1401/11/17

راهنمای گام به گام بستن زنجیر چرخ و نکاتی که باید بدانید.

زنجیر چرخ یکی از وسایلی است که اگر در جاده تردد زیاد دارید ملزم به استفاه از آن هستید. زنجیر چرخ در موارد اورژانسی مانند برف و باران در جاده ها یک وسیله ی لازم است. افرادی که استفاده از زنجیر چرخ را امری غیر مهم دانسته اند اغلب هنگام گیر کردن در برف پشیمان شده اند!

اما اگر خود را ملزم به استفاده از زنجیر چرخ می دانید آیا می دانید که چگونه باید از آن استفاده کرد؟

نکاتی که باید هنگام بستن زنجیر چرخ بدانید چیست؟ یک زنجیر چرخ خوب چه ویژگی هایی دارد؟ در چه شرایطی شما ملزم به استفاده از زنجیر چرخ هستید؟

در ادامه ی این مقاله به پاسخ این سوالات و طریقه ی بستن زنجیر چرخ به روش ایمن خواهیم پرداخت.

 

زنجیر چرخ چیست؟

زنجیر چرخ یکی از وسایل و لوازم جانبی خودرو می باشد که برای شرایط ضروری مانند یخ زدگی و برف شدید در جاده برای جلوگیری از حوادث ناخوش آیند استفاده می شود.

زنجیر چرخ جنس فلزی دارد و از اصطکاک بالایی برخوردار است. عموما زنجیر چرخ ها سنگین هستند.

 

انواع زنجیر چرخ کدام است؟

زنجیر چرخ انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

 

* زنجیر چرخ پارچه ای:

یکی از انواع زنجیر چرخ های موجود در بازار، زنجیر چرخ پارچه ‌ای است. زنجیر چرخ های پارچه‌ ای با ایجاد اصطکاک زیاد با برف، مانع از فرو رفتن در برف یا سرخوردن روی سطح جاده می  ‌شوند. استفاده از زنجیر چرخ های پارچه ‌ای برای تمام خودرو ها امکان پذیر است. این نوع زنجیر چرخ زیست تخریب پذیر می باشد و مناسب برای محیط زیست است.

 

* زنجیر چرخ فلزی

این زنجیر چرخ ها از جنس آهن هستند. پس از استفاده از این زنجیرها باید آن ها را تمیز کنید تا دچار زنگ ‌زدگی نشوند. استحکام زنجیرهای فلزی زیاد است و امکان پارگی‌ شان در طول مسیر بالا نیست. البته باید توجه کنید که بستن زنجیر چرخ فلزی باید به طور صحیح انجام شود و در صورت درست بسته نشدن امکان آسیب به خودرو و لاستیک وجود دارد.

 

* زنجیر چرخ تسمه ای

این نوع زنجیر چرخ ها زیاد استفاده نمی شوند! این نوع زنجیر چرخ ها مانند تسمه ‌ای چرخ را در برمی ‌گیرند و برای رینگ ها و تایرهای اسپرت استفاده می شوند. جنس این نوع زنجیر چرخ ها پلاستیکی و فلزی هستند.

 

* زنجیر چرخ ژله ای

قیمت این نوع از زنجیر چرخ ها بالاست! بنابراین کم تر کسی آن ها را خریداری می کند.

این نوع زنجیر چرخ ها نیز بیش تر برای رینگ ها و تایر های اسپرت به کار می روند. زنجیرهای ژله ای نسبت به نوع فلزی راحت ‌تر نصب می‌ شوند. اصطکاکی که این زنجیرها با سطح جاده ایجاد می‌ کنند بیش تر از نوع فلزی آن است و به همین دلیل مناسب ترند.

 

* زنجیر چرخ نانو

نوع دیگری از زنجیر چرخ ها، زنجیر چرخ نانو می باشد. زنجیر چرخ های نانو ماندگاری بالایی دارند، به گل‌ گیر و جلوبندی خودرو آسیبی نمی ‌رسانند و از آج لاستیک نیز محافظت می‌ کنند.

اگراین نوع زنجیر چرخ ها به درستی بسته نشوند ممکن است در طول مسیر باز شوند و شما حتی متوجه این موضوع نشوید!

 

مراحل بستن زنجیر چرخ

اگر در جاده به مشکلی بر خوردید و نیاز به بستن زنجیر چرخ شد مراحل زیر را انجام دهید تا زنجیر چرختان به طور مطمئن بسته شده باشد.

 

  1. رعایت ایمنی در جاده

اگر در منزل و پیش از شروع حرکت زنجیر چرخ را نبسته اید، برای بستن زنجیر چرخ به جای امنی از جاده بروید. برای انجام این کار، خطر نکنید!

  1. وصل کردن زنجیر چرخ به تایر

زنجیر چرخ را به ‌صورت طولی روی قسمت بالایی تایر بیندازید. امتداد آن باید از لبه‌ های تایر آویزان شود که بیش از نیمی از اندازه ی تایر را اشغال می ‌کند. زنجیرهایی که در امتداد پهنای تایر از سمتی به سمت دیگر کشیده می ‌شوند نیز باید کاملا صاف و مستقیم باشند. در برخی از انواع زنجیر چرخ ها حلقه ‌هایی به زنجیرها متصل هستند. این حلقه‌ ها هنگام بستن زنجیر چرخ باید نزدیک به زمین و قسمت پایینی تایر قرار بگیرند.

  1. حرکت خودرو به جلو

مرحله ی بعدی این است که خودرو را از حالت ترمز دستی خارج کنید و روی دنده بگذارید و کمی خودرو را به جلو حرکت دهید. هدف از این کار این است که قسمت باقی ‌مانده از تایر هم در تماس با زنجیر چرخ قرار بگیرد. البته چون مقدار کمی از تایر آزاد مانده لزوم به حرکت زیادی نیست!

  1. متصل کردن بست ها و قلاب ها به یکدیگر

برای این کار از قسمت داخلی تایر، نزدیک محور چرخ‌ ها شروع کرده و دو لبه قلاب ‌مانند زنجیر را به ‌هم متصل کنید. سپس لبه‌ های قلاب ‌مانند قسمت بیرونی تایر را هم سر جای‌ شان متصل کنید. با چرخاندن بست، زنجیر چرخ را خوب سر جایش محکم کنید. مطمئن شوید که این کار را به درستی انجام داده اید تا در میانه ی راه به مشکل بر نخورید.

  1. تنظیم زنجیر چرخ ها

زنجیر باید صاف و مستقیم در امتداد پهنای تایر کشیده شده باشد. اگر فکر می کنید که زنجیر در قسمت داخلی تایر محکم شده است اما در قسمت بیرونی این اتفاق نیفتاده است، باید آن را تنظیم کنید و دوباره سر جایش محکم کنید.

  1. انجام تمامی این مراحل بر روی دیگر چرخ ها

پس از بستن زنجیر چرخ بر روی یک چرخ و اطمینان از محکم و ایمن بودن آن به سراغ دیگر چرخ ها رفته و تمام این مراحل را بر روی آن انجام دهید. زمانی که در این کار مهارت پیدا کردید، می ‌توانید زنجیر هر دو چرخ را در یک زمان نصب کنید.

  1. چک کردن زنجیر چرخ ها

برای این کار بهتر است کمی با خودروی خود رانندگی کنید. زیرا احتمال تکان ‌خوردن زنجیر چرخ در حین رانندگی یا شل ‌شدن آن وجود دارد. پس بهتر است مسافتی را طی کنید که از محکم بودن آن ها مطمئن شوید.

 

نکاتی که در هنگام استفاده از زنجیر چرخ باید بدانید

 

در هنگام استفاده از زنجیر چرخ نکاتی وجود دارد که بهتر است از آنها مطلع باشید:

 

* برای استفاده از زنجیر چرخ، باید تایرها را تمیز کنید. بستن زنجیر در صورتی که چرخ‌ ها تمیز باشند، بسیار راحت ‌تر خواهد بود.

* تجهیزات مورد نیاز برای بستن زنجیر چرخ را داشته باشید. دست کش یکی از وسایلی است که ممکن است شما هنگام بستن زنجیر چرخ بخواهید. دست کش از زخم شدن و کثیف شدن دست شما جلوگیری می کند.

* اندازه ی زنجیر چرخ باید متناسب با ابعاد تایر شما باشد.

* تنها زمانی اقدام به بستن زنجیر چرخ کنید که ضخامت برف نشسته بر روی زمین حداقل بالای 2 سانتی ‌متر باشد.

* سعی کنید همیشه زنجیر چرخ اضافی یا یدک همراه داشته باشید زیرا ممکن است که زنجیر چرخ شما آسیب ببیند یا پاره شود.

* اگر زنجیر چرخ را در جاده های گلی استفاده کردید به محض رسیدن به جاده های معمولی آن را باز کنید زیرا پس از آن این کار دشوار می شود.

 

در پایان خوب است باز این نکته را یاد آور شویم که داشتن زنجیر چرخ در جاده یکی از ملزومات است تا از وقوع حوادث و یا گیر افتادن شما در جاده جلوگیری کند. فلذا داشتن آن در خودروی شما واجب است. به این نکته دقت کنید که ابعاد آن نیز در هنگام خریداری متناسب با اندازه تایر های شما باشد تا بعدا دچار مشکل نشوید.

 

نظرات کاربران