1401/03/07

ایربگ خودرو چیست

حتماً تا بحال نام ایربگ را شنیده اید و قطعاً بسیاری از شما با آن آشنایی دارید. ایربگ یا همان کیسه هوا، بالشت یا کیسه منعطفی است که هنگام تصادفات جاده ای، طی پروسه ای باز می شود و از سرنشینان در برابر ضربات شدید محافظت می‌ کند. امروزه تمامی ماشین های تولید شده دارای ایربگ هستند و بدون این وسیله ضروری، ماشینی اجازه ارائه در بازار ندارد‌. اگر شما هم به طور کامل نمی‌ دانید ایربگ خودرو چیست، در ادامه با سپهر همراه باشید.اجزای ایربگ

 

ایربگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟

مطمئناً وسیله ای که از جان انسان محافظت می‌ کند سیستم ساده و واحدی ندارد، و از بخش ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است. در این بخش قصد داریم شما را با اجزای ایربگ آشنا کنیم.

کیسه ها

ایربگ کلمه ای انگلیسی است و در لغت فارسی کیسه هوا معنی می‌ شود. کیسه در ایربگ همان بخشی است که هنگام تصادف به سرعت با نوعی گاز پر می‌ شود و ضربه را دفع می‌ کند.

کیسه های هوا دقیقا در بخش های از خودرو قرار می‌ گیرند که هنگام تصادف، سرنشینان با آن برخورد می کنند. کیسه های هوا چندین لایه پلیمری هستند و برای جلوگیری از چسبیدن لایه ها به یکدیگر، هر لایه با پوشش سیلیکونی پوشیده می شود.

 ایربگ ها در لایه های خود دارای منافذ ریزی هستند که بلافاصله پس از دفع ضربه جمع شوند و سرنشینان به راحتی از خودرو خارج شوند. در گذشته تنها دو کیسه هوا در خودرو ها قرار دارد که یکی در فرمان و دیگری در داشبرد قرار داشت، اما امروزه ایربگ ها در بخش های مختلفی از جمله درب ها نیز قرار دارند.

سیستم باد کننده

سیستم باد کننده یک ژنراتور کوچک است که وظیفه آن تولید نیتروژن است، اما چگونه؟ سیستم باد کننده از چند قرص سوخت و یک جرقه زن تشکیل می‌ شود که مستقیماً به سیستم مرکزی خودرو وصل است.

هنگام دریافت سیگنال های خطر، جرقه زن با فعالیت خود باعث اشتعال قرص های سوخت می‌ شود و در ادامه سوختن قرص ها، کیسه ها با نیتروژن پر می‌ شوند. شاید تا به اینجای مطلب به درستی متوجه نشده باشید که ایربگ خودرو چیست یا قرص سوخت چگونه کیسه را باز می ‌کند.

 قرص های سوخت سدیم آزید و پتاسیم جامد هستند، که در صورت اشتعال و واکنش، نیتروژن فراوانی آزاد می‌ کنند. تمامی پروسه دریافت سیگنال خطر، جرقه، اشتعال مواد شیمیایی و باد شدن ایربگ در کمتر از نیم ثانیه اتفاق می افتد.

حسگر های کنترل

شاید برای شما هم سوال باشد که ایربگ ها چگونه‌ در دقیق ترین زمان ممکن به وظیفه خود عمل می‌ کنند. حقیقتاً عملکرد به موقع ایربگ بخاطر وجود حسگر های کنترلی است، که مدام در حال بررسی و تحلیل وضعیت خودرو هستند.

از آنجایی که این سیستم همیشه در حال کار است، به محض دریافت حس خطر، سیگنال ها را به سیستم مرکزی ارسال می‌ کند و ایربگ ها فعال می‌ شوند. حسگر های کنترل انواع مختلفی دارند، که بعضی‌ از آنها شدت ضربه و بعضی دیگر سرعت را محاسبه می کنند. حسگر ها اکثر اوقات در مجاورت چرخ ها و اکسل جلو قرار دارند.

ایربگ خودرو چه کاربردی دارد؟

تا اینجا با کارکرد کلی و تاثیرات آنی ایربگ آشنا شدیم. اگر به دنبال کنکاش در دلایل وجود ایربگ باشید، باید بگوییم که مدت طولانی صاحب نظران برای نصب و الزام وجود ایربگ اختلاف نظر داشتند.

 در سال 1998 سازمان ایمنی جاده آمریکا طبق تحقیقات گسترده‌ ای، وجود ایربگ را الزام و لازمه عرضه خودرو در بازار دانست. هنگامی که تصادف یا ضربه ناگهانی صورت بگیرد، سیستم مرکزی سیگنال های خطر را دریافت می‌ کند و خودرو به سرعت متوقف می‌ شود.

توقف ناگهانی ماشین در سرعت بالا، باعث رانش شدید سرنشینان به جلو و اطراف می‌ شود و در ادامه افراد حاضر در ماشین با ضربه شدیدی به سمت جلو پرتاب خواهند شد. اگر طی پروسه برخورد یا تصادف کمربند ایمنی فعال باشد، احتمال برخورد اعضای حساس بدن مانند سر، گردن، پیشانی، چانه و...... کاهش می یابد.

در صورتی که کمر بند ایمنی فعال نباشد، احتمال برخورد این اعضای حساس به صد درصد می‌ رسد، که فوق العاده خطرناک است. ایربگ به محض حس خطر باز شده و فاصله بین سرنشین با اطراف را پر می کند، این گونه شدت رانش با هوا برخورد کرده و خنثی می‌ شود.

در نتیجه شدت ضربه کاهش یافته و احتمال آسیب به اعضای حساس کاهش میابد. کاهش شدت ضربه از اولین کاربرد های ایربگ است که در ساده ترین نوع کیسه هوا نیز اعمال می‌ شود.

ایربگ

ایربگ های پیشرفته قابلیت دفع فشار و تنش برخورد و ضربه را نیز دارند. پس از اعمال قوانینی از جمله الزام وجود ایربگ در خودرو ها، آمار صدمات و تلفات جاده ای کاهش پیدا کرد.

 

چند نوع ایربگ خودرو داریم؟

علاوه بر ایربگ خودرو چیست باید بپرسیم که ایربگ خودرو چند نوع است؟ طی سال های گذشته ایربگ های مختلفی تولید شده‌ اند که هر کدام در نقطه خاصی از خودرو نصب می‌ شوند و کارایی مختلفی دارند. امنیت خودرو نیز تا حدودی به تعداد ایربگ ها بستگی دارد.

• ایربگ پرده ای

این نوع ایربگ همان طور که از نامش مشخص است، سطوحی مانند ستون های ماشین، شیشه ها و..... پوشش می‌ دهد تا سرنشینان با شیشه‌ برخورد نکنند یا در صورت شکستگی شیشه، خرده های آن باعث زخمی شدن افراد نشود.

• ایربگ سرنشین جلو

ابتدایی ترین نوع کیسه هوا، ایربگ سرنشین جلو است که وظیفه آن محافظت از سرنشینان جلو در برابر ضربه است. سایز این نوع کیسه هوا نسبتاً بزرگتر است و در فرمان و داشبورد قرار دارد. مخزن ایربگ جلو از پلاستیک فشرده تشکیل شده است، که هنگام باز شدن کیسه به سرعت کنار می‌ رود.

• ایربگ وسط

این نوع ایربگ در ماشین های سطح بالا و اکثراً خارجی اعمال می‌ شود. محل قراری گیری آن بین دو صندلی جلو است. ایربگ وسط از برخورد سرنشینان جلو با یکدیگر جلو می‌ کند.

• ایربگ جانبی

کیسه هوای جانبی در قسمت های مانند صندلی نصب شده است که در هر ردیف نیز وجود دارد. هنگام تصادف و ضربه این کیسه ها باز شده و از افراد در برابر برخورد با طرفین محافظت می کنند. حدود غیر ثابت ایربگ جانبی تا زیر پنجره است که از برخورد با قسمت های سخت مانند دستگیره و...... جلوگیری می کند‌، اما اگر ایربگ پرده ای وجود نداشته باشد، این کیسه تا ارتفاع پنجره نیز باز می شود.

• ایربگ کمبرندی

شاید کمربند ایمنی شما هم مجهز به ایربگ باشد! بله درست شنیده اید. ایربگ کمربندی در کمبرند ایمنی نصب می‌ شود تا از آسیب کمربند بر بدن افراد جلو گیری کند‌. چرا که هنگام تصادف و رانش های ناگهانی ممکن است کمربند در حالت شدیدی کشیده شود.

• ایربگ زانو

زانو از مهمترین قسمت های بدن است که هنگام تصادف ضربه می‌ بیند. به همین دلیل برای سرنشینان جلو ایربگ زانو قرار داده شده است که هنگام پرتاب به جلو، با قسمت های سخت و خطرناک ماشین برخورد نکنند.

• ایربگ عابر

جدید ترین نوع ایربگ، کیسه هوای عابر است، که در قسمت بیرونی و جلویی ماشین نصب می‌ شود. وظیفه کیسه هوای عابر محافظت از عابر در برابر برخورد با ماشین است.

ایربک

کلام آخر

ایربگ ها از تأسیسات امنیتی ماشین هستند که احتمال آسیب را در صورت تصادف کاهش می‌ دهند. بنابراین هنگام خرید خودرو به تعداد و نوع ایربگ توجه داشته باشید. امیدواریم که به خوبی با کیسه هوا آشنا شده باشید و مقاله ایربگ خودرو چیست برای شما مفید بوده باشد. از همراهی شما تا پایان مطالب سپاسگزاریم.

نظرات کاربران