1401/05/22

میل گاردان چیست و چه نقشی دارد؟

 

میل گاردان در اصل انتقال دهنده ی نیروی موتور می باشد. اما میل گاردان دقیقا چه طور کار میکند؟ وظایف میل گاردان چیست؟ انواع میل گاردان کدام اند؟

در ادامه به جواب این سوالات درباره ی میل گاردان خواهیم پرداخت.

 

 

علت خرابی میل گاردان

 

 

میل گاردان چیست؟

در خودروهایی که چرخ های محرک در عقب است و موتور آنها در بخش جلو واقع است، باید نیروی حاصل از موتور به نحوی به چرخها برسد. این وظیفه به عهده میل گاردان است که نیروی حاصل از موتور را پس از خروج از گیربکس به چرخهای عقب انتقال دهد.

پس در اصل میل گاردان یک انتقال دهنده ی نیرو می باشد.

 

ساختار میل گاردان به چه صورت است؟

شکل میل گاردان شکل یک لوله ی عادی نیست. میل گاردان کاملا صاف و بدون لنگی بوده و جنس آن حالت فنری دارد تا در صورت وارد شدن فشار مجدداً به حالت اولیه بازگردد. البته این قطعه اکثرا به خاطر این که فشار زیادی را متحمل می شود کج می شود. در دو طرف میل گاردان چهار شاخه‏ ی مخصوص وجود دارد که به میل گاردان امکان حرکت همزمان با بالا و پایین رفتن دیفرانسیل در دست ‏اندازها را می دهد.

میل گاردان دارای یک اتصال کشویی نیز هست. اتصال کشویی میل گاردان را به دو تکه تقسیم می کند.

بیش تر انواع میل گاردان توخالی است و دلیل این که تو پر ساخته نمی شود این است که با کوچک ترین لنگی اتومبیل باید نیرویی نزدیک به یک  زلزله 7 ریشتری را تحمل کند و نیز در صورت وزن زیاد آن چهارشاخه‏ ها وزن آن را تحمل نکرده و خواهند شکست!

اما نوع دیگری از آن نیز تو پر و برای خودرو هایی با کارکرد سبک ساخته می شود.

نحوه ی عملکرد میل گاردان به چه صورت است؟

چهار شاخه ها در دو طرف میل گاردان به آن امکان حرکت همزمان با بالا و پایین رفتن دیفرانسیل در دست‏ اندازها را می دهند. ولی این بالا و پایین رفتن دیفرانسل مستلزم کوتاه و بلند شدن میل گاردان نیز هست. یعنی وقتی دیفرانسیل بالا می رود گاردان باید کوتاه شده و بلعکس. برای این اتفاق باید از اتصال کشویی بهره برد. همان طور که در بالا گفته شد، اتصال کشویی میل گاردان را به دو قسمت تقسیم می کند به گونه ای یک طرف قطور تر از طرف دیگر می شود. سپس طرف نازکتر در داخل طرف قطورتر فرو می رود. به منظور جلوگیری از هرزگردی، در بخش داخلی سمت قطور و بخش بیرونی طرف دیگر هزار خاری ایجاد می نمایند. در نتیجه گاردان به حالت کشویی می تواند در هنگام چرخش کوتاه و بلند شود.

 

میل گاردان را از چه جنسی می سازند؟

میل گاردان های توخالی معمولا از جنس فولاد کم ذغال تهیه می شوند و به وسیله ی الکتریسیته یا گاز جوش داده می شوند.

 

 

میل گاردان چیست

 

 

انواع میل گاردان

مانند بیش تر قطعات ماشین، میل گاردان نیز انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

 

میل گاردان یک تکه

این نوع میل گاردان را در اتومبیل هایی که فاصله بین گیربکس و موتور حداکثر 5/1 متر باشد استفاده می کنند.

 

میل گاردان دو تکه

در اتومبیل هایی که فاصله بین گیربکس و موتور بیش از 5/1 متر باشد از میل گاردان دو تکه استفاده می کنند.

اگر طول گاردان یک تکه بیش تر از این شود مشکل به وجود می آید، به همین دلیل میل گاردان را به صورت دو تکه می سازند.

 

میل گاردان توخالی

نوع توخالی به خاطر وزن کمتری که دارد، برای موتورهایی با کارکرد سنگین بیش تر به کار می رود. این نوع میل گاردن  دارای قدرت انتقال گشتاور بیش تری نیز می باشد.

 

میل گاردان تو پر

این نوع میل گاردان کم تر تولید و استفاده می شود. داخل لوله های این نوع میل گاردان تو پر است.

 

مزیت میل گاردان کوتاه چیست؟

در بالا هم گفته شد که سعی می شود که میل گاردان کوتاه ساخته شود. میل گاردان کوتاه مزایای زیادی دارد. از مزیت های عالی کوتاه بودن میل گاردان این است که از نیروی موتور کاسته نمی شود و به طور کامل به دیفرانسیل منتقل می گردد و قدرت خودرو بیشتر می شود. به همین دلیل در بیش تر خودروها دیفرانسیل در جلو قرار میگیرد.

 

 

خرید میل گاردان

 

 

انواع خرابی میل گاردان

سایر قطعات ماشین ممکن است خراب شده و نیاز به تعمیر داشته باشند. میل گاردان نیز از این قضیه مستثناء نیست! قطعاتی که برای تعمیر به کار می روند نیز باید کیفیت بالا داشته باشند. برای خرید قطعات و لوازم خودرو با کیفیت بالا می توانید به سایت مرکز تجاری سپهر مراجعه نمایید.

انواع خرابی میل گاردن به شرح زیر است:

 

آسیب دیدن لوله ی کوتاه

اعمال هرگونه ضربه به لوله و یا عوامل دیگر به گاردان باعث ایجاد لنگی می شود. در نتیجه مرکز ثقل جابه جا شده و بر میل گاردان اثر منفی خواهد گذاشت. اگر این مشکل برای میل گاردان پیش بیاید باید آن را تعویض کرد!

 

ریپ زدن

به حالتی گفته می شود که حین دوران آهسته مفصل حول یکی از محورها و یا هر دو محور، حرکت دنده ای و یا پله دار به گونه ای کاملاً مشخص احساس شود.

دلیل این خرابی ممکن است به خاطر جنس نامرغوب نیدل، ورود ذرات خارجی به داخل مفصل و یا سختی پایین قفسه ساچمه باشد.

 

قفل کردن

به حالتی گفته می شود که مفصل مورد نظر فاقد هرگونه حرکت در یک یا تمامی جهات باشد. این مشکل باعث ایجاد سر و صدا در این قسمت می شود.

شکستن بعضی قطعات این مجموعه و یا زنگ زدگی آن ها می تواند از دلایل این خرابی باشد.

 

بریدن میل گاردان

میل گاردان می تواند به دلایل مختلفی ببرد!

خرابی قفل گاردان، گیر کردن کشویی گاردان، خوردگی بلبرینگ های چهار شاخه، تعویض دنده معکوس در دور زیاد از دلایل بریدن میل گاردن است.

لق شدن میل گاردان

تاب برداشتن گاردان، شکستن و ترک برداشتن و خراب شدن چهار شاخ میل گاردن می تواند از دلایل لق شدن آن باشد.

 

سخن پایانی ...

در اخر باید متذکر شویم که برای تعمیر این قطعه از خودرو از روش هایی نظیر جوشکاری و تعویض قطعات و ماشین کاری استفاده می شود. این قطعه در حرکت خودرو نقش پر رنگی دارد. پس هنگام خراب شدن آن به یک متخصص مراجعه کنید. هم چنین قطعات آن را نیز از فروشگاهی مطمئن خریداری نمایید. برای خرید انواع قطعات و لوازم ماشین با کیفیت بالا و قیمت مناسب به سایت مرکز تجاری  سپهر مراجعه نمایید.

 

 

نظرات کاربران