1401/09/08

چراغ راهنما و فلاشر خودرو چگونه کار می کند

 

یک الزام برای همه خودروسازان این است که هر وسیله نقلیه را به روشنایی مناسب و استاندارد مجهز کنند. هر وسیله نقلیه به چندین سیستم روشنایی مجهز است از جمله:

  • چراغ های جلو
  • چراغ عقب و چراغ ترمز
  • چراغ های نشانگر گوشه
  • چراغ های خطر یا هشدار
  • چراغ های راهنما

چراغ های راهنما برای عملکرد ایمن وسیله نقلیه شما مهم هستند. بطوریکه قصد شما را به دیگر رانندگان برای تغییر مسیر، پیچیدن یا به کنار جاده رفتن نشان می دهند اکثر رانندگان از چراغ های راهنما آنطور که باید به طور منظم استفاده نمی کنند، در حالیکه استفاده از چراغ های راهنما به طور چشمگیری تعداد تصادفات و خطاهای راننده را کاهش می دهد.

نحوه عملکرد چراغ های راهنما خودرو

چراغ های راهنما برای روشن شدن به برق نیاز دارند. مدار توسط یک فیوز در بلوک اتصال برق در صورت بروز خطای الکتریکی محافظت می شود. هنگامی که اهرم چراغ راهنما در هر جهت فعال می شود، مداری تکمیل می شود که اجازه می دهد برق به چراغ های راهنمای جلو و عقب در سمت انتخاب شده جریان یابد.

هنگامی که چراغ های راهنما روشن می شوند، به طور مداوم روشن نمی شوند. آنها با یک الگوی ریتمیک چشمک می زنند تا توجه سایر رانندگان را جلب کنند و قصد شما را نشان دهند. این امر با هدایت برق به چراغ های راهنما از طریق فلاشر یا ماژولی که پالس های قدرت را به جای جریان ثابت به چراغ ها می فرستد، به دست می آید.

هنگامی که فرمان را به مرکز می چرخانید، یک بادامک روی ستون فرمان به اهرم چراغ راهنما می چسبد و عملکرد چراغ راهنما را لغو می کنداگر بادامک کنسل روی ستون فرمان شما خراب شده باشد یا فقط کمی بپیچید، ممکن است سیگنال ها به خودی خود لغو نشوند و باید با حرکت دادن اهرم سیگنال به تنهایی سیگنال ها را خاموش کنید.

فلاشر

مدار اصلی چراغ راهنما از فلاشر شروع می شود نه از سوئیچ. در داخل مجموعه یک کنتاکت الکتریکی وجود دارد که جریان را از صفحه فیوز به فلاشر وارد می کند. یک تکه فولاد فنر منحنی شکل به کنتاکت الکتریکی متصل شده است. در مرحله بعد، یک تکه سیم مقاومتی دور یک تکه فولادی کوچکتر فنری که در امتداد سیم بزرگتر قرار دارد پیچیده می شود.

هنگامی که یک چراغ راهنمای چپ یا راست را انتخاب می کنید، فلاشر را به صورت الکتریکی به لامپ های سیگنال روی ماشین وصل می کنید و مدار تکمیل می شود و اجازه می دهد جریان از سیم مقاومت عبور کند و باعث می شود فولاد فنری که دور آن پیچیده شده است گرم شود.

در مدت زمان بسیار کوتاهی، فولاد فنر منبسط می‌شود و قطعه بزرگ‌تر فولاد فنر را صاف می‌کنداین باعث می شود که قطعه فولادی که اکنون صاف شده است در تماس الکتریکی مستقیم با لامپ های سیگنال قرار گیرد، سیم مقاومت را دور زده و جریان کامل را به لامپ ها ارسال می کند.

البته لامپ ها روشن می شوند و به دنبال آن به سرعت، فولاد فنر خنک شده، منحنی می شود و تماس را قطع می کند و رشته های لامپ را خاموش می کند. سپس جریان به سیم مقاومت برگشته و کل فرآیند را دوباره شروع می کند. صدای کلیکی که می شنوید جهش فنر فولادی به جلو و عقب است.

فلاشر اضطراری

فلاشر اضطراری به گونه ای سیم کشی شده است که کلید چراغ راهنما را نادیده بگیرد و جریان را به دو طرف سیستم سیگنال خودرو همراه با لامپ های نشانگر در داشبورد برساند و از فلاشر موجود استفاده می کند.

چشمک زدن سریع یا آهسته


فلاشرها طبق قانون باید بین 60 تا 120 بار در هر دقیقه،یعنی بین یک تا دو بار در ثانیه فلاش بزنند.

اگر سرعت چشمک زدن به طور غیرعادی سریع یا آهسته شود، شما یک نوع معمولی واحد دارید - در نوع ترانزیستوری سرعت ثابت است.

اگر یک یونیت سه ترمینال دارید، چشمک زدن سریعتر از حالت عادی نشان دهنده یک لامپ منفجر شده یا خوردگی یا قطع شدن نگهدارنده لامپ است.

چشمک زدنی که کندتر از حد معمول است نشان دهنده اتصال کوتاه جزئی است.

با یک واحد دو ترمینال، چشمک زدن آهسته نشان دهنده دمیدن لامپ استچشمک زن سریع به معنای اتصال کوتاه جزئی است.

برای اطلاع از سیستم برق رسانی خودرو و عملکرد آن به مقاله های قبلی ما سر بزنید.

 

چراغ های راهنمای جانبی

 

در برخی از انواع مدل های جدید خودروهای موجود در بازار، فلاشر خودرو فقط به چراغ های عقب یا جلو محدود نمی شود، بلکه بر روی آینه های کناری خودرو نیز قرار دارند . در برخی از خودروهای مدرن، چراغ‌های راهنما حالتی گرافیکی و روان دارند و می‌توانند جلوه‌ای دو چندان ایجاد کنند.

 

درایور خودکار یک قطعه استوانه ای بسیار کوچک است که در جعبه فیوز زیر داشبورد خودرو قرار دارد و یکی از ارزان ترین قطعات به حساب می آید، اما درایور خودکار بسیار راحت است.

 

نظرات کاربران