1401/03/31

کارهایی که با ماشین اتومات نباید بکنیم

 

 

اختراع موتورهای گیربکس اتوماتیک دنیای اتومبیل را کاملا متحول کرد. این امر رانندگی را آسان‌تر و در دسترس‌تر کرد، به‌ویژه برای نوآموزان رانندگی، زیرا از شر سیستم گیج‌کننده کلاچ خلاص شدند.

 

با این حال، این اختراع با چالش های جدیدی نیز همراه بود. استفاده نادرست از این وسایل نقلیه در هنگام رانندگی می تواند منجر به آسیب های گران قیمت شود. اما شیوه های صحیح و استفاده از راهکارهای عقلی بهترین نتیجه را از خودرویی با گیربکس اتوماتیک برای شما دارد.

 

در اینجا اعمالی وجود دارد که هرگز نباید هنگام رانندگی با خودروی گیربکس اتوماتیک انجام دهید.

 

 

رانندگی با ماشین اتومات

 

هرگز در سراشیبی ماشین خود را درحالت خلاص نگذارید

بسیاری از رانندگان به اشتباه معتقدند که حرکت در سراشیبی با دنده خلص می تواند مقداری از سوخت را ذخیره کند. چیزی که نمی دانید این است که قرار دادن خودروی گیربکس اتوماتیک  در حالت خلاص فقط سرعت آن را کاهش می دهد و در مصرف سوخت صرفه جویی نمی کند. دنده خلاص نیز کنترل خودرو را از شما دور می کند. این بدان معنی است که در مواقع اضطراری، ممکن است نتوانید آن را به خوبی کنترل کنید.

 

برای عوض کردن جهت حرکت(دنده عقب)ماشین را متوقف کنید.

برخی افراد قبل از توقف کامل خودرویشان دنده را عوض می کنند. هرگز نباید بدون توقف کامل وسیله نقلیه، از دنده عقب استفاده کنید.

ممکن است خیلی عجله داشته باشید، اما این منطقی نیست که به جای ترمز از گیربکس برای توقف خودرو استفاده کنید. همچنین این امر منجر به فرسودگی گران قیمت دنده ها می شود و ممکن است مجبور شوید برای تعویض کل سیستم انتقال قدرت هزینه هنگفتی پرداخت کنید.

 

پراید دنده اتومات

 

در حالت خلاص دور موتور ماشین خود را بالا نبرید.(پدال گاز را فشار ندهید)

قبل از تغییر دنده به حالت رانندگی، از چرخاندن دور موتور در حالت خلاص خودداری کنید. شما فقط باندهای گیربکس را فرسوده خواهید کرد و تعویض آنها بسیار گران است. در عوض، پای خود را روی ترمز بگذارید،دکمه ویا سوییچ را بچرخانید و دنده را در حالت (Drive) قرار دهید.

 

هرگز وسیله نقلیه خود را پشت چراغ قرمز در حالت خلاص قرار ندهید

استفاده از وضعیت خلاص در پشت چراغ قرمز برای صرفه جویی در مصرف سوخت یک اشتباه بزرگ است. چراغ های قرمز فقط چند دقیقه طول می کشد، بنابراین هرگونه صرفه جویی در مصرف سوخت بسیار ناچیز خواهد بود.

داستان به اینجا ختم نمی شود هر بارکه دنده‌ را برای توقف پشت چراغ قرمز تعویض می‌کنید آنها را در معرض سایش غیرضروری قرار می‌دهید.

اجازه دهید ترمزها کار خود را انجام دهند و از همه اینها اجتناب کنید: موتور را در حالت درایو (D) قرار دهید و با فشار روی پدال ترمز پشت چراغ قرمز توقف کنید. چراغ که سبز شد شما فقط باید ترمزها را رها کنید و به رانندگی ادامه دهید نه اینکه دنده ها را خرد کنید.

 

هرگز بدون توقف کامل ماشین دنده را درحالت پارک قرار ندهید

شایدگیربکس اتوماتیک جدید شما اجازه پارک بدون توقف کامل را بدهد، اما هرگز نباید این کار را انجام دهید. هنگامی که شما دنده پارکینگ(P) را درگیر می کنید، یک سنجاق قفلی در جعبه دنده قرار می گیرد تا از حرکت بیشتر جلوگیری کند. اگر قبل از توقف کامل خودرو درگیر شود، خطر شکستن این پین وجود دارد. با تعویض این پین ضربه بزرگی به حساب بانکی شما خورده می شود.

 

 

کارهایی که با دنده اتومات نباید کرد

 

 

هرگز با گیربکس اتوماتیک در جاده های پر آب رانندگی نکنید.

ورود آب در گیربکس ممکن است آسیب جبران ناپذیری به آن وارد کند، زیرا از تعویض درست دنده ها جلوگیری می کند.

 

وسیله نقلیه خود را در حالت خلاص راه اندازی نکنید

اگر می خواهید خودروی شما تا حد امکان طولانی مدت دوام بیاورد، هرگز وسیله نقلیه خود را در حالت خلاص روشن نکنید. این فقط فشار زیادی را به وسیله نقلیه شما وارد می کند.

 

یکی از مواردی که در بین رانندگان وسایل نقلیه اتوماتیک بسیار رایج است، قرار دادن ماشین در حالت خلاص واقدام به روشن کردن آن است. این یک اشتباه بزرگ است. این کار فقط به گیربکس اتوماتیک آسیب می رساند. راه درست این است که گیربکس را در حالت رانندگی(D) قرار دهید وسپس اقدام به روشن کردن ماشین کنید.

 


دنده اتومات چگونه کار میکند

 

رانندگی مدام با سوخت کم

آلاینده ها یا ذرات خارجی می توانند در کف باک بنزین خودرو شما ته نشین شوند. وقتی با سوخت کم رانندگی می کنید، این آلاینده ها می توانند وارد موتور شوند که در دراز مدت برای ماشین شما مضر است.

 

کشیدن ترمز دستی در حالت پارک

ترمز دستی ماشین شما به ثابت ماندن آن در هنگام پارک کمک می کند. اگر ترمز دستی کشیده نشود، گیربکس خودرو قفل نمی شود، و احتمال حرکت خودرو وجود دارد. این یکی از مهمترین کارهایی است که هرگز نباید در ماشین های اتوماتیک انجام دهید.

 

در هنگام حرکت دست خود را روی دنده قرار ندهید

قرار دادن دست روی دسته دنده ممکن است باعث شود ناخواسته به قطعات داخلی فشار وارد کنید. این عادت در درازمدت می تواند سرعت فرسودگی گیربکس را افزایش دهد.این ساده ترین اشتباهی است که هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک باید از آن اجتناب کنید.

 

جمع بندی

هرچند این عادت‌ها ساده به نظر می رسند، اما ممکن است هرگز متوجه آسیبی که به وسیله نقلیه شما وارد می‌کنند نشوید تا زمانی که در میانه‌ی ناکجاآباد متوقف شوید. بدتر از آن، اگر مراقب نباشید ممکن است شما را در معرض خطر جدی قرار دهند. این نکات ساده می تواند به شما کمک کند با ایمنی در جاده ها سفر کنید و طول عمر خودروی خود را افزایش دهید.

 

 

نظرات کاربران