1401/06/24

بلبرینگ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 

 در این مقاله می خواهیم به بررسی یکی از قطعات، در سیستم فنی خودرو، به نام بلبرینگ بپردازیم. بلبرینگ ها، انواع و کارایی های مختلفی دارند که در طی مقاله هر یک از آنها را شرح می دهیم.

 پس با ما همراه باشید.

بلبرینگ خودرو چیست؟

بلبرینگ خودرو چیست؟

 

 

معنای بلبرینگ، توپ حامل می باشد. و می توان گفت این قطعه به صورت یاتاقان یا چرخ دنده چرخشی یا توپی است. و در هر وسیله ای که می چرخد به کار می رود تا از ایجاد اصطکاک و سایش سطوح در حال چرخش روی هم جلوگیری کند.

به طور مثال در چرخ های اتومبیل، این یاتاقان ها هستند که به اجسام سنگین اجازه چرخش و حرکت می دهند. و به طور کلی بلبرینگ ها، از چرخش چرخ ها، چرخ دنده ها، توربین ها و....در ماشین ها پشتیبانی می کنند و به آنها امکان چرخش راحت تری را می دهند.

بلبرینگ ها در قسمت های مختلف خودرو که امکان ایجاد اصطکاک وجود دارد، به کار می روند. این قسمت ها عبارتند از: بلبرینگ پلوس، بلبرینگ فرمان، بلبرینگ دینام، بلبرینگ چرخ، بلبرینگ گیربکس، بلبرینگ اکسل و بلبرینگ دنده هرزگرد.

 

وظایف بلبرینگ خودرو چیست؟

 

 بلبرینگ خودرو سه وظیفه اصلی دارد، که عبارتند از:

1_جلوگیری از ایجاد اصطکاک:

 بلبرینگ نه تنها از فرسودگی قطعات جلوگیری می کند، بلکه از اتلاف انرژی ناشی از گرما و اصطکاک نیز جلوگیری می‌کند.

2_جلوگیری از سایش قطعات و سطوح:

 با کمک بلبرینگ ها از تماس های تحلیلی و خوردگی بین سطوح جلوگیری می شود. در این صورت قطعات در اثر سایش و پارگی آسیب نمی بینند.

3_ به انتقال قدرت بین قطعات کمک می‌کنند:

 به این ترتیب بلبرینگ شرایط را برای چرخش برخی از قطعات روی هم ایجاد می‌کند و در عین حال به طور موثری از اصطکاک در انتقال نیرو بین این قطعات جلوگیری می کند.

 

نحوه عملکرد بلبرینگ خودرو

نحوه عملکرد بلبرینگ خودرو

 

 

بلبرینگ ها می توانند بارهای شعاعی و محوری را تحمل کنند. این بار متحمل شده، به این صورت هست که، از لایه خارجی به رول ها منتقل شده و سپس به سمت لایه داخلی می رود. در نتیجه فشاری که از اصطکاک ایجاد می‌شود به رینگ بیرونی وارد می شود. این نیروی منتقل شده به توپ ها، با چرخش آن ها کاهش می یابد و به صورت کنترل شده به حلقه داخلی هدایت می‌شود.

 در یاتاقان های دارای گلوله غلتکی به دلیل سطح تماس و مقطع کم غلتک ها با رینگ ها، سرعت حرکت افزایش می یابد، اما ظرفیت بار کاهش می یابد. ولی در بلبرینگ هایی که از غلتک های استوانه ای یا بالشی استفاده می کنند، سرعت کاهش می یابد و عمر بلبرینگ افزایش می یابد.

 از بلبرینگ ها، برای مواردی که نیاز به سرعت و مقاومت تفاوت در دو سمت قطعات چرخی است، استفاده می شود.

 

انواع بلبرینگ

 

بلبرینگ ها بر اساس قابلیت تحمل بار و کاربردشان به چند دسته تقسیم می شوند:

1_ بلبرینگ شیار عمیق

2_ بلبرینگ کفگرد (این بلبرینگ به دو دسته یک ردیفه و دو ردیفه تقسیم می شود)

3_ بلبرینگ های خود تنظیم

4_ بلبرینگ تماس زاویه ای

 

همچنین از آنجایی که بلبرینگ ها می توانند بار قطعات در حال حرکت را تحمل کنند، خود این بارها به چند حالت مختلف می توانند به بلبرینگ ها فشار وارد کنند:

 

1_ محوری: این بار به مرکز بلبرینگ نیرو وارد می‌کند.

2_ شعاعی: این بار در رینگ ها فشار و نیرو  وارد می کند.

3_ لحظه ای: این بار به صورت گذرا به بدنه بلبرینگ ها نیرو وارد می کند.

 

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ

 با توجه به اینکه بلبرینگ ها، خودشان قطعات کوچکی هستند، اما باز هم از اجزای متعددی تشکیل شده‌اند. که با ظرافت خاصی در کنار هم قرار گرفته اند و نقش مهمی را در خودرو و دیگر ماشین آلات صنعتی ایفا می‌کنند.

 

 این اجزای مهم عبارتند از

1_ ساچمه یا رول:

 این ها اجزای غلتکی بلبرینگ هستند. ساچمه با چرخش خود، باعث به حرکت درآمدن بلبرینگ می شود و جنس آن از فولاد است.

2_ قفسه یا کیج:

 این قسمت بخشی از ساچمه را در بر می‌گیرد و از برخورد آنها با یکدیگر جلوگیری می کند. جنس قفسه از فولاد، برنج یا فیبر می باشد.

3_ کاسه نمد :

بین رینگ و کیج قرار دارد. و وظیفه آن جلوگیری از خروج روغن هیدرولیک، درون کیج ها و بین رول ها به بیرون است. می توان گفت این قطعه نوعی عایق در برابر نفوذ آب به درون بلبرینگ است.

4_ کنس یا رینگ:

 هر بلبرینگ دارای دو رینگ داخلی و خارجی می باشد و جنس آن ها معمولاً از آلیاژ های مقاوم فولاد است.

 

علائم خرابی در بلبرینگ چرخ خودرو چیست؟

 علائم خرابی در بلبرینگ چرخ خودرو چیست؟

 

 

باید چند نشانه مهم را در رابطه با اینکه آیا بلبرینگ خراب شده است یا نه در نظر بگیرید:

1_صدایی شبیه به صدای آسیاب بادی بشنوید

 این نشانه از مهمترین خرابی بلبرینگ چرخ می باشد. در این حالت بلبرینگ ها روان نیستند و با افزایش دمای بلبرینگ روبرو هستید. برای مطمئن شدن از مشکل بلبرینگ، باید در موقع دور زدن عمیق و یا تعویض دنده به صدایی که به گوش تان می رسد توجه کنید.

2_ فرمان می لرزد

 اگر فرمان خودرو دچار لرزیدن شد، باید این احتمال را بدهید که برای بلبرینگ‌ها مشکلی ایجاد شده است و آنها تحمل بار را ندارند. برای مطمئن شدن از این مشکل، خودرو را در حالت سرعت بالا و سرعت پایین مورد بررسی قرار دهید.

3_ متمایل شدن خودرو به یک جهت خاص

 وقتی بلبرینگ ها دارای حفره شوند، لرزش در تایر ها اتفاق می افتد و باعث می‌شود خودرو به یک جهت خاص کشیده شود. این حالت را وقتی ترمز می گیرید متوجه می شوید.

4_ چرخ های خودرو بیش از حد لقی دارند

 این نشانه یکی از هشدارهای مهم برای خرابی بلبرینگ است و باید چرخ های ماشین را یک به یک به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید.

 

نکاتی که در هنگام خرید بلبرینگ باید توجه کنید

1_ در هنگام خرید بلبرینگ، باید ابتدا به برند تولید کننده این محصول توجه کنید. زیرا باید یک بلبرینگ با کیفیت و مرغوب خریداری کنید.

2_ بعد از آن جنس بلبرینگ اهمیت ویژه‌ای دارد.

3_ و در آخر باید از فروشنده اطمینان داشته باشید. زیرا این روزها بازار مملو از اجناس تقلبی است و فروش اجناس غیر اصل به جای اصل، افزایش یافته است. بنابراین باید از مراکز و فروشندگان مطمئن خرید کنید.

 

 سخن پایانی ...

 بلبرینگ خودرو از جمله قطعات مکانیکی می باشد، و کاربرد گسترده و حداکثری در صنایع مختلف دارد. خوب است بدانید که چرخش چرخ های خودرو به واسطه بیش از ۱۵۰ بلبرینگ امکان پذیر می باشد.

 همچنین چرخش صاف، نرم و یکدست چرخ ها توسط بلبرینگ، موضوعی است که تولید این قطعه را به نوعی به یک انقلاب بزرگ تبدیل کرده است.

امیدوارم با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامعی را در مورد بلبرینگ خودرو کسب کرده باشید.

 

نظرات کاربران