1401/03/22

انواع باطری ماشین

 

باطری ماشین از مفيدترين اختراعات انسان تا به امروز بوده است زيرا ديگر نياز نيست دائما به يك منبع برق متصل باشيم. باطری ها مثل يك منبع برق عمل ميكنند و قادرند مقدار بسياري انرژي درون خود نگهدارند. باطری ها به شما كمك ميكنند نياز مستقيم به برق نداشته باشيد و حتي در مكاني كه سيم و كابل برق هم وجود ندارد از وسيله ي خود استفاده كنيد. شما در این مقاله با انواع باطری ماشین آشنا خواهید شد.

 

خرید باطری ماشین

 

باطری خودرو چيست و چه وظايفي دارد؟

يكي از مهم ترين قطعات خودرو باطری آن است كه اصطلاحا آن را قلب الكتريكي خودرو نيز مي نامند. باطری انرژي مورد نياز خودرو براي روشن شدن،جرقه زدن استارت و سيستم روشنايي را تامين ميكند. پس اينكه باطری ماشين كه منبع الكتريكي ماشين به حساب مي آيد، به درستي و بهينه كار كند، بسيار مهم است. زيرا در روشن شدن خودرو اثر ميگذارد. باطری خودرو از: قطب هاي باطری، درپوش باطری، پلاك مشخصات باطری، الكتروليت، جعبه باطری و صفحات عايق تشكيل شده است. ضمناً باطری خودرو قابليت شارژ شدن دارد.

باطری خودرو چگونه كار ميكند؟

باطری خودرو يك مولد است كه انرژي الكتريكي توليد ميكند.ظرفيت باطری خودرو 12 ولت و 60 آمپر است. البته ظرفيت باطری خودرو به عناصري مثل مساحت صفحه باطری، تعداد صفحات باطری، ميزان الكتروليت و مقدار استهلاك باطری و دماي آن بستگي دارد. توجه داشته باشيد در انتخاب باطری براي خودروي خود دقت لازم را به خرج دهيد. زيرا باطری نامناسب به خودروي شما آسيب ميزند و هزينه هاي شما را نيز افزايش ميدهد. از جمله فاكتورهايي كه در انتخاب باطری خودرو بايد به آن توجه كنيد شامل : ميزان برق مصرفي توسط خودرو، قدرت دينام براي شارژ و فضاي موجود براي باطری است.

انواع باطری خودرو

معمول ترين باطری هاي خودرو در ايران به دو دسته اتمي ( غير سيلد) و اسيدي ( سيلد) تقسيم ميشوند. هركدام از آن ها مزايا و معايبي دارد كه شرح داده خواهد شد.

باطری اتمي

اين باطری ها از صفحات سربي آنتيموان و كلسيم تشكيل شده است كه هيبريدي يا دو آلياژي هم هستند. اين نوع باطری ها به نگهداري كمي نياز دارند و توصيه ميشود در آب و هواي گرم از آن ها استفاده شود. مزاياي آن امكان اضافه نمودن آب در صورت نياز و عمر زيادتر نسبت به انواع ديگر باطری خصوصا در آب و هواي گرم است و عيب آن غلظت غيرقابل اندازه گيري با هيدرومتر مي باشد. ساختار باطری هاي اتمي به اين صورت است كه نخست چند صفحه شارژ ميشود، سپس روي هم قرار ميگيرند و تحت عنوان باطری هاي غير سيلد ارائه ميشوند.

روي سطح اين باطری ها سه چراغ كوچك وجود دارد كه وضعيت آن را با سه رنگ نشان ميدهد : سبز : باطری سالم و كامل شارژ شده است. سفيد : باطری مشكل دار است و به صورت صحيح كار نميكند. قهوه اي : باطری سالم است اما شارژ ندارد.

باطری هاي اسيدي

تشكيل يافته از صفحه سرب و كلسيم است. باطری هاي اسيدي نياز به مراقبت ندارند و در برابر خالي شدن شارژ مقاومت زيادي نشان ميدهند و در صورت خالي شدن شارژ سريع شارژ ميشوند. باطری هاي اسيدي نسبت به باطری هاي اتمي زمان بيشتري عمر ميكنند. دقت كنيد كه شارژ اين باطری ها به صورت كامل خالي نشوند چون در اين صورت مواد سازنده آن معیوب ميشوند و خاصيت خود را از دست ميدهند. همچنين قبل از اينكه شارژ آن ها 100 شود آن ها را از منبع برق جداكنيد. مزاياي باطری هاي اسيدي هزينه كم، عمر زياد، شارژ سريع، مقاومت زياد در برابر شارژ بالا، نياز نداشتن به مراقبت و كمتر خراب شدن ترمينال ها است.

قیمت باتری ماشین

 

راه هاي حفاظت از سلامت باطری خودرو

  • هر 6 ماه يكبار باطری خودرو را كامل بررسي كنيد و دياگ بزنيد و همچنين از شارژ داشتن آن اطمينان حاصل كنيد.
  • اگر باطری خودرو بيش از 3 سال عمر دارد قبل از زمستان آن را امتحان كنيد تا اطمينان حاصل كنيد درست كارميكند.
  • كابل ها و اتصال دهنده هاي باطری را بررسي كنيد.
  • پايانه هاي باطری را با استفاده از برس سيمي نظافت كنيد.
  • خودروي خود را جايي پارك كنيد كه سقف داشته باشد.
  • در صورت ضعيف بودن باطری خودرو آن ها را بوسيله آب مقطر پر كنيد.

به چه علت باطری خودرو در زمستان از كار ميفتد ؟

دماي پايين، شارژ كم باطری، ضعف باطری، سولفاته شدن اتصالات.

چگونه عمر باطری خودرو را افزايش دهيم ؟

  • اتصالات را نظافت كنيد.
  • باطری را از گرما و سرماي شديد دور كنيد.
  • مدت زمان زيادي خودرو را خاموش نگذاريد.
  • آب تميز به باطری اضافه كنيد و اسيد به آن نزنيد.
  • اگر باطري كامل شارژ شد آن را در جاي خنك بگذاريد.
  • قبل از استارت زدن، همه ي وسايل الكتريكي و چراغ های خودرو را خاموش كنيد.
  • قبل از 6 ماه باطری را شارژ كنيد.
  • وقتي شارژ باطری زير 80 درصد شد آن را شارژ كنيد.
  • از محافظ هاي مخصوص باطری استفاده كنيد.

خرید باطری ماشین

 

تقسيم بندي باطری هاي خودرو بر اساس آمپر

باطری ها از نظر آمپر هم متفاوت هستند. آمپر از مهم ترين و اثر گذارترين بخش هاي باطری است. هر خودرو براي درست كار كردن به باطري با آمپر مناسب خود نياز دارد.اگر به اين مسئله دقت نكنيد و باطری با آمپر مناسب خودروي خودتان تهيه نكنيد خودروي شما خراب خواهد شد و هزينه ي زيادي برايتان خواهد داشت. باطری خودرو برا اساس آمپر به سه دسته شركتي، فابريك و پيشنهادي تقسيم ميشوند.

تقسيم بندي براساس جنس مواد تشكيل دهنده :

اين روش مهم ترين روش تقسيم بندي باطری ها است كه به ما كمك ميكند با دانستن جنس باطری ها خصوصيات كلي آن ها را بدانيم. مشهورترين دسته بندي باطری ها از نظر جنس آن ها  شامل سربي- اسيدي، نيكل كاديوم ( آلكالاين)، سديم-گوگرد و نيكل-آهن ميباشد.

تقسيم بندي بر اساس حالت الكتروليت

باطری هاي خشك

 باطری هايي كه الكتروليت آن ها جامد است.

باطری هاي تر

 باطری هايي كه الكتروليت آن ها مايع است.

باطری هاي پيل سوختي

 اين نوع باطری ها الكتروليت آن ها به صورت گاز داخل باطری وارد ميشود و بعد از واكنش هاي شيميايي مورد نياز از آن خارج ميشود. معروف ترين اين نوع پيل سوخت هيدروژني است.

باطری ها را ميتوان بر اساس فاكتورهاي ديگري نيز تقسيم بندي كرد از جمله : ولتاژ توليدي، قابليت شارژ مجدد، قابليت تغيير پذيري و تنظیم سايز، که كمتر معمول هستند.

 

در آخر ...

باطری ماشین نقش بسزایی را درون ماشین برعهده دارد. سعی کنید بهترین و باکیفیت ترین باطری را برای ماشین خود تهیه کنید.

ما در مرکز تجاری سپهر فروشگاه های بسیار زیادی در زمینه فروش باطری خودرو داریم. با افتخار منتظر حضور شما هستیم.

نظرات کاربران