1401/04/23

با این کارها عمر کولر خودرو زیاد میشه

 

یکی از مهمترین آپشن هایی که در همه خودروها وجود دارد، کولر خودرو می باشد. اما مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم و بسیار اهمیت دارد، درست استفاده کردن از آن می باشد.

زیرا رفتار درست با کولر خودرو، علاوه بر آن که در حفظ عمر مفید سیستم تهویه نیز تاثیر می گذارد، بر کیفیت رانندگی (زیرا گرمای زیاد باعث عصبی شدن راننده می شود و ممکن است موجب بروز تصادف شود) و همچنین سلامت راننده و سرنشینان (از ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی جلوگیری می‌کند)هم موثر می باشد.

 بنابراین در این مقاله هدف ما بر این است تا همه اطلاعاتی که در مورد کولر خودرو باید بدانید، از جمله راه اندازی و تعمیر کردن کولر،  کار کردن و درست استفاده کردن از آن و....را به شما توضیح دهیم.

 

 

خرید قطعات کولر

 

 

مزیت استفاده از کولر خودرو 

در اواخر فصل بهار و تابستان که هوا بسیار گرم می شود، باعث می شود تا دمای داخل خودرو بالا رود و این گرما و بالا رفتن دما به روکش های صندلی اتومبیل، سیستم صوتی، داشبورد و حتی وسایل شخصی راننده مثل موبایل، آسیب های جدی وارد می کند. بنابراین استفاده از کولر خودرو، دمای داخل اتاق را پایین می‌آورد و از وسایل داخل ماشین محافظت می کند.

 از دیگر مزیت های کولر خودرو این است که همانطور که گفتیم با گرم شدن هوا، دمای داخل ماشین هم بالا می رود و باعث می‌شود تنفس را دچار مشکل کند، مخصوصا اگر شخصی مشکل آسم داشته باشد، تنگی نفس به او دست می‌دهد و یا اگر کودکی در خودرو حضور داشته باشد ممکن است گرما زده شود. در این حالت استفاده از کولر این مشکل را برطرف می سازد.

از مزیت دیگر کولر خودرو می‌توان به حذف سر و صدای محیط بیرون نسبت به پایین دادن شیشه ها اشاره کرد.

 

اقدامات لازم برای کار با کولر خودرو

1_ حالا که با مزیت ها و اهمیت داشتن کولر خودرو آشنا شدید، باید از سالم بودن کولر خودروی خود اطمینان حاصل کنید. در این صورت قبل از هر چیز بهتر است مانند قطعات دیگر خودرو، که برای سرویس پیش تعمیرکار می روید، حتماً قبل از شروع فصل گرما، برای سرویس کولر خودروی خود هم اقدام کنید.

مثلا فیلتر تصفیه هوا را تمیز کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید. زیرا سیستم تهویه خودرو از رشد باکتری ها و قارچ ها در کولر جلوگیری می کند.

2_ سعی کنید وقتی ماشین در دور پایین موتور خود قرار دارد از کولر استفاده کنید، تا به کلاچ کمپرسور آسیب وارد نشود و همچنین از مصرف سوخت بیش از حد جلوگیری شود.

3_ در هنگام روشن کردن کولر خودرو، پنجره ها را ببندید. تا انرژی مصرف شده برای خنک کردن هوای داخل اتاق خودرو به هدر نرود. علاوه بر آن اگر پنجره ها در هنگام استفاده از کولر خودرو باز بمانند، باعث می شود بر سیستم تهویه، فشار وارد شود.

4_ سعی کنید در ابتدای استفاده از کولر خودرو، چند لحظه آن را در حالت پنکه قرار دهید تا هوای گرمی که در قسمت تهویه جمع شده است تخلیه شود. سپس با این کار سیستم تهویه آماده استفاده می شود. و میتوانید سرعت آن را زیاد کنید.

5_ اگر اتومبیل خود را در هوای بسیار گرم پارک کرده‌اید یا اتومبیلتان در معرض نور خورشید قرار داشته است، با این حال بلافاصله بعد از نشستن داخل خودرو کولر آن را روشن نکنید. زیرا برای سلامتی بسیار ضرر دارد .برای این کار ابتدا پنجره ها را باز کنید تا هوای بیرون کمی داخل بیاید و هوای داخل اتاق کمی معتدل شود، سپس کولر را روشن کنید. در کل برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است خودرو را در سایه یا مکان های مسقف پارک کنید.

6_ برای آنکه از کولر خودروی خود بهتر استفاده کنید و هوای داخل زودتر سرد شود، بهتر است دکمه ای که مربوط به گردش هوای داخل است را بزنید.

 

 

خرید گاز کولر خودرو

 

 

نکات استفاده از کولر خودرو 

 

1_ یکی از راهکارهایی که طول عمر کولر خودرو را افزایش می دهد، این است که همیشه سیستم تهویه اتومبیل خود را تمیز نگه دارید و اگر کهنه شد نسبت به تعویض آن اقدام کنید. تا از خرابی های احتمالی جلوگیری شود.

2_ برای مراقبت از کولر خودرو و سالم ماندن آن مراقب باشید که در هنگام روشن کردن اتومبیل خود، سیستم کولر در حالت خاموش باشد.

3_در هنگام شارژ گاز سیستم کولر خودرو، از گازی استفاده کنید که با کولر خودرو سازگار باشد و همچنین مطمئن شوید که گاز داخل سیستم کولر با گاز دیگری مخلوط نشده است. این نکته را به یاد داشته باشید که اگر کولر خودرویشان بدون گاز باشد یا کمی گاز داشته باشد به کمپرسور کولر آسیب وارد می کنند.

4_ وظیفه کندانسور، فرستادن گرمای جذب شده و حرارت ساطع از سوی اوپراتور، به بیرون از اتاق خودرو می باشد. پس مهم است که این قطعه همیشه تمیز و به دور از خاک و کثیفی باشد.

5_ راننده و سرنشینان خودرو هنگام استفاده از کولر، دریچه های آن را تنظیم کنند تا از برخورد باد مستقیم به خود و به تبع آن گرفتگی ماهیچه ها جلوگیری کنند.

 6_به تمیز بودن دریچه های کولر اهمیت دهید، تا بتوانید حداکثر بهره برداری از سیستم تهویه را دریافت کنید.

7_ کمپرسور گاز فشرده شده را به کندانسور منتقل می کند و درآنجا گاز خنک میشود، سپس گاز خنک به مایع تبدیل میشود و به کمپرسور بازگردانده می شود. پس واضح است که هرچه عمر این قطعه بیشتر شود، میزان کارآیی آن پایین می آید. اما نکته جالبی که وجود دارد این است که هم استفاده بیش از اندازه از کولر، و هم استفاده نکردن از آن باعث آسیب رساندن به کمپرسور می شود.

برای آنکه به کمپرسور آسیب کمتری وارد کنید و طول آن را بیشتر کنید باید هر ماه، حتی در ماه های سرد سال، کولر را به مدت 10 دقیقه روشن کنید.

8_در هنگامی که اتومبیل ایستاده است (مثلاً پشت چراغ قرمز هستید)  کولر خودرو را خاموش کنید تا از افزایش مصرف سوخت اتومبیل تان جلوگیری کنید.

9_ برای آن که طول عمر کولر خودرو افزایش یابد، تعمیر و نگهداری منظم خودرو را انجام دهید.

 

 

تعمیر کولر خودرو

 

 

تعمیر کولر ماشین 

کولر خودرو از چندین قطعه به نام های اپراتور، کمپرسور، کندانسور، مخزن گاز، هرزگرد، تسمه کولر و.... تشکیل شده است و در صورت خرابی یا ایراد پیدا کردن هر کدام از این قطعات، بقیه قطعات نیز دچار مشکل شده و به درستی کار نمی کنند.

 یکی از مواردی که اتفاق می افتد و شما متوجه می شوید که کولر خودرو نیاز به تعمیر دارد این است که؛ وقتی خودرو را روشن می کنید ابتدا باد خنک می زند و بعد کم کم باد گرم از سیستم تهویه خارج می شود. در این شرایط ترموستات کولر دچار ایراد شده است و نیاز به ریگلاژ کردن دوباره دارد. یا همچنین ممکن است وقتی اقدام به روشن کردن کولر می کنید اصلا روشن نشود. اگر این ایراد ایجاد شد مشکل از بستن سیم پیچی کولر می باشد و باید آن قسمت را مورد بررسی قرار دهید.

مالکان خودرو باید به این نکته توجه کنند که گاز کولر خودرو، گاز فرئون می باشد و بسیار سمی است. بنابراین توصیه می شود هیچگاه خودتان اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و این کار را به مکانیک واگذار کنید.

 

 کلام آخر ...

کولر خودرو کار تهویه را به عهده دارد و هوای گرم را تبدیل به هوای سرد می کند و به داخل کابین خودرو می فرستد. این قطعه در اتومبیل در فصل تابستان بسیار کاربردی می باشد. بنابراین باید قبل از استفاده از سالم بودن آن اطمینان کامل داشته باشیم. در این صورت برای حفظ سلامت خود و خودرویمان باید به فکر سرویس کولر، به دست یک متخصص با تجربه باشیم.

 

 

نظرات کاربران