1401/03/28

استهلاک خودرو را چگونه کمتر کنیم؟

 

 

یکی از عواملی که باعث می شود از ارزش و قیمت خودرو کاسته شود و همچنین راننده را با هزینه های زیادی برای تعمیر خودرو روبرو می‌کند، استهلاک خودرو است.

حالا این سوال پیش می آید که اصلاً استهلاک خودرو به چه معناست؟ چه عواملی  باعث افزایش استهلاک خودرو می شود؟ و همینطور چه کار هایی را باید انجام دهیم تا استهلاک خودرو کاهش پیدا کند؟

این ها سوال هایی می باشد که در این مقاله به آنها پاسخ داده می‌شود و هر یک را به طور مختصر و مفید برای شما خواننده عزیز شرح  می دهیم. پس خوشحال می شویم که تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

 

قیمت ماشین

 

 

استهلاک خودرو به چه معناست؟

کلمه استهلاک را می توان به افت کیفیت یا فرسایش قطعات معنی کرد. وقتی عمر مفید لوازم و قطعات خودرو زودتر از زمان استانداردش تمام شود، اصطلاحاً می‌گویند خودرو دچار استهلاک شده است و این باعث می شود که راننده بخواهد هزینه های اضافی برای تعمیر خودرو بدهد.

بنابراین یکی از راه های کاهش هزینه خودرو، برای افراد، کاهش استهلاک ماشین است .

افرادی که از خودرو شخصی،به عنوان یک وسیله ضروری برای حمل و نقل استفاده می کنند، با رعایت یک سری قواعد و دستورالعمل ها، بیشتر مراقب خودرویشان هستند .تا خودرو کمتر دچار استهلاک شود و این کار عمر مفید قطعات را افزایش می‌دهد.

البته توجه داشته باشید که همه رانندگان خودرو باید همواره تلاش کنند، تا آنجایی که می توانند استهلاک خودروی خود را کاهش دهند.

با این حال این نکته را هم باید بدانید که حتی اگر از خودرو به خوبی نگهداری کنید ،باز هم قطعات دچار فرسودگی می شوند.

بنابراین کاهش استهلاک خودرو به این معناست که بتوان با رعایت یک سری راه و روش هایی ،فرسودگی یک قطعه را چندین سال به تاخیر انداخت و باعث افزایش طول عمر آن شد.

 

چه عواملی باعث استهلاک خودرو می شود

بعضی افراد در حین رانندگی بدون  رعایت مسائلی (که در زیر به آن اشاره می‌شود) باعث می‌شوند خودرو استهلاک پیدا کند .یا می توان گفت به خاطر عادت های اشتباهی که در رانندگی دارند، منجر به کاهش عمر مفید خودرو می شوند. این موارد عبارت اند از:

 

1_نگه داشتن پدال گاز و کلاچ

اکثر افراد عادت دارند مواقعی که پشت چراغ قرمز ایستاده اند  پای خود را همچنان روی پدال کلاچ و ترمز نگه دارند .این کار منجر به استهلاک لنت های ترمز می‌شود و راننده در مدت کوتاهی مجبور می شود لنت های ترمز را تعویض کند.

 

2_قبل از ایست کامل، دنده عقب نگیرید

مواقعی که خودرو در حرکت است اگر تعویض دنده، به دنده عقب انجام گیرد ،گیربکس خودرو فشار زیادی را متحمل می‌شود و این کار به شدت بر روی استهلاک خودرو تاثیر می گذارد و باعث می شود گیربکس خودرو چند سال زود تر فرسوده شود.

 

3_فشار دادن پدال کلاچ در حین رانندگی

یکی از عمل های رایج در بین رانندگان این است که در هنگام حرکت خودرو ،عمل نیم کلاچ کردن را انجام می‌دهند. این کار باعث می‌شود علاوه بر اینکه صفحه و دیسک کلاچ خودرو آسیب ببیند، مصرف سوخت هم افزایش پیدا کند. در این صورت این عادت نادرست منجر به افزایش استهلاک صفحه کلاچ می گردد.

 

4_فراموش کردن استفاده از ترمز دستی در هنگام پارک خودرو

مواقعی پیش می آید که راننده در هنگام پارک کردن، خودرو را در حالت دنده قرار می‌دهد و آن را خاموش می کند .این امر مخصوصا اگر خودرو در یک حالت شیبدار قرار داشته باشد باعث استهلاک گیربکس می شود.

 

5_حرکت پرشتاب یا ترمز های شدید ناگهانی

یکی دیگر از عادت های نادرست در حین رانندگی که استهلاک خودرو را افزایش می دهد، شتاب گیری و ترمز گیری ناگهانی است. این کار منجر به فرسوده شدن سیستم ترمز ،چرخ های خودرو ،سیستم تعلیق و انتقال قدرت می شود.

 

 

دلیل خراب شدن ماشین

 

6_قبل از خاموش کردن خودرو گاز بدهید

یکی دیگر از عادت های مرسوم در رانندگی ،گاز دادن خودرو قبل از خاموش کردن است. این امر منجر می‌شود که مقداری سوخت مشتعل نشده در انژکتور  و سیلندر باقی بماند و بعد از مدتی دچار خوردگی و خراب شدن سوزن های انژکتور و بد کار کردن موتور شود.

 

روش های کاهش استهلاک خودرو

باهم بررسی کردیم که چه کارهایی باعث آسیب رسیدن به خودرو میشود. حال زمان آن رسیده که راهکارهایی را به شما یاد بدهیم که کمتر خودرو خود را دچار استهلاک و خرابی کنید. با این روش ها شما میتوانید طول عمر خودرو خود را بیشتر کنید.

 

 

1_نگهداری های لازم از لاستیک خودرو

یکی از عامل هایی که باعث استهلاک خودرو می شود، لاستیک است. امروزه هزینه های ماشین با توجه به شرایط اقتصادی بسیار زیاد شده است .یکی از این هزینه‌های سرسام آور تعویض لاستیک می باشد.  بنابراین راننده محترم باید با بکارگیری روش هایی اعم از جابجایی تایر، بالانس آن و تنظیم باد از لاستیک های اتومبیلش مراقبت های لازم را انجام دهد و باعث افزایش طول عمر آن شود.

  • جابجایی تایر

رانندگان خودرو باید پس از طی مسافتی حدوداً ده هزار کیلومتر تایر های جلو و عقب خودرو را جابه جا کنند. این کار علاوه بر افزایش ایمنی خودرو ،باعث کاهش استهلاک آن یا به عبارتی افزایش طول عمر لاستیک می شود.

 

  • بالانس کردن لاستیک

بعضی اوقات رانندگان خودرو، در هنگام شتاب گیری، متوجه لرزش در بدنه و فرمان خودرو می شوند. دلیل آن این است که تایر های اتومبیل بالانس نیست .بالانس بودن لاستیک خودرو در کیفیت رانندگی تاثیر گذار می باشد. پس رانندگان محترم به این موضوع توجه داشته باشند.

 

  • تنظیم باد لاستیک

 تنظیم باد لاستیک خودرو، یکی دیگر از راه های مراقبت از آن، برای کاهش استهلاک می‌باشد .زیرا عدم تنظیم باد تایر بر بخش‌های دیگر خودرو اعم از میزان مصرف سوخت، هندل بودن آن و فنر بندی تاثیر می گذارد.

 

 

تعویض روغن کی انجام شود

 

2_بررسی کردن روغن های موجود در خودرو

از موارد دیگری که باید به آن دقت کرد تا از استهلاک خودرو کاسته شود، نظارت بر روغن‌های موجود در خودرو مثل روغن موتور ،کلاچ و ترمز می باشد. زیرا بعد از طی یک زمانی مشخص در سیستم کلاچ و ترمز گیری، رطوبت ایجاد می شود و عملکرد این قطعات دچار مشکل می گردد.

در این صورت توصیه می‌شود به منظور کاهش استهلاک خودرو، رانندگان برای تعویض روغن اتومبیلشان  در هر دو سال یکبار اقدام کنند.

 

3_تمیز نگه داشتن خودرو

 سالم نگه داشتن رنگ بدنه خودرو در بالا بردن ارزش آن بسیار مهم است. برای این کار لازم است در دوره هایی مشخص عمل شست و شوی خودرو انجام گیرد تا از پوسیدگی بدنه خودرو جلوگیری شود و همچنین کیفیت بدنه و سطح سلامت خودرو تامین گردد.

 

4_تعویض فیلترهای خودرو

یکی دیگر از موارد راه های کاهش استهلاک خودرو، تعویض فیلتر خودرو می باشد. کار فیلتر در خودرو این است که گرد و غبار و کثیفی های موجود در هوا را تمیز می‌کند و نمی‌گذارد آشغال وارد موتور شود. زمان تعویض فیلتر به شرایط محیطی که در آن رانندگی می کنید بستگی دارد.

 

5_ پرهیز کردن از استفاده نکردن طولانی مدت از خودرو

درست است که اگر از خودرویمان کم استفاده کنیم، باعث می‌شود در هزینه‌های آن صرفه جویی کنیم. ولی باید بدانید اگر مدت زمان طولانی از خودرو استفاده نشود برای باتری و اگزوز آن مشکلاتی پیش می آید و منجر می‌شود آنها زود خراب شوند.

بنابراین توصیه می شود اگر نیاز چندانی به اتومبیلتان ندارید هر دو الی سه روز یکبار حتما آن را روشن کنید و یک دور کوچکی با خودرو بزنید تا علاوه بر این که باتری آن شارژ شود از پوسیدگی اگزوزهم جلوگیری شود. در این صورت با این روش می توانید عمر این دو قطعه در خودرو را افزایش دهید.

 

موارد دیگری که به کاهش استهلاک خودرو کمک می کند عبارتند از

  •  رانندگی صحیح
  • استفاده از سوخت مناسب
  • بررسی و تعویض تسمه تایم
  • ریگلاژ کردن کلاچ ماشین

 

سخن پایانی

با توجه به مطالب این مقاله، همواره سعی کنید سرویس های دوره ای خودرو را به موقع انجام دهید. سرویس های ضروری خودرو که عبارتند از تنظیم باد، تعویض لنت، تعویض روغن، تعویض لاستیک و رسیدگی به مایع رادیاتور، نقش مهمی را در کاهش استهلاک خودرو دارند. در این صورت با رسیدگی به موقع به سرویس خودرو می‌توانید عمر مفید قطعات را افزایش دهید و از وارد شدن صدمات شدید به آن جلوگیری کنید.

 

نظرات کاربران