مقایسه دنا پلاس توربو اتومات و دنا پلاس جوانان در مجتمع سپهر

دنا پلاس جوانان نسبت به دنا پلاس اتوماتیک توربو، که در حال حاضر گرانترین خودروی بازار است که از نظر فنی بهبود یافته است. موتور EF۷P، که به عنوان نسخه بهبود یافته EF۷ شناخته میشود، حدود ۱۰ درصد بهتر عمل میکند و افزودن چند آپشن جدید به لیست امکانات رفاهی دنا پلاس جوانان نشان میدهد که ما باید برای ملاقات با خودرویی آماده باشیم که ممکن است با لقب گرانترین خودرو داخلی به بازار عرضه شود. دنا پلاس جوانان در خرداد سال گذشته به فهرست محصولات ایرانخودرو افزوده شد و اکنون پس از یک سال، بحث رونمایی از محصول جدید ایرانخودرو در تابستان آینده مطرح شده است.
مشخصات دنا جوانان
مشخصات فنی دقیق خودروی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک جوانان در نهایت اعلام شد و بر اساس آن، این خودرو دارای یک موتور EF7 پلاس توربوشارژ با حجم ۱۶۴۵ سی سی است که قادر است توان ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتون متر را تولید کند.
نسخه دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک همچنین دارای یک موتور EF7 توربوشارژ با حجم ۱۶۴۵ سی سی است که قبلاً توان ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتون متر را تولید میکرد. همچنین، همانند نسخه قبلی، نسخه جوانان دارای ۱۶ سوپاپ بوده و با استفاده از یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک، توان تولید شده توسط موتور را به چرخها منتقل میکند.
حداکثر سرعت اظهار شده در کاتالوگ نسخه جوانان دنا پلاس به ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت است و با اینکه سرعت قصوی نسخه توربوشارژ اتوماتیک دنا پلاس تغییر نکرده است، دنا پلاس جوانان توانسته بهبود شتاب ۰ تا ۱۰۰ خود را داشته باشد و زمان آن را از ۱۱ ثانیه در نسخه توربوشارژ به ۱۰.۵ ثانیه کاهش دهد.
همچنین، در دنا پلاس توربوشارژ جوانان مصرف سوخت نیز کاهش یافته و میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۷.۴ لیتر است، در حالی که دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، ۸.۱ لیتر بنزین مصرف میکند.
در بخش امنیت رانندگی، سیستم ترمز دنا پلاس جوانان در مقایسه با نسخه توربوشارژ تغییری نداشته و همچنان از ترمز جلوی دیسکی با سیستم خنکشونده و ترمز عقب دیسکی و سیستم ضد قفل EBD و ABS استفاده میکند. در زمینه ایمنی نیز تغییرات چندانی وجود ندارد و این خودرو دارای ۴ عدد ایربگ برای راننده و سرنشین جلو و ایربگهای جانبی است.
جدول مشخصات فنی دنا پلاس جوانان
کد کلاس(های) خودرو |
71101 |
نوع موتور |
EF7P TC |
حجم موتور (cc) |
1645 |
حداکثر توان موتور (hp) |
160 اسب بخار در 5500-5000 دور در دقيقه |
حداكثر گشتاور (Nm) |
240نيوتن متر در 4000-1750 دور در دقيقه |
نسبت تراكم |
9/3 |
تعداد سوپاپ |
16 |
نوع سوخت سازگار |
بنزين بدون سرب با اكتان 95 |
سيستم انژكتوري |
پاشش چند نقطه اي |
حداکثر سرعت (km/h) |
205 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) |
10/5 |
سيستم انتقال قدرت |
6دنده اتوماتيك |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) |
6/3 |
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) |
7/4 |
طول خودرو (mm) |
4559 |
عرض خودرو(mm) |
1933 |
ارتفاع خودرو (mm) |
1460 |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) |
2671 |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) |
1400 |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) |
60 |
حجم فضاي صندوق عقب (Lit) |
500 |
گارانتی |
3 سال يا 60000 كيلومتر (هر كدام زودتر فرا برسد) |
تجهیزات و ویژگیهای دنا پلاس جوانان
دنا پلاس توربو جوانان با امکاناتی همچون دوربین عقب و سنسور پارک عقب مجهز است، این ویژگیها در نسخه قبلی دنا پلاس توربو نیز موجود بودند. اما در این نسخه جدید، سنسور هشدار کاهش فشار تایرها نیز افزوده شده است.
در خصوص امکانات ایمنی این خودرو، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با کنترل از راه دور، سیستم قطع خودکار سوخت و همچنین ایزوفیکس، جزو ویژگیهایی هستند که با نسخه دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک هیچ تفاوتی ندارند.
دنا پلاس توربو جوانان همچنین با امکانات رفاهی مانند کروز کنترل و سانروف برقی که در نسخه دنا پلاس اتوماتیک نیز موجود بود، تجهیز شده است. اما در این نسخه، سنسور نور و باران، کیلس استارت و ورود بدون کلید نیز به فهرست امکانات اضافه شدهاند.
چراغهای دنا پلاس توربو جوانان نیز تغییری نسبت به نسخه قبلی نکرده و همچنان با چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ از داخل خودرو، لامپهای LED و طرح نئون، نور چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن، چراغ نقشه خوان و سیستم روشنایی هنگام خروج از خودرو، مجهز است.
جدول امکانات دنا پلاس جوانان
ترمز |
سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك شونده، ترمز عقب ديسكي |
کیسه هوای ایمنی |
كيسه هواي راننده و سرنشين جلو و جانبي (4 عدد) |
فرمان |
برقي، كليدهاي كنترلي روي فرمان (MFC)، روكش چرمي با دوخت قرمز |
سیستم تهویه |
اتوماتيك ، كانال تهويه براي سرنشينان عقب |
سیستم صوتی |
سيستم مالتي مديا |
چراغها |
چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ چراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ روز، چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن، سيستم روشنايي ترك خودرو( Follow Me Home) |
آينه ها |
آينه هاي جانبي برقي تاشونده راهنمادارهم رنگ بدنه |
شیشه ها |
شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب |
تزئینات |
تريم مشكي، قطعات دكوراتيو طرح چوب، دستگيره هاي درها به رنگ كروم، نوار كرومي دور شيشه درها، تودوزي مخمل، كف پوش موكتي با نوار قرمز رنگ وآرم توربو، دسته دنده طرح جديد با گردگير و دوخت قرمز، روكش پارچه اي صندلي |
تجهیزات ایمنی |
ايموبيلايزر، قفل مركزي با ريموت، كمربندهاي ايمني سرنشينان جلو 3 نقطهاي با قابليت تنظيم ارتفاع، صندلي عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دنده عقب ، دوربين ديد عقب ، سيستم قطع سوخت خودكار، اخطار كاهش باد لاستيك ها(TPMS) |
رینگ و لاستیک |
16 اينچ آلومينيومي |
صندلی |
صندلي راننده و سرنشين جلو 8 حركته برقي، پشت سري صندلي هاي جلوقابل تنظيم |
سایر تجهیزات |
سان روف ، كروز كنترل، ، نمايشگر دماي محيط، بازكن قفل در صندوق عقب از داخل، سنسور نور و باران ، ورود بدون كليد و دكمه خاموش /روشن |
قیمت دنا پلاس جوانان؛ مواجهه با گرانترین خودرو داخلی؟
دنا پلاس جوانان تا پیش از بهروزرسانی فهرست جدید محصولات ایرانخودرو به عنوان گرانترین خودرو داخلی در خط تولید کارخانه شناخته میشد. در تابستان سال گذشته، هنگامی که نام دنا پلاس جوانان در فهرست محصولات ایرانخودرو ثبت شده بود، با قیمت ۵۹۱ میلیون تومان، به عنوان گرانترین خودرو داخلی محسوب میشد. در آن زمان، قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه حدود ۵۴۰ میلیون تومان بود.
قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه در حال حاضر به مرز ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است و احتمالاً دنا پلاس جوانان که از نظر فنی پیشرفتهتر است، با قیمت بیشتری به فهرست محصولات ایرانخودرو افزوده خواهد شد. دنا پلاس اتوماتیک در بازار آزاد به طور متوسط بیش از یک میلیارد تومان ارزش دارد و فروشندگان معمولاً به قیمت حدود یک میلیارد و یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان فروش انجام میدهند. به همین دلیل، میتوان انتظار داشت که با ورود دنا پلاس اتوماتیک جوانان، قیمت این خودرو به شکل رسمی به عنوان گرانترین خودرو داخلی مطرح شود.
تارا اتوماتیک تیپ V۴، که یکی دیگر از گرانقیمتترین خودروهای داخلی است، تقریباً به قیمت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان به فروش میرسد و گرانترین نسخه پژو ۲۰۷، یعنی ۲۰۷ اتوماتیک سقفشیشهای به قیمت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان فروخته میشود. این وضعیت ممکن است باعث شود که دنا پلاس جوانان به عنوان گرانترین خودرو داخلی شناخته شود.
نظرات کاربران