1401/02/02

نکات و مشکلات سیستم ترمز

لنت ترمز یا همان دیسک های براقی که بعضی مواقع از پشت چرخ ها قابل مشاهده هستند، با ایجاد اصطکاک با روتور ترمز و ایجاد فشار بر آن باعث کاهش سرعت خودرو شده و لذا مهترین قطعه در سیستم ترمز خودرو می باشند.
 

عملکرد سیستم ترمز‌ در وسایل نقلیه چگونه است؟

در اکثر وسایل نقلیه امروزی از هر دو نوع ترمز کاسه ای و دیسکی استفاده می شود. ترمزهای دیسکی شامل دیسکی که به توپی چرخ متصل است، کالیپرها، لنت ترمز و یک سیستم هیدرولیک می باشد.
زمانی که شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، سیستم هیدرولیک خودرو این فشار وارد شده به پدال را به کالیپرها انتقال می‌دهد تا از این طریق لنت ترمز را به دیسک چرخ فشار وارد کرده و در نتیجه سرعت خودرو کاشه یافته و نهایناً متوقف شود.
اساس کار ترمز کاسه‌ای نیز به همین شکل است هنگامی که راننده خودرو پدال ترمز را فشار می‌دهد، سیستم هیدرولیک ماشین کفشک‌ها را به کاسه‌ی ترمزی که به توپی چرخ متصل است، فشار می‌دهد. با این عمل، سرعت خودرو کاهش می‌یابد و در نهایت خودرو متوقف می‌شود.
سیستم‌های ترمز امروزی بسیار قابل اعتماد‌تر هستند، اما با پیشرفت تکنولوژی به کار گرفته شده تعداد قطعاتی که در آنها وجود دارد نیز افزایش پیدا کرده است. بنابراین نیاز است که این قطعات به طور مرتب چک شوند و در صورت نیاز تعمیر و یا جایگزین شوند.
 

انواع لنت ترمز خودرو و جنس آن

در این قسمت به بررسی انواع لنت ترمز خودرو میپردازیم.
 

لنت ترمز ارگانیک

این نوع لنت، از شیشه و لاستیک تشکیل شده است . همچنین از رزین های مقاوم در برابر حرارت نیز در ساخت این لینت ها استفاده میگردد.
خصوصیت مثبت این نوع، بیصدا بودن آن است، عملکرد لنت ترمز ارگانیک در دمای بالا مناسب نیست و سرعت فرسوده شدن آن نیز زیاد است.
 

لنت ترمز سرامیکی

دوام این نوع لنت نسبت به سایر لنت ها بالاتر است. برخلاف لنت های ارگانیک، در دمای بالا نیر عملکرد خوبی دارد و طبیعتا قیمت بالاتری نیز دارد.
 

لنت ترمز نیمه فلزی

در این نوع لنت از مقدار فلز پایینی استفاده شده است.به آن لنت کم فلز نیز گفته میشود.مدت زمان کارکرد این نوع لنت بالاتر از لنت ارگانیک است.زمان تعویض آن نیز بیشتر از سایر انواع لنت میباشد.
 
 
عملکرد جالب سیستم ترمز خودرو را ببینید 

 

زمان تعویض لنت ترمز خودرو

عمر لنت ترمز به موارد گوناگونی بستگی دارد.بعد از مدتی لنت ترمز ساییده شده و ضخامت آن کم میشود.از نوع ترمز گیری توسط راننده گرفته تا عادت های او و تعداد ترمزگیری ، در طول عمر لنت تاثیر گذارند .
شما میتوانید در مرکز تجاری سپهر از فروشگاه حمیدی ، فروشگاه تالی ، فروشگاه پدالیکا ، فروشگاه رایا موتور ، فروشگاه وحیدلنت و دیگر فروشگاه های موجود، لنت اصل و استاندارد خودروی خود را خریداری کنید
 
بسیار مهم است که بدانید چه زمانی وقت تعویض لنت ترمز است.
در صورت مشاهده علایم زیر به تعمیرگاه مراجعه نمایید.
 
  • بعضی خودرو ها سیستم هشدار اتمام لنت ترمز را دارند.در صورت هشدار، احتمالا لنت ترمز شما رو به اتمام است.
  • اگر برای ترمز گرفتن مجبورید پدال را تا آخر فشار دهید وقت تعویض لنت ترمز رسیده است.
  • لرزش پدال خودرو یا لرزش کل خودرو
  • شنیدن صدا در موقع گرفتن ترمز.بعضی اوقات لنت های نو نیز صدا تولید میکنند
     
با تعویض به موقع لنت ترمز، از ورود آسیب به سایر قطعات خودرو جلوگیری فرمایید.
 

جلوگیری از خرابی لنت ترمز 

هر قطعه ای عمری دارد و روزی خراب می شود و دیگر قابل استفاده نیست. اما میتوان با رعایت کردن یک سری موارد این طول عمر را افزایش داد و در هزینه ها صرفه جویی کرد.

رانندگی صحیح

اگر مدام به ترمز فشار بیاورید، ترمز گرم می شود و به مرور زمان آسیب می بیند. همیشه فشار متوسطی به پدال وارد کنید و سپس ترمز را رها کنید تا خنک شود. اگر در جایی که جاده باز نیست گاز بدهید خیلی سریع مجبور میشوید که با فشار ترمز کنید و این کار باعث آسیب رساندن به لنت ترمز می شود. 

تا حد امکان در آب و گل و لای رانندگی نکنید. اگر مجبور هستید، خیلی سریع رانندگی نکنید و با فشار ترمز نکنید.

چک کردن روغن ترمز

مراقب باشید روغن ترمز نشت نکند. هر از چند گاهی آن را بررسی کنید. اگر روغن به دلیل نشتی کاهش یابد، اصطکاک قطعات باعث گرم شدن سیستم می شود.

توجه به علائم خرابی ترمز

خرابی سیستم ترمز خودرو چیزی نیست که تعمیر آن را به تعویق بیندازید و مشکلی پیش نیاید بلکه خیلی سریع نسبت به تعمیر آن باید اقدام کنید.

برای خرید انواع لنت ترمز  به مرکز تجاری سپهر سر بزنید و بهترین قطعات را خریداری کنید.

 

نظرات کاربران