1401/07/30

استارت خودرو چگونه کار می کند؟

امروزه با پیش رفته شدن جوامع بشری و بالا رفتن آگاهی و علم انسان ها در جامعه، شرکت های تولید کننده ی انواع وسایل و ارائه دهنده ی خدمات، ملزم به توضیح چگونگی کارکرد وسایل و لوازم هستند. امروزه بشر آگاهی درباره ی وسایل و لوازم مورد استفاده ی خود را امری مهم می داند. بنابراین دانستن امروزه به امری مهم تبدیل شده است.

دانش درباره ی وسیله نقلیه و خودرو نیز یکی از موضوعاتی است که انسان خود را ملزم به دانستن می داند، زیرا هرروزه با آن درگیر است و از آن استفاده می کند.

تقریبا هیچ کجای جهان نیست که با این وسیله آشنایی نداشته باشد. تقریبا تمام جهان از این وسیله استفاده می کنند یا حداقل با آن آشنایی دارند. دینام چیست و چرا خراب می شود؟ 

اما چگونگی کارکرد خودرو مدت هاست که برای جهانیان بیان شده است. اما یکی از این چگونگی ها، چگونگی کارکرد استارت خودرو می باشد. اینکه عملکرد استارت چگونه است و استارت خودرو چگونه کار می کند یکی از سوالاتی است که به آن پاسخ داده شده است.

در ادامه به چگونگی کارکرد استارت خودرو خواهیم پرداخت.

 

استارت خودرو چیست؟

ابتدا و قبل از هرچیزی باید بدانیم که استارت خودرو دقیقا چیست! استارت خودرو یک موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به  انرژی مکانیکی تبدیل می کند.

برای استارت زدن، نیروی برق از قسمت باتری ماشین به بخش استارت منتقل می گردد.

 

استارت خودرو چگونه کار می کند؟

استارت خودرو چیست

 

 

اما سوال بعدی این است که استارت خودرو چگونه می کند و عملکرد آن به چه صورت است؟

استارت  خودرو به طور خلاصه از یک سری سیم‌ پیچ و آهن ربا تشکیل شده است که میدان مغناطیسی ثابت و هم نامی را در این قسمت ایجاد می ‌کنند.

ساده ترین استارت ها از دو آهن ربا تشکیل شده اند و قدرت آن هم برای چرخاندن محور موتور به همین آهن ربا ها بستگی دارد.

 در حقیقت نیروی دافعه ی ایجاد شده توسط آهن ربا در استارت به آرمیچر در وسط استارت وارد می‌ شود و آن را به حرکت وا می دارد، این اساس کار یک موتور الکتریکی است و همان طور که می دانید استارت هم یک موتور الکتریکی به حساب می‌ آید!

 

سیستم برق رسانی خودرو چیست؟

 

وظیفه ی استارت خودرو چیست؟

وظیفه سیستم استارت راه‌ اندازی اولیه و روشن ‌کردن موتور احتراقی خودرو است. به عبارت دقیق تر استارت خودرو وظیفه دارد که حداقل گشتاور لازم و حداقل دور لازم را تامین کرده و به این ترتیب باعث روشن شدن موتور خودرو و حرکت ان شود.

نکته ای که مهم است این است که  هر دو بخش وظیفه باید همزمان  انجام شود. یعنی گشتاور بدون دور و یا دور بدون گشتاور فایده ای ندارد.

در خودروهای سواری  و وسیله نقلیه های امروزی، دور خودرو حدود ۵۰ الی ۱۵۰ دور در دقیقه می باشد و حداقل گشتاور نیز بسته به نوع خودرو متفاوت است.

 

اجزای سیستم استارت خودرو چیست؟

استارت های استفاده شده در بیش تر خودرو ها از قسمت های زیر تشکیل شده اند:

 

اتوماتیک استارت

اتوماتیک استارت، محل اتصال و رابط برق  مستقیم بین باتری و موتور استارت است. وظیفه ی دیگر این قطعه نیز دنده استارت را هنگام استارت زدن به جلو می ‌برد تا فلایول را به چرخش درآورد.

 

موتور استارت

استوانه ی بزرگ تر درموتور خودرو همان موتور استارت می باشد. موتور استارت در واقع یک موتور الکتریکی DC می باشد که با دریافت جریان برق گشتاور و دور لازم برای روشن شدن موتور احتراق داخلی را ایجاد می‌ کند. در خودرو های سواری  توان موتور حدوداً ۶۰۰ الی ۲۴۰۰ وات می باشد.

 

زغال استارت

این قطعه از درصد کمی مس و زغال کربن نرم تشکیل شده است. وظیفه ی این قطعه ایجاد میدان مغناطیس در سیستم استارت خودرو می باشد.

 

درپوش

محل اصلی قرارگیری و نصب زغال های منفی و مثبت در درپوش انتهایی استارت است

 

آرمیچر

این قطعه قابلیت ایجاد حوزه مخالفت بالشتک را دارد. پس از انجام این فرآیند قطب های هم نام با رانش یک دیگر، چرخش و گردش آرمیچر را محقق می کنند.

 

سیم پیچ

در هر سیستم استارت چهار حلقه سیم پیچ به چشم می خورد. یک حلقه از این سیم پیچ ها به دور بالشتک می پیچد و نتیجه ی آن ایجاد انرژی الکتریکی می باشد.

 

 بالشتک

در سیستم استارت چهار بالشتک وجود دارد. جنس بالشتک از فولاد می باشد. وظیفه ی بالشتک ایجاد حوزه ی مغناطیسی می باشد.

 

علائم خرابی سیستم استارت خودرو چیست؟

خرابی استارت خودرو علائم زیر را دارد:

  • خراب شدن بارتی خودرو
  • خالی شدن باتری خودرو
  • خرابی سیم کشی
  • خرابی اتصالات
  • قفل شدن موتور
  • شکستگی دنده استارت
  • تمام شدن ذغال استارت
  • گیر کردن زغال ها به علت کثیفی و بروز ایراد در موتور استارت

و...

البته ممکن است که این نشانه ها علت خرابی بقیه ی قطعات نیز باشد اما عمدتا این نشانه ها دلیل خرابی سیستم استارت خودرو می باشد.

در صورت دیدن هرکدام از این علائم بهتر است سریعا به یک متخصص مراجعه نمایید. برای خرید هر یک از این قطعات  با کیفیت بالا و ضمانت  و قیمت مناسب می توانید به سایت مجتمع سپهر مراجعه نمایید.

 

نظرات کاربران