1403/07/04

کاربرد حالت S در گیربکس اتوماتیک- دکمه برف روی دنده اتوماتیک

در بسیاری از خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، گزینه‌ای به نام حالت اسپرت وجود دارد که با فشردن یک دکمه یا انتخاب آن از منوی تنظیمات قابل فعال‌سازی است. این حالت، خودرو را برای رانندگی‌های پرشتاب و هیجان‌انگیز آماده می‌کند و عملکرد آن را شبیه به خودروهای مسابقه‌ای می‌سازد.

 

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که گیربکس اتومات چگونه می‌تواند قدرت و شتاب خودرو را افزایش دهد. در حالت عادی، زمانی که شما پدال گاز را به آرامی فشار می‌دهید، گیربکس به سرعت دنده را بالا می‌برد تا دور موتور موتور کاهش یابد و مصرف سوخت کمتر شود. به عنوان مثال، ممکن است خودرو در دور موتوری کمتر از 3000 دور در دقیقه دنده را عوض کند.

 

اما اگر شما پدال گاز را تا انتها فشار دهید، گیربکس تا رسیدن به بالاترین دور موتور ممکن (مثلاً 6000 دور در دقیقه) صبر می‌کند و سپس دنده را عوض می‌کند. این کار باعث می‌شود موتور بیشترین گشتاور و قدرت خود را تولید کرده و شتاب بیشتری به خودرو بدهد.

 

حالا اگر حالت اسپرت را فعال کنید، حتی با فشردن جزئی پدال گاز، گیربکس دنده‌ها را در بالاترین دور موتور ممکن تعویض می‌کند و با کوچک‌ترین کاهش سرعت، دنده را پایین می‌آورد تا خودرو همیشه در حالت آماده به شتاب قرار داشته باشد. به این ترتیب، خودرو به سرعت به دستورات شما پاسخ می‌دهد و شتاب‌گیری آن بسیار سریع‌تر خواهد بود.

در ادامه این مطلب به برسی کامل این حالت رانندگی در خودرو های اتومات میپردازیم با وبسایت مجتمع سپهر همراه باشید .

دکمه "S" روی دنده اتوماتیک چه معنایی دارد؟

کاربرد حالت S در گیربکس اتوماتیک- دکمه برف روی دنده اتوماتیک

همانطور که اشاره شد، دکمه "S" در گیربکس اتوماتیک برای حالت اسپرت است. وقتی خودرو در حالت "S" قرار می‌گیرد، گیربکس از حالت اتوماتیک به حالت دستی یا نیمه‌دستی تغییر می‌کند و راننده باید به صورت دستی دنده‌ها را جابه‌جا کند.

حالت اسپرت: هیجان یا تهدید؟

 

فعال کردن حالت اسپرت در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، تجربه‌ای متفاوت از رانندگی را ارائه می‌دهد. با این حال، استفاده مداوم و نادرست از این حالت می‌تواند عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

 

  • مزایای حالت اسپرت:

 

شتاب بیشتر: با تغییر الگوی تعویض دنده، موتور خودرو در دورهای بالاتر کار کرده و شتاب اولیه خودرو به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

پاسخگویی بهتر: خودرو در حالت اسپرت به فرمان‌های راننده سریع‌تر پاسخ می‌دهد و حس کنترل بیشتری را به راننده منتقل می‌کند.

هیجان بیشتر: تجربه رانندگی در حالت اسپرت به دلیل شتابگیری سریع و پاسخگویی بهتر، هیجان‌انگیزتر است.

  • معایب حالت اسپرت:

 

افزایش مصرف سوخت: به دلیل کارکرد موتور در دورهای بالاتر و بارگذاری بیشتر، مصرف سوخت خودرو به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

سایش زودهنگام قطعات: کارکرد مداوم موتور در دورهای بالا و فشار بیشتر به گیربکس، باعث سایش زودهنگام قطعات موتور و گیربکس می‌شود.

کاهش عمر مفید روغن گیربکس: روغن گیربکس در حالت اسپرت زودتر گرم شده و خاصیت خود را از دست می‌دهد، در نتیجه نیاز به تعویض زودهنگام روغن وجود خواهد داشت.

افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری: به دلیل سایش زودهنگام قطعات، هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو افزایش می‌یابد.

حالت اسپرت یک ویژگی جذاب در خودروهای امروزی است که می‌تواند لذت رانندگی را افزایش دهد. با این حال، استفاده بی‌رویه از این حالت می‌تواند به خودرو آسیب برساند و هزینه‌های اضافی را به همراه داشته باشد. توصیه می‌شود که از حالت اسپرت تنها در شرایط مناسب و برای مدت زمان کوتاه استفاده شود.

چرا حالت اسپرت خودرو کار نمی‌کند؟

کاربرد حالت S در گیربکس اتوماتیک- دکمه برف روی دنده اتوماتیک

 

اگر پس از فعال کردن حالت اسپرت در خودروی خود با گیربکس اتوماتیک، تغییری در عملکرد خودرو مشاهده نکردید یا نشانگر حالت اسپرت روشن نشد، ممکن است چند عامل زیر دخیل باشند:

 

خرابی کلید یا دکمه اسپرت:

ساده‌ترین دلیل این مشکل، خرابی فیزیکی کلید یا دکمه‌ای است که برای فعال کردن حالت اسپرت استفاده می‌شود. در این حالت، با فشردن دکمه، هیچ سیگنالی به سیستم خودرو ارسال نمی‌شود.

مشکل در سیم‌کشی:

 سیم‌کشی متصل به کلید اسپرت تا واحد کنترل گیربکس (TCU) ممکن است قطع شده یا دچار اتصال کوتاه شده باشد. این مشکل باعث می‌شود سیگنال ارسالی از کلید به TCU نرسد.

خرابی واحد کنترل گیربکس:

 TCU مغز متفکر گیربکس اتوماتیک است و وظیفه کنترل عملکرد آن را بر عهده دارد. در صورت خرابی TCU، حتی اگر سیگنال از کلید به آن برسد، ممکن است فرمان فعال شدن حالت اسپرت اجرا نشود.

  • راه حل:

 

برای رفع این مشکل، بهتر است خودرو را به یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک ببرید تا تکنسین با استفاده از دستگاه عیب‌یابی، مشکل را دقیقاً شناسایی و برطرف کند. معمولاً تعمیرکاران با بررسی موارد زیر، مشکل را تشخیص می‌دهند:

 

بررسی فیزیکی کلید اسپرت: بررسی ظاهر و عملکرد فیزیکی کلید برای اطمینان از سالم بودن آن.

بررسی سیم‌کشی: بررسی تمامی سیم‌های مرتبط با کلید اسپرت و TCU برای اطمینان از عدم وجود قطع یا اتصال کوتاه.

بررسی TCU: بررسی عملکرد TCU با استفاده از دستگاه عیب‌یابی و در صورت نیاز، تعویض آن.

اگر گیریبگس اتوماتیک خودرو شما با مشکل مواجه شده است و به دنبال تهیه لوازم یدکی با کیفیت میباشید ، نگران نباشید ! مجتمع سپهر مجتمع سپهر عمده فروشی لوازم یدکی خودرو در تهران میباشد . با مراجعه به مجتمع سپهر لوازم یدکی مورد نیاز خودرو خود را تهیه کرده و با خیال راحت از خودرو خود استفاده کنید .

دکمه برف یا ستاره روی دنده اتوماتیک چه کاربردی دارد؟

در بسیاری از خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، دکمه "S" نمایانگر "Sport" یا حالت اسپرت است. در این حالت، اگر به دنبال شتاب و عملکرد بهتری هستید، می‌توانید گیربکس را در حالت "S" قرار دهید. در این وضعیت، خودرو معمولاً دنده‌ها را با تأخیر بیشتری عوض می‌کند و به دور موتور (RPM) بالاتری می‌رسد، که منجر به عملکردی پویاتر و اسپرت‌تر می‌شود. همچنین، در این حالت، ممکن است از قابلیت ترمز موتوری نیز بهره‌مند شوید که به کاهش سرعت در هنگام دنده معکوس کمک می‌کند.

در حقیقت، حالت "S" برای تجربهٔ رانندگی هیجان‌انگیزتر و دینامیک‌تر نسبت به حالت "D" معمولی طراحی شده است. در برخی خودروها، این حالت به شما امکان استفاده از دنده دستی از طریق پدال‌های پشت فرمان را هم می‌دهد، به طوری که شما می‌توانید تغییر دنده را به صورت دستی انجام دهید و کنترل بیشتری بر روی گیربکس داشته باشید.

 

 

نظرات کاربران