هستند. خودروهای جدیدتر از این (مانند مدل‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴)، با توجه به میزان کارکرد و وضعیت فنی، با قیمتی تا حدود ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شوند.

مرسدس بنز SL500

مرسدس بنز SL500 می‌تواند به عنوان یک انقلاب در طراحی خودروهای کوپه کروک تلقی شود. در مورد طراحی خارجی و داخلی این خودرو، به سختی می‌توان نقدی داشت. این خودروی استثنایی که ترکیبی جالب از طراحی اسپرت و کلاسیک دارد، به تعداد محدودی در ایران یافت می‌شود. نسخه SL500 که در بازار ایران موجود است، دارای یک موتور توربوشارژ با حجم ۴/۷ لیتر است که توانایی تولید ۴۲۹ اسب بخار را دارد. شتاب صفر تا صد این خودرو ۴/۵ ثانیه است. به طور کلی، در بررسی ویژگی‌های فنی، SL500 امتیاز قابل قبولی را کسب می‌کند.

مازراتی گیبلی

برند ایتالیایی مازراتی به طوری نوعی نماد شانس و ثروت در کشور ما است. چند سالی از حضور مدل‌های مختلف مازراتی در ایران می‌گذرد. «گیبلی» نامی است که به یک باد در آفریقا اشاره دارد و به نظر می‌رسد که کاملاً مناسب برای این سدان اسپرت و خوش‌ترکیب است. این خودرو نیز مانند سایر محصولات خودروساز ایتالیایی، بالاترین کیفیت ساخت و استفاده از مواد را داراست. طراحی خارجی و داخلی بدون نقص معمولاً از ویژگی‌های ثابت مدل‌های مختلف مازراتی است. این گلادیاتور ایتالیایی دارای یک موتور ۳ لیتری، ۶ سیلندر و ۲۴ سوپاپ است که توانایی تولید ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

شتاب صفر تا صد بسیار خوب این خودرو ۴/۵ ثانیه و سرعت بالاترین آن ۲۶۳ کیلومتر بر ساعت است. همچنین، دریافت ۵ ستاره از مؤسسه یورو NCAP، ایمنی این خودرو را تایید می‌کند. مازراتی گیبلی نه‌تنها در رده گران‌ترین خودروهای بازار ایران جایگاه بالایی دارد، بلکه قطعاً در میان لوکس‌ترین خودروها نیز در رده‌های بالاتری قرار می‌گیرد.

بی ام و i8

یکی دیگر از خودروهای گران‌قیمت بازار ایران، بی‌ام‌و i8 است. i8 را می‌توان به عنوان یک خودروی نوآورانه از تولیدات شرکت خودروساز آلمانی دانست. طراحی بسیار دینامیک و بزرگ‌نمایی بی‌ام‌و i8 که تمام توجه را به خود جلب می‌کند، اولین و مهم‌ترین ویژگی آن به نظر می‌رسد. این خودرو اسپرت آلمانی از فناوری هیبرید بهره می‌برد که شامل یک موتور ۱/۵ لیتری با ۳ سیلندر توربو و یک موتور الکتریکی است که می‌تواند تا ۳۶۵ اسب بخار قدرت تولید کند. شتاب صفر تا صد این خودرو ۴/۴ ثانیه طول می‌کشد و همانطور که انتظار می‌رود از یک خودروی هیبرید، مصرف سوخت آن بسیار کم است.

تعدادی از خودروهای بی‌ام‌و i8 در ایران توسط پرشیا خودرو و تعدادی هم توسط واردکنندگان آزاد به کشور وارد شده‌اند. مطالعات نشان می‌دهد که مدل‌های صفر بی‌ام‌و i8 در بازار ایران به قیمت حدود ۹ میلیارد تومان عرضه می‌شوند.

مازراتی گرن کابریو

دومین خودروی گران قیمت حاضر در فهرست بازار خودروهای ایران، گرن کابریو است که می‌توان آن را زیباترین خودروی کوپه فعلی در کشور دانست. طراحی استثنایی این خودرو بدون نقص است و می‌تواند به مدت سال‌ها در بازار جهانی این دسته از خودروها به رقابت با رقبای خود بپردازد. تمامی جزئیات داخلی و خارجی این خودرو لوکس به درستی طراحی شده است. مازراتی گرن کابریو دارای یک موتور با حجم ۴/۷ لیتر، ۸ سیلندر و ۳۲ سوپاپ است. این موتور می‌تواند ۴۶۰ اسب بخار قدرت تولید کند و به آن شتاب صفر تا صد ۴/۹ ثانیه می‌دهد. سرعت بالای این خودرو افسانه‌ای ۲۸۹ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۲ لیتر است.

پورشه ماکان

از سال‌ها پیش هرگاه از خودروهای گران‌قیمت بازار ایران صحبت می‌شد، بیشتر مردم خودروهای پورشه را به عنوان نماد اشراف و ثروت می‌شناختند. پورشه انتخاب اصلی ثروتمندان کشورمان بوده و هست و تعداد آن‌ها در بازار خودروی ایران نسبت به خودروهای دیگر در این لیست بیشتر است.

پورشه ماکان به عنوان یکی از مدل‌های محبوب پورشه در ایران شناخته می‌شود. این خودرو کراس‌اور زیبا به دو نسخه اصلی S و توربو ارائه می‌شود. تفاوت اساسی بین این دو نسخه در قدرت موتور آن‌ها است و در سایر امکانات و تجهیزات تقریباً یکسان هستند. با این حال، تفاوت قیمت قابل توجهی بین آن‌ها وجود دارد.

سیستم تعلیق و رانندگی پورشه ماکان به دلیل استفاده از سیستم چهار چرخ محرک و عملکرد بسیار عالی و دقیق فرمان، در میان خودروهای کراس‌اور بسیار برجسته است. این خودرو در نسخه S از یک موتور ۳ لیتری توربوشارژ خورجینی با ۶ سیلندر استفاده می‌کند که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این نیروها توسط جعبه‌دنده ۷ سرعته اتوماتیک (PDK) به تمام چهار چرخ انتقال داده می‌شود.

شتاب صفر تا صد این نسخه ۶/۵ ثانیه است. در مدل توربو، پورشه ماکان از یک موتور ۶/۳ لیتری توربو استفاده می‌کند که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را فراهم می‌آورد. شتاب صفر تا صد ماکان توربو تنها ۴/۴ ثانیه است که این خودرو را به عنوان سریع‌ترین کراس‌اور کامپکت بازار معرفی کرده است. سیستم جعبه‌دنده این مدل با نسخه S تفاوتی ندارد و هر دو مدل از سیستم استارت-استاپ پیشرانه به طور استاندارد بهره می‌برند.

اطلاعات بازار نشان می‌دهد که خودروهای پورشه ماکان مدل ۲۰۱۸ با کم‌کارکرد در سال 1403 بیش از 15 میلیارد قیمت دارد.

بی ام و سری ۷ مدل LI730

ب‌ام‌و سری ۷ مدل ۷۳۰li کلاس اول یکی از گران‌ترین خودروهای حاضر در بازار ایران است. در سال ۲۰۱۷، واردات نسل ششم سری ۷ ب‌ام‌و دوباره فرصتی دیگر برای سدان‌های فول سایز و لوکس فراهم کرد تا در بازار ایران به چشم بپردازند و البته این نکته هم واضح است که مشتریان ایرانی نیز با استقبال بسیاری از این خودرو روبرو شدند. ب‌ام‌و سری ۷ مدل ۷۳۰li طراحی جذابی دارد. طراحی پرخاشگرانه این خودرو توانایی انتقال احساس قدرت را به خوبی دارد. ب‌ام‌و سری ۷ مدل ۷۳۰li از نظر گزینه‌های مختلف و امکانات هیچ کمبودی ندارد. کیفیت ساخت این خودرو در سطح بالاترین استانداردها قرار دارد و فرمان‌پذیری آن بسیار عالی است.

موتور ب‌ام‌و سری ۷ مدل ۷۳۰li قادر به تولید ۲۵۸ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد این خودرو حدوداً ۶/۳ ثانیه است. بررسی داده‌های بازار خودرو نشان می‌دهد که ب‌ام‌و سری ۷ مدل ۷۳۰li صفر در بازه قیمتی ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان قرار دارد، بسته به نوع تیپ و سال ساخت.

 

خودروهای کمیاب در ایران

اتومبیل‌های بسیاری که در فهرست گران‌ترین خودروهای بازار ایران قرار دارند، همه در محدوده قیمت چند میلیاردی قرار دارند. با این حال، با توجه به نوسانات شدید ارز در ایران، قیمت آن‌ها باید به طور مداوم و لحظه‌ای پیگیری شود.

اتومبیل‌های دیگر نیز ممکن است در لیست خودروهای گران‌ترین موجود در ایران قرار بگیرند، از جمله ماشین‌هایی مانند مازراتی گرن توریسمو S، مرسدس بنز S600 میباخ، پورشه کیمن، پورشه باکستر و پورشه کاین که همگی به عنوان خودروهای لوکس و گران‌قیمت در ایران شناخته می‌شوند. این خودروها می‌توانند برای هر کسی جذاب باشند، اما متأسفانه به دلیل نبود لوازم یدکی و نیاز به نگه‌داری دقیق، کمتر در خیابان‌ها دیده می‌شوند.


نتیجه نهایی

بازار خودرو در کشور ما همواره محدود بوده است، جایی که خودروهای معمولی با قیمت‌های چند برابر ارزش واقعی خود به فروش می‌رسند و به طور خاص به شمار می‌آیند. اما خودروهایی که در این مقاله بحث شد، در بازار جهانی هم می‌توانند با ارزش‌های زیادی همراه باشند. این خودروها در بازار کشورمان قیمت‌هایی بسیار واگرا دارند که شاید تنها 1 درصد جامعه ایران قادر به خرید آن‌ها باشند، اما حضور آن‌ها می‌تواند تاریخچه بازار خودرو کشور و میراثی کلاسیک برای آینده را غنی‌تر کند.

 

نظرات کاربران