1401/03/16

معرفی بهترین روغن موتور خودرو

 
روغن موتور  مهم است که آن را در بازه زمانی توصیه شده، تعویض شود. به تعویق انداختن تعویض روغن موتور، می تواند به موتور شما آسیب برساند.
اگر چراغ چک خودرو روشن شد یا بوی سوختگی حس کردید، باید روغن خود را چک کنید تا مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد، حتی اگر موعد تعویض روغن بعدی فرا نرسیده باشد.
 
 
 
روغن موتور خودرو
 
 

انواع روغن موتور 

سه نوع اصلی روغن موتور عبارتند از:
روغن معمولی
ترکیبات مصنوعی
روغن موتور تمام مصنوعی
 
 

روغن موتور معمولی

روغن موتور معمولی از نفت خام ساخته شده است و از قدیم الایام وجود داشته است. این روغن به خوبی از موتور شما محافظت می کند و این کار را با هزینه کمتری نسبت به ترکیبات روغن مصنوعی و روغن موتور مصنوعی انجام می دهد.همچنین معمولاً فاقد مواد شوینده است که به جلوگیری از لجن و تمیز نگه داشتن موتور شما کمک می کند. در حالی که اکثر خودروهای جدیدتر از نظر مواد مصنوعی رتبه بندی می شوند، ممکن است این مورد برای خودروهای قدیمی که قبل از رایج شدن روغن های مصنوعی ساخته شده اند، صادق نباشد.
 

روغن موتور مصنوعی

روغن موتورهای مصنوعی از نفت خام ساخته نمی شوند. بلکه یک مایع دست ساز هستند که برای روغن کاری موتورها طراحی شده اند.
روغن موتور مصنوعی بهبودهای قابل توجهی را نسبت به روغن معمولی با افزودنی ها و فرمول هایی ارائه می دهند که به موتور شما کمک می کند تمیز بماند و اصطکاک را کاهش دهد.
 همچنین عمر طولانی تری دارند که تضمین می کند در بین تعویض روغن از موتور شما به طور کامل محافظت می کنند و حتی ممکن است به شما اجازه دهند بین تعویض روغن زمان بیشتری را طی کنید.
از آنجایی که روغن موتور مصنوعی به نفت خام نیاز ندارند، از مزایای اضافی کاهش اثرات زیست محیطی در طول تولید برخوردار هستند که به بهبودهای احتمالی در مصرف سوخت گسترش می یابد.
بزرگترین ایراد روغن موتور مصنوعی این است که گزینه پرهزینه تری است.
برخی از موتورهای مدرن به روغن های مصنوعی نیاز دارند که ناخالصی های کمتری دارند. اینکه آیا می توانید در موتورهای مختلف از روغن موتور مصنوعی استفاده کنید متفاوت است، بنابراین به دفترچه راهنمای خودرو خود نگاهی بیندازید یا با فروشنده محلی خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید.
روغن مصنوعی برای ارائه بهترین محافظت در برابر سایش و پارگی ناشی از ترمزگیری، شتاب گیری و استفاده از کلاچ تولید می شود.
بنابراین، اگر فردی هستید که در شرایط ترافیکی زیاد رانندگی می‌کنید، بهتر است به سراغ روغن مصنوعی بروید.
 
در کل دو نوع اصلی روغن وجود دارد
روغن‌های کاملاً مصنوعی بالاترین عملکرد را برای موتورهای مدرن ارائه می‌دهند.
روغن های نیمه مصنوعی حاوی ترکیبی از روغن های مصنوعی و معدنی هستند.
روغن‌های مصنوعی معمولاً گران‌تر از روغن‌های استاندارد هستند، اما این هزینه اضافی را می‌توان با هزینه پایین‌تری که نیاز به تعویض دارد، جبران کرد.
 

ویسکوزیته چیست؟

ویسکوزیته به معنای مقاومت مایعات در برابر جریان است.
ویسکوزیته تاثیر مستقیم بر میزان آب بندی روغن و همینطور مقدار مصرف روغن دارد و در شرایط مختلف درجه حرارت، سهولت کار با ماشین آلات را به خصوص در آب و هوای سرد تامین می کند.
 
به عنوان نمونه از مایعات مختلف، آب دارای گرانروی بسیار پایین و عسل دارای گرانروی بالا است.
 
ویسکوزیته و یا گرانروی مایعات تابعی از دما است، یعنی با افزایش دما گرانروی کم شده و با کاهش دما گرانروی افزایش می یابد.
 
 

روغن موتور چهار فصل چیست؟

 
انتخاب بهترین روغن موتور در فصول گرم و سرد یکی از مواردی است که به سلامت موتور خودرو کمک می‌کند. با انتخاب مناسب روغن موتور برای فصل‌های سرد یا گرم سال از موتور خودروی خود به خوبی مراقبت کنید. انتخاب روغن مناسب برای هر فصل یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان خودروست.
 
مثلا برخی خودروسازان، در دفترچه راهنمای مشتری، صراحتا اعلام کرده‌اند که فقط باید از یک نوع روغن موتور، برای هر چهار فصل سال استفاده کرد. مدل‌هایی مثل نیسان قشقایی پارس خودرو، رنو تندر، مگان پارس خودرو و چانگان CS35 ازجمله این خودروها هستند. 
 
اما برخی دیگر از خودروسازان نیز هستند که دو نوع مختلف (روغن موتور مناسب فصل گرما و روغن موتور مناسب فصل سرما) را به مالکان محصولات‌شان پیشنهاد داده‌اند. مدل‌هایی مثل نیسان پیکاپ و رونیز، ماکسیمای پارس خودرو و چری آریزو6 مدیران خودرو، ازجمله این خودروها هستند که دو نوع روغن موتور برای آنها توصیه شده است. 
 
 

روغن موتور مناسب فصل گرما

غلظت روغن موتور خودروها با دما کاملاً معکوس است. به این معنی که هر چقدر هوا گرم‌تر شود و دما افزایش پیدا کند، روغن موتور خودرو باید غلیظ‌تر باشد. (درجه ویسکوزیته بیشتر باشد). استفاده از روغن موتور غلیظ‌ در فصل گرم کمک می‌کند تا روغن موتور، بیش از اندازه رقیق نشود. برای نمونه به ماشین ماکسیما اشاره می‌شود.
 
روغن موتور مناسب برای خودرو ماکسیما در مناطق گرم از نوع 10w40 است اما در مناطق معتدل و خنک روغن موتور 10w30 برای خودرو ماکسیما توصیه می‌شود.
 

روغن موتور مناسب فصل سرما

طبق اطلاعات مذکور، غلظت روغن موتور با دما، نسبت عکس دارد. به این صورت که اگر هوا سرد باشد باید از روغن موتوری که غلظت کمتری دارد و رقیق‌ است، استفاده کنید. (درجه ویسکوزیته کمتر باشد). استفاده از روغن موتور رقیق در فصل سرد، باعث می‌شود موتور خودرو زودتر روشن شده و در کمترین زمان روغن به قطعات مختلف موتور خودرو برسد.
 
 

روغن موتور سینگل گرید چیست؟

روی بسته‌بندی روغن موتورها عدد SAE به چشم می‌آید. اگر SAE نوشته شده روی بسته‌بندی روغن موتور یک عدد باشد، به این معنی است که روغن موتور فقط در یک شرایط آب و هوایی آزمایش شده و فقط این روغن موتور برای یک نوع از شرایط آب و هوایی مناسب است.
 
همچنین اگر عدد نوشته شده روی بسته‌بندی روغن موتور ۰ تا ۲۵ باشد، نشان‌دهنده این است که این روغن موتور مناسب فصل سرد است اما اگر عدد نوشته شده روی روغن موتور بین ۳۰ تا ۶۰ باشد، به این منظور است که روغن موتور در دمای گرم آزمایش شده و این روغن موتور برای فصل‌های گرم مناسب است. این روغن موتور در زمستان کاربردی ندارد.
 

روغن موتور مولتی گرید چیست؟

امروزه روغن‌هایی که برای موتور خودروهای مختلف تهیه می‌شود از نوع مولتی گرید است. این روغن موتور با استفاده از فناوری‌های پلیمری ساخته شده‌ و برای فصول گرم و سرد مناسب است. روی برچسب روغن موتور مولتی گرید از دو عدد و یک حرف استفاده می‌شود. برای مثال می‌توانیم به روغن موتور 10W-40 اشاره کنیم که این روغن موتور دارای یک حرف و دو عدد است و برای فصول گرم و سرد استفاده می‌شود.
 
عددی که قبل از حرف W دیده می‌شود، نشان‌دهنده ویسکوزیته روغن موتور در دمای سرد است. عدد بعد از آن، ویسکوزیته روغن موتور در دمای گرم موتور را نشان می‌دهد. در روغن موتور 10W-۴۰، عدد ۱۰ نشان‎دهنده ویسکوزیته روغن موتور در دمای سرد و عدد ۴۰ نشان‌دهنده ویسکوزیته آن در دمای گرم است.
 
بنابراین با توجه به مطالبی که گفته شد، روغن موتور مولتی گرید برای هر دو فصل گرم و سرد مناسب است.
 

اثرات روغن موتور با کیفیت پایین

وقتی نوبت به خرید روغنی می رسد که موتور شما را هر روز روشن نگه می دارد، مهم است که روی کیفیت سرمایه گذاری کنید.
روغن موتور ارزان‌تر به دلیل کیفیت پایین‌تر ترکیبات شیمیایی آن، قیمت کمتری دارد. روغن‌های بی‌نام تجاری مملو از پرکننده‌های مضر هستند که در دراز مدت ضرر بیشتری نسبت به فایده دارند.
به همین دلیل مهم است که یک روغن موتور باکیفیت برای عملکرد بالای موتور انتخاب کنید.
در حالی که یک روغن با قیمت پایین تر ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما مهم ترکیفیت طولانی مدت روغنی است که برای وسیله نقلیه خود انتخاب می کنید.
مواد شیمیایی پرکننده در روغن‌های موتور با کیفیت پایین‌تر می‌توانند اثرات فوری و ماندگاری روی خودروی شما داشته باشند، از جمله: 
گرفتگی لوله های موتور 
افزایش نشت روغن 
موتورهای ذوب شده
کاهش مصرف سوخت
 

ماندگارترین روغن موتور چیست؟

روغن‌های مصنوعی جدید طولانی‌ترین روغن‌های موتور هستند، اما برخی از آنها بیشتر از بقیه عمر می‌کنند.
شما باید بتوانید این اطلاعات را درست روی بطری پیدا کنید. روغن های بعدی شما با ماندگاری بیشتر ترکیبات مصنوعی هستند و به دنبال آن روغن موتور معمولی قرار می گیرند.
به خاطر داشته باشید که علیرغم عمر توصیه شده روغنی که ممکن است مشاهده کنید، تعویض روغن موتور طبق توصیه های سازنده همیشه راه خوبی است.
 
 
تعویض روغن موتور
 
 

چند وقت یکبار باید روغن موتور خودرو را عوض کنم؟

پاسخ این سوال بسته به ماشین شما متفاوت است. 
رعایت فواصل زمانی تعویض روغن توصیه شده توسط سازنده همیشه مطمئن ترین گزینه شماست. شما نباید نه دیرتر و نه زودتر تعویض روغن موتور را انجام دهید، البته اگر زمانی استثنا اتفاق افتاد موردی ندارد.
اگر در خارج از جاده یا هر جایی با خاک زیاد معلق در هوا رانندگی می کنید، بهتر است روغن موتور خود را زودتر تعویض کنید. 
 

چگونه بفهمم چه روغن موتوری برای خودرو من مناسب است؟

بهترین راه برای اینکه بدانید چه نوع روغن موتوری برای خودرو شما مناسب است،  این است که کتابچه راهنما خودروتان را مطالعه کنید.
این اطلاعات دقیقاً در مورد نوع و وزن روغنی که برای وسیله نقلیه شما توصیه می شود، ارائه می دهد. پیروی از توصیه های سازنده بهترین راه برای اطمینان از اینکه روغنی که استفاده می کنید وظیفه خود را برای محافظت از موتور شما انجام می دهد.
 

آیا مزایای روغن موتور مصنوعی ارزش آن را دارد؟

قیمت روغن موتور مصنوعی بیشتر از روغن موتور معمولی است، بنابراین ممکن است به این فکر کنید که آیا ارزش هزینه اضافی را دارد یا خیر؟
به طور خلاصه، بله. یک روغن مصنوعی مزایای متعددی از جمله عمر طولانی‌تر را ارائه می‌دهد که ممکن است به شما کمک کند مدت زمان بین تعویض روغن مجدد را افزایش دهید.
همانطور که گفتیم اغلب شامل مواد شوینده برای کمک به تمیز کردن موتور و کاهش لجن و همچنین کاهش اصطکاک است. حتی ممکن است شاهد بهبود مصرف سوخت باشید که باز هم به جبران مقداری هزینه اضافی کمک می کند.
 
در آخر...
در این مقاله متوجه شدیم که روغن موتور خوب چقدر اهمیت دارد. با توجه به برند ماشین خود، روغن موتور خوب انتخاب کنید و در یک تعمیرگاه معتبر، به صورت منظم و دوره ای نسبت به تعویض روغن موتور خود اقدام کنید.
روغن موتور خون در رگ های خودرو است پس سعی کنید نسبت به سلامت خودرو خود بی تفاوت نباشید.
مجتمع سپهر 300 واحد تجاری دارد که میتوانید فروشگاه مورد علاقه خود را پیدا کنید و تمام لوازم جانبی و تجهیزات مربوط به خودرو را از ما تهیه کنید.  
 

نظرات کاربران