1401/07/23

چرا موتور خودرو یاتاقان می زند؟

 

اگر خودروی شخصی داشته باشید و یا به هر طریقی درگیر با یک خودرو باشید، حتما می دانید که برای جلوگیری از آسیب های غیر قابل جبران از طرف خودرو باید با قطعات آن و طرز کارشان آشنا شوید. هم چنین بتوانید عیب های ظاهری را شناسایی کنید و به یک متخصص مراجعه نمایید.

یکی از عیوب خودرو، یاتاقان زدن موتور آن می باشد. اما چرا موتور یک خودرو یاتاقان می زند؟ یاتاقان چیست؟ راه حل برطرف کردن این مشکل چیست؟

در ادامه درباره ی این موضوع صحبت خواهیم کرد.

 

یاتاقان چیست؟

یاتاقان چیست؟

 

ابتدا خوب است به این موضوع بپردازیم که اصلا یاتاقان چیست؟!

یاتاقان، در واقع نوعی بلیرینگ به شکل ورقه‌ ی فلزی نسبتا باریک می باشد که ضمن تنظیم لقی میل لنگ و شاتون‌ ها، حرکت روان آن ها در حین روشن بودن موتور را تضمین می‌ نماید. اگر نمیدانید بلبرینگ خودرو چیست و چه کاربردی دارد مقاله های قبلی را از دست داده اید.

در واقع این قطعه کمک می کند تا خودرو سریع تر و با اصطکاک کم تری حرکت کند.

 

یاتاقان چند نوع دارد؟

یاتاقان در مدل های مختلف وسیله نقلیه متفاوت است. یاتاقان در موتورهای احتراقی به سه دسته تقسیم می شود:

 

یاتاقان ثابت

ياتاقان های ثابت بين محل تماس ميل لنگ با بلوك سيلندر و كپه های آن قرار می گیرند و لقی عمودي ميل لنگ نسبت به بدنه را تنظيم می نمایند.

 

یاتاقان متحرک

یاتاقان های متحرک در محل تماس ميل لنگ و دسته شاتون ها نصب می شوند و لقی شاتون نسبت به ميل لنگ را تنظيم می كنند.

 

یاتاقان نعلی

یک یا دو جفت از این نوع یاتاقان برای تنظیم لقی افقی میل لنگ در پیشرانه‌ های احتراق داخلی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

 

یاتاقان چگونه عمل می کند؟

زمانی که موتور خودرو روشن می ‌شود، یک لایه ی نازک از روغن در فضای باریک در بین یاتاقان ‌ها و میل لنگ تشکیل می شود و موجب از بین رفتن اصطکاک قسمت های گفته شده می ‌شود تا میل لنگ بتواند حرکت دورانی خود را به آسانی ادامه داده و پیشرانه ی خودرو به کار خود ادامه دهد.

 

یاتاقان زدن چیست؟

یاتاقان زدن چیست؟

 

هنگامی که یاتاقان خراب شود، اصطلاحا می گویند که موتور یاتاقان می زند. اما یاتاقان زدن خودرو چیست؟

 هر اتفاقی که باعث آسیب دیدن و خراب شدن یاتاقان بشود به گونه ای که یاتاقان به میل لنگ بچسبد یا بیش از حد از آن فاصله بگیرد، لایه ی روغن دیگر قادر نخواهد بود به درستی فضای خالی میان این دو را پر کند، در این زمان اصطلاحا می گویند که موتور خودرو یاتاقان زده است.

 

هنگام خرابی یاتاقان چه اتفاقی برای خودرو می افتد؟

اگر یاتاقان با سطح میل لنگ تماس پیدا کند و به آن بچسبد، حرکت موتور کم کم سخت شده و به مرور پیشرانه از کار می افتد. اگر یاتاقان ها به مرور زمان و بر اثر سایش ضخامت مناسب خود را از دست بدهند، میل لنگ دیگر نمی ‌تواند بدون لرزش به کار خود ادامه دهد چرا که لقی استاندارد آن از بین می رود.

پس این قطعه با اینکه به نظر کم ارزش می آید، اما وظایف مهمی را در خودرو بر عهده دارد، فلذا هنگام خرابی یاتاقان به یک متخصص مراجعه نمایید و درصورت نیاز به یک قطعه ی جدید آن را از جایی مطمئن خریداری نمایید. برای خرید انواع قطعات خودرو با ضمانت و کیفیت می توانید به سایت مرکز تجاری سپهر مراجعه نمایید.

 

نشانه های خرابی یاتاقان در خودرو چیست؟

نشانه های خرابی یاتاقان در خودرو چیست؟

 

 

هنگام خرابی هر قطعه در خودرو، در ظاهر وسیله نقلیه نشانه هایی ظاهر می شود که در هنگام رانندگی با خودروی سالم وجود ندارند. هنگام خرابی یاتاقان نیز نشانه هایی ظاهر می شود که به شرح زیر می باشد:

  •  صدای لق لق کردن یا تق تق کردن موتور هنگام گاز دادن یا شتاب گرفتن در خودرو.
  •  قفل شدن موتور ( در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمی‌ شود!)

 

علل خرابی یاتاقان چیست؟

خرابی یاتاقان می تواند به دلایل مختلفی باشد:

 

  • خراب شدن پمپ روغن در خودرو
  • کثیف بودن فیلتر روغن خودرو
  • کهنه شدن فیلتر روغن خودرو
  • کهنه و فرسوده شدن روغن خودرو
  • تمام شدن آب خودرو و داغ کردن موتور خودرو به هر دلیلی
  •  رانندگی با سرعت بسیار بالا و در نتیجه راندن در محدوده ی قرمز دور موتور خودرو
  • استفاده کردن از روغن موتورهای نامرغوب و بی کیفیت
  •  خوردگی در بعضی از یاتاقان ها نظیر یاتاقان غلتشی
  • لق شدن شاتون

 

در آخر ...

در سخن پایانی خوب است بدانید که هنگام خرابی هرکدام از قطعات خودرو بهترین کار این است که به یک متخصص مراجعه نمایید. مراجعه به افرادی که تخصصی در زمینه ی وسیله نقلیه ندارند می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به خودرو وارد کند. هنگام خرابی خودرو پیشنهاد می شود که خودتان نیز اقدام به درست کردن خودرو نکنید.

اگر هنگام درست کردن خودرو نیاز به قطعات جدید داشتید، بهترین کار خرید از یک برند معتبر و با ضمانت می باشد. هم چنین خرید از یک فروشگاه مطمئن نیز مهم است تا قطعه ای سالم، استاندارد و دارای ضمانت را به شما دهد و از قطعات دسته دوم و یا غیر استاندارد استفاده نکند.

برای خرید از یک فروشگاه مطمئن با قیمت مناسب و دارای ضمانت و دارای پشتییبانی دائمی می توانید به سایت مرکز تجاری سپهر مراجعه نمایید.

 

  

 

نظرات کاربران