1403/04/31

نگاهی به مشخصات دنا پلاس توربو اتومات (EF7P)-دنا پلاس جوانان

 

خودروسازان داخلی به دلیل عدم توانایی در طراحی و پیشرفت در پلتفرم‌های مدرن، مجبور شده‌اند تغییراتی در محصولات فعلی خود اعمال کنند. این خودروها دارای ریشه‌های چند دهه‌ای هستند و با قیمت‌های بالا و کیفیت نازل به بازار عرضه می‌شوند. یکی از این خودروها دنا پلاس است که اصولاً به پلتفرم پژو ۴۰۵ دهه ۸۰ میلادی بازمی‌گردد و در حال حاضر قیمتی بیش از ۱ میلیارد تومان نیز دارد. این شرکت خودروساز در یک حرکت نمادین به معرفی دنا جوانان پرداخته است، که این خودرو از تغییرات مهمی نسبت به نسخه استاندارد دنا پلاس بهره مند است. در ادامه، قصد داریم مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک را بررسی کنیم.

ظاهر

مقایسه دنا پلاس توربو اتومات و دنا پلاس جوانان در مجتمع سپهر

درباره ظاهر دنا پلاس پیش از این بارها صحبت کرده‌ایم. اگرچه ظاهر این خودرو در مقایسه با محصولات بین‌المللی هیچ تمجیدی ندارد، اما نسبت به خودروهای داخلی و محصولات صنعت خودرو کشور، طراحی دنا پلاس به‌طور کلی قابل‌قبول است. البته این خودرو برخی نقاط با تناسبات عجیبی برخوردار است که ممکن است مدتی طول بکشد تا قابل درک باشد. از جمله تفاوت‌های اساسی بین دنا جوانان و دنا پلاس اتوماتیک در طراحی ظاهری می‌توان به چراغ‌های جلو و عقب جدید، تریم قرمز رنگ سپر جلو و تریم نقره‌ای رکاب جانبی اشاره کرد.

 

طراحی داخلی

مقایسه دنا پلاس توربو اتومات و دنا پلاس جوانان در مجتمع سپهر

طراحی داخلی این دو خودرو تا حد زیادی شبیه به یکدیگر است، اما تفاوت‌های جزئی باعث تمایز دنا جوانان از دنا پلاس اتوماتیک می‌شود. آخرین نسخه از دنا پلاس ایران‌خودرو دارای فرمان دی کات، آینه الکتروکرومیک، ورود و استارت دکمه‌ای، تودوزی مشکی جدید با طرح چوب، تریم جدید داشبورد و رودری‌ها، کف‌پوش با نوار قرمز رنگ و نشان توربو، دسته‌دنده جدید با گردگیر و دوخت قرمز، صندلی مخملی با دوخت قرمز و چرم، و... می‌باشد.

تجهیزات و امکانات

دنا پلاس اتوماتیک به عنوان نسخه فول ترین این خودرو، دارای تجهیزات متنوعی است، اما دنا جوانان یک پله به بالا رفته و با تجهیزات بیشتری مجهز شده است. در فهرست تجهیزات دنا جوانان، امکاناتی مانند فرمان دی کات، کنترل کروز، ورود و راه‌اندازی دکمه‌ای، سیستم برف‌پاک اتوماتیک و چراغ‌ها، سانروف برقی، سیستم تهویه خودکار و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، مولتی‌مدیا با قابلیت نمایش محتوای گوشی، راهنمای تعویض دنده برای حالت دستی، آینه الکتروکرومیک، چراغ خوشامدگویی و ... گنجانده شده‌اند. مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک در بخش امکانات ایمنی نیز نشان می‌دهد که چندین آپشن جدید به این خودرو اضافه شده است. سیستم کنترل پایداری، نظارت بر فشار باد لاستیک و... از جمله ویژگی‌هایی هستند که در دنا جوانان دیده می‌شوند. به این موارد باید افزود: ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیرو، ترمزهای دیسکی همگانی، سیستم کمکی ترمز، کمک به حرکت در مسیر برفی، کنترل استحکام، چهار ایربگ، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب و...

مقایسه دنا پلاس توربو اتومات و دنا پلاس جوانان در مجتمع سپهر

قوای محرکه

احتمالاً تفاوت اصلی بین دنا جوانان و دنا پلاس اتوماتیک ارتقای موتور این خودرو باشد. تغییرات و بهینه‌سازی قطعات داخلی مانند میل لنگ، پیستون، توربوشارژر و ... باعث شده‌اند که قدرت و گشتاور موتور دنا جوانان به ۱۶۱ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتون متر برسد. این موتور که دارای کد EF7PTC است، یک موتور توربو ۱.۷ لیتری با ۴ سیلندر است. باید بدانیم که حداکثر گشتاور این موتور در ۱۷۵۰ دور در دقیقه قرار دارد و باعث می‌شود که خودرو به خصوص در شتاب‌دهی دوم، عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. همچنین، با کاهش دور آرام موتور از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه نسبت به موتور استاندارد، مصرف سوخت، خرابی و آلودگی هوا کاهش می‌یابد. مهم است به یاد داشته باشیم که دنا پلاس اتوماتیک از همان موتور با کد EF7 توربو استفاده می‌کند که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتون متر گشتاور دارد.

در بخش انتقال نیرو نیز، دنا جوانان از جعبه‌دنده اتوماتیک ۶ سرعته نسل هفتم استفاده می‌کند که در دنا پلاس اتوماتیک دیده نمی‌شود. ایران‌خودرو بیان می‌کند که نسبت دنده‌های گیربکس دنا جوانان نسبت به دنا پلاس اتوماتیک بهبود یافته و حالت خلاصی خودکار در آن به‌کار رفته است. در این حالت، بعد از توقف خودرو در وضعیت D و در صورت فراموشی راننده جهت تغییر وضعیت به حالت خلاص، گیربکس از حالت رانندگی (D) خارج و به حالت خلاص (N) تغییر وضعیت پیدا می‌کند و به‌طور خودکار به حالت رانندگی بازمی‌گردد، همچنین این عملکرد در دنا جوانان جدید به منظور کاهش استهلاک گیربکس و همچنین کاهش مصرف سوخت و آلایندگی استفاده می‌شود.

مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک یک تفاوت دیگر را نیز بیان می‌کند و آن به سیستم برق دنا جوانان مربوط است. طبق گفته ایران‌خودرو، تغییرات در شبکه برق و الکترونیک دنا جوانان باعث امکان اضافه کردن تجهیزات و حالت‌های الکترونیکی خودرو و کاهش تعداد نودها شده است.

مشخصات

EF7 توربوشارژ

EFP توربوشارژ

حجم

۱.۷ لیتر

۱.۷ لیتر

تعداد سیلندر

۴

۴

حداکثر توان تولیدی

۱۵۰ اسب بخار

۱۶۰ اسب بخار

حداکثر گشتاور تولیدی

۲۱۵ نیوتن متر

۲۴۰ نیوتن متر

سیستم زمان بندی سوپاپ ها

CVVT سوپاپ های ورودی

CVVT سوپاپ های ورودی و خروجی

 

سواری و هندلینگ

در بخش رانندگی و کنترل، ایجاد چنین تغییراتی در دنا جوانان به نظر نمی‌رسد که باعث بهبود چشمگیری در سواری و کنترل خودرو نسبت به دنا پلاس اتوماتیک شود، با این حال استفاده از سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش می‌تواند در مسیرهای لغزنده و پیچ‌ها تأثیر مثبتی داشته باشد. بنابراین رانندگان می‌توانند انتظار داشته باشند که دنا جوانان در ترددهای شهری و بزرگراهی سواری مناسبی داشته باشد، اما نوسانات و ناهمواری‌های بزرگ می‌توانند به کابین تأثیر منفی بگذارند و پایداری خودرو را به خطر بیندازند. همچنین در عبور از پیچ‌ها در سرعت‌های بالا باید مراقب حفظ پایداری خودرو باشند.

قیمت دنا جوانان

مقایسه دنا پلاس توربو اتومات و دنا پلاس جوانان در مجتمع سپهر

در مورد قیمت، فعلاً قیمت دقیق و زمان عرضه دنا جوانان به بازار مشخص نیست اما با توجه به اینکه قیمت دنا پلاس اتوماتیک در حال حاضر به حدود ۹۹۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان رسیده است، انتظار می‌رود دنا جوانان در بازار با قیمتی بالاتر معرفی شود. آیا این خودرو با امکانات ارائه شده ارزش خرید با بیشتر از ۱ میلیارد تومان را دارد؟ پاسخ به این سؤال توسط خریداران در بازار خواهد داد.

نتیجه گیری

به طور کلی، دنا جوانان به نظر می‌رسد تنها یک به‌روزرسانی ساده از یک خودروی قدیمی باشد و در صورتی که اهمیت زیادی نسبت به افزودن قدرت بیشتر و آپشن‌های جدیدتر ندارید، انتخاب نسخه استاندارد دنا پلاس اتوماتیک بهترین گزینه خواهد بود. همچنین تغییرات ظاهری این خودرو با کمترین هزینه در فروشگاه‌های افترمارکتی نیز امکان‌پذیر است و نیازی به هزینه‌های بیشتر نخواهد داشت، اما اگر هدف شما خرید جدیدترین نسخه دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک است، دنا جوانان ممکن است به حدی خاطرات قدیمی پیکان جوانان را به یاد بیاورد!

 

نظرات کاربران