واشر سرسیلندر چیست | علائم و دلایل سوختن واشر سرسیلندر خودرو

واشر سر سیلندر یکی از اجزای مهم موتور است. در ادامه بررسی میکنیم که دلیل سوختن و خراب شده واشر سر سیلندر چیست؟ آیا کیفیت آن مهم است و یا نحوه نصب و تعویض آن؟ و چه مواردی ممکن است در خراب شدن این قطعه دخیل باشند. در ابتدا جهت شناخت سرسیلندر مقاله سرسیلندر چیست را مشاهده نمایئد.
واشر سر سیلندر چیست؟
واشر سرسیلندر به عنوان یک قطعه کلیدی بین بلوک موتور و سرسیلندر نصب میشود و نقش مهمی در آببندی فضاهای داخلی موتور ایفا میکند. این قطعه مانع فرار گاز از محفظه احتراق و نشت آب از کانالهای آب و همچنین جلوگیری از نشت روغن از کانالهای روغن میشود. در موتورهای مدرن، از واشرهای سرسیلندر فولادی چند لایه (MLS) استفاده میشود، در حالی که در موتورهای قدیمیتر، از واشرهای کامپوزیتی و در برخی موارد از واشرهای مسی بهره گرفته میشد.
واشر سرسیلندر، علیرغم اندازه کوچک و نقشی پنهان در موتور، وظایف حیاتی بر عهده دارد. در موتورهای چهار سیلندر یک واشر و در موتورهای شش و هشت سیلندر دو واشر استفاده میشود. طراحی این قطعه به گونهای است که به دلیل انعطافپذیری بالا، میتواند دهها هزار کیلومتر در برابر نوسانات دما و فشار مقاومت کند. به همین دلیل، واشر سرسیلندر اغلب تا پایان عمر مفید موتور جدا نمیشود و عملکرد پایدار و حیاتی آن تضمین میشود.
وظایف واشر سرسیلندر در موتور خودرو
واشر سرسیلندر به عنوان یکی از حیاتیترین قطعات در موتور خودرو، نقشهای مختلفی را بر عهده دارد. این قطعه که بین سرسیلندر و بلوک موتور نصب میشود، وظیفه آببندی سیلندر را به عهده دارد و به حفظ فشار مناسب در سیلندر کمک میکند. طراحی خاص واشرها و استفاده از رینگهای ویژه آببندی، موجب میشود فشار موتور در بهترین حالت خود باقی بماند.
یکی دیگر از وظایف مهم واشر سرسیلندر، هدایت و کنترل جریان مایعات درون موتور است. واشر به مایعات خنککننده و روغن موتور اجازه میدهد به راحتی بین بلوک موتور و سرسیلندر حرکت کرده و وظایف خود را انجام دهند. مایع خنککننده به کنترل دمای سوپاپها و شمعها کمک میکند، در حالی که روغن موتور روانکاری قطعات مختلف و ایجاد فشار هیدرولیکی را انجام میدهد.
واشر سرسیلندر همچنین به حفظ و جدا نگه داشتن این مایعات از یکدیگر کمک میکند. مسیرهای مایع خنککننده و روغن موتور در برخی نقاط بسیار نزدیک به هم قرار دارند و واشر سرسیلندر از ترکیب این دو مایع جلوگیری میکند. علاوه بر این، واشر از ورود گازهای احتراق به مسیرهای مایعات جلوگیری کرده و باعث حفظ عملکرد بهینه موتور میشود.
جنس واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر خوب، از جنس پنبه نسوز، فولاد و مس درست شده تا بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل کند. اصطلاح سوختن واشر سرسیلندر به دفرمه شدن واشر گفته می شود. یک واشر خوب باید انعطاف پذیر باشد تا بتواند عایق بندی بین موتور و سرسیلندر را به خوبی انجام دهد.
اکثراً از آلومینیوم و مس به علت وزن کمتر و مقاومت بیشتری که در مقابل حرارت دارند برای ساخت واشر استفاده میشود. اما زمانی که اقدام به خرید واشر سرسیلندر میکنید با قیمت های متقاوتی رو به رو میشوید که این موضوع به کیفیت ساختار واشر بستگی دارد. ما سعی کرده ایم در مجتمع سپهر فروشگاه هایی را گردهم آوریم که محصولاتی با کیفیت بالا عرضه کنند.
برای خرید واشر سر سیلندر با کیفیت و با قیمت مناسب و همچنین سایر لوازم یدکی خودرو، میتوانید به مجتمع تجاری سپهر سر بزنید.
واشر سر سیلندر خوب را چگونه تشخیص دهیم؟
همانطور که گفته شد واشر سرسیلندر وظیفه مهمی را بر عهده دارد. پس باید در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشید. اگر از مراکز معتبر خرید کنید آنها شما را به خوبی اهنمایی می کنند. اما در ادامه نکاتی را به شما تذکر می دهم که هنگام خرید بتوانید از کیفیت واشر سرسیلندر مطمئن شوید.
1. تراکم پذیری
واشر وظیفه دارد تمام سوراخ ها و عیوب بلوک و سرسیلندر را پر کند تا این دو قسمت کاملا غیر قابل نفوذ شود. تراکم پذیری واشر سرسیلندر با پیچاندن سرسیلندر و بلوک به یکدیگر تکمیل می شود. واشرهای مسی این ویژگی را بهتر از سایر قطعات دارند اما قیمت آن ها بالاست.
2. ضریب حرارتی بالا
واشر به دلیل قرار گرفتن در معرض بالاترین دمای موتور در نزدیکی محفظه احتراق باید ظرفیت حرارتی بالایی داشته باشد. ضریب انتقال حرارت بالای آن نیز یک ویژگی مهم است.
3. مقاومت در برابر فشار
قطعات موتور ممکن است به دلایل مختلف باعث انبساط ناهموار و غیرقابل پیش بینی شوند و فشار بیشتری به واشر وارد کنند. بنابراین یک واشر سرسیلندر خوب در مقابل تمامی این فشارها مقاومت لازم را دارد.
4. قیمت مناسب
از آنجایی که سوختن واشر سرسیلندر یکی از رایج ترین موارد در خرابی خودروها می باشد و علاوه بر آن در هر زمان باز شدن سیلندرها نیاز به تعویض واشر دارد، قیمت این قطعه نیز باید مناسب باشد. زیرا نیاز به تعویض چندباره دارد.
دلایل اصلی سوختن واشر سر سیلندر
سوختن واشر سرسیلندر اتفاقی رایج در خودرو هاست. معایبی که ممکن است منجر به سوختن یا نیم سوز شدن واشر شود عبارتند از:
- تاب پیدا کردن سرسیلندر
- ترک خودرگی سرسیلندر
- شل بودن پیچ های سرسیلندر
- گرم شدن بیش از اندازه موتور
- اشتباه بستن و یا زیاد از حد محکم بستن واشر سرسیلندر
- عدم تنظیم مناسب واشر
اما این معایب به خودی خود اتفاق نمی افتد از جمله دلایلی که منجر به خرابی واشر سرسیلندر می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- کم شدن آب رادیاتور
- مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور
- خنک نشدن آب رادیاتور به علت رسوب یا نقص در عملکرد فن
- نقص فنی در ترموستات
- نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور
- پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور
- رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما
- خراب بودن پروانه
- وجود رسوبات در سیستم خنککننده
- گرمای بیش از حد هوا
- سبک رانندگی نامناسب
- خرابی ترموستات
نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که سوختن واشر سر سیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی افتد.
بلکه ابتدا آب رادیاتور گرم می شود و دما بالا می رود و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز واشر آسیب می بیند. بنابراین توصیه می شود در صورت اطلاع از چنین وضعیتی در موتور خودروی خود از ادامه مسیر خودداری کرده و منتظر امداد خودرو بمانید.
البته کاری که رانندگان با تجربه هنگام جوش آوردن رادیات می کنند این است که؛ در کنار خیابان چند دقیقه ای پارک کرده و بعد به آرامی در مخزن روغن موتور را باز می کنند و اجازه میدهند آب و روغن مخلوط شده بخار شوند.
و بعد از کمی استراحت دادن به موتور و خنک شدنش، شروع به حرکت می کنند و خود را به نزدیک ترین تعمیرگاه می رسانند.
عواقب سوختن واشر سرسیلندر در موتور خودرو
سوختن واشر سرسیلندر میتواند پیامدهای بسیار پرهزینه و خطرناکی برای موتور خودرو داشته باشد. یکی از اصلیترین عواقب آن اختلاط آب و روغن است که باعث اختلال در سیستم روغنکاری میشود. روغن موتور که وظیفه روانکاری قطعات حیاتی موتور مانند یاتاقانها، میللنگ، شاتون و پیستون را بر عهده دارد، در صورت ورود آب، کیفیت و گرانروی خود را از دست میدهد. این وضعیت میتواند منجر به بروز مشکلاتی مانند یاتاقان زدن، شاتون زدن، روغنسوزی و خرابی میلسوپاپ شود.
علاوه بر این، نفوذ آب به درون روغن موتور باعث زنگ زدن قطعات حساس داخلی مانند میللنگ میشود. زنگ زدگی این قطعات به تدریج به خرابی شدید موتور منجر شده و نیاز به تعمیرات گسترده و پرهزینه خواهد داشت.
یکی دیگر از پیامدهای سوختن واشر سرسیلندر، کاهش توان موتور است. با وجود خرابی در واشر، کمپرس یا هوای فشرده درون سیلندر از درزهای موجود نشت میکند و قدرت لازم برای عملکرد مناسب موتور کاهش مییابد. در نتیجه، خودرو دچار افت شتاب و عملکرد ضعیف میشود و دیگر نمیتواند همانند گذشته کارایی داشته باشد.
راههای پیشگیری از سوختن واشر سرسیلندر
برای جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر، که عمدتاً به دلیل افزایش دمای بیش از حد موتور رخ میدهد، رعایت نکاتی برای کنترل دمای موتور و جلوگیری از اوورهیت شدن ضروری است. برخی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:
-
اطمینان از سلامت سیستم خنککننده: سیستم خنککننده شامل فن خنککننده، رادیاتور، و شلنگهای آب باید بهطور منظم بررسی شود. هرگونه نقص یا خرابی در این بخشها باید سریعاً رفع گردد تا از افزایش دمای موتور جلوگیری شود. همچنین توصیه میشود رادیاتور هر دو یا سه سال توسط تعمیرکار بررسی شود و در صورت وجود نقص، تعمیر شود.
-
خودداری از فشار غیرعادی به خودرو: فشار آوردن بیش از حد به موتور میتواند به سوختن واشر سرسیلندر منجر شود. شتابگیریهای ناگهانی، حمل بار سنگین و مسافتهای طولانی در روزهای گرم بدون توقف و استراحت به خودرو، باعث افزایش فشار روی موتور و در نتیجه آسیب به واشر سرسیلندر میشود.
-
استفاده از مایع ضد یخ: ضد یخ فقط برای هوای سرد نیست. وجود آن در رادیاتور باعث بهبود انتقال حرارت از موتور میشود و خطر اوورهیت شدن و در نتیجه سوختن واشر سرسیلندر را کاهش میدهد. استفاده مداوم از این مایع در تمامی فصول توصیه میشود.
رعایت این نکات به طول عمر بیشتر واشر سرسیلندر و جلوگیری از خرابیهای پرهزینه کمک میکند.
جوش آوردن خودرو و سوختن واشر سرسیلندر به هم مربوط هستند؟
میتوان گفت بله، چرا که واشر سرسیلندر وظیفه گردش آب و روغن را برعهده داشته و باعث خنک شدن نیز می شود. پس اگر واشر آسیب دیده باشد باعث جوش آوردن موتور خودرو نیز می شود.
هنگام جوش آوردن خودرو چکار کنیم؟
در اولین فرصت توقف کنید و ماشین را خاموش کنید. کاپوت را بالا بزنید و هر 30 تا 40 ثانیه موتور را به مدت سه تا چهار ثانیه روشن و دوباره خاموش کرده. این حرکت را چندین بار تکرار کنید. در واقع با این حرکت از آسیب هایی مانند چسبیدن رینگ و پیستون جلوگیری می کنید.
البته با ورود به فصل گرما بهتر است واشر سرسیلندر ماشین خود را عوض کنید. زیرا در این دما سرسیلندر اولین قسمتی است که آسیب می بیند. همانطور که گفته شد واشر سرسیلندر بین سیلندر و سرسیلندر آب بندی می شود و از مخلوط شدن آب و روغن جلوگیری می کند. اگر واشر سر سیلندر بسوزد، آب و روغن با هم مخلوط می شوند.
توجه داشته باشید در این شرایط اگر می خواهید به موتور ماشین خود آب اضافه کنید، حتما ماشین را روشن کنید تا آب را به تمام قسمت های موتور برسد. این همچنین می تواند از فشار داخل رادیاتور جلوگیری کند.
هنگام برداشتن درپوش رادیاتور مراقب باشید، سعی کنید فاصله 1 متری را حفظ کنید. درب رادیاتور را به آرامی باز کنید تا بخارات اضافی خارج شود و سپس در چند مرحله آب را اضافه کنید، به این ترتیب موتور ماشین شما خنک می شود. با سرد شدن موتور و بازگشت دمای آن به حالت عادی، خودرو را خاموش کنید.
اگر ماشین شما دوباره جوش آورد و متوجه شدید که سطح آمپر آب به طور غیرعادی بالاست، در معیوب بودن ترموستات ماشین خود شک نکنید.
پیشنهاد مطالعه : راهنمایی کامل زمان جوش آوردن خودرو | بایدها و نبایدها هنگام جوش آوردن خودرو
نکات پایانی
همانطور که باهم بررسی کردیم واشر سرسیلندر وظیفه بسیار مهمی را درون موتور ماشین بر عهده دارد. پس باید در خرید آن دقت لازم را داشته باشید. همچنین هنگام نصب و تعویض آن بهتر است کار را به کاردان بسپارید و خودتان آن را تعویض نکنید.
اگر هر اتفاق مشکوکی مثل کم کردن آب رادیات، وجود روغن داخل مخزن رادیاتور، باد کردن شلنگ های متصل به رادیاتور، شنیدن صدای گردش آب از داخل ماشین و لرزیدن موتور و خروج دود سفید از آن، را مشاهده کردید حتماً به سلامت واشر سرسیلندر شک کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن خود را به یک تعمیرگاه برسانید.
نظرات کاربران